Ned med gubbeveldet

Det er på tide å avskaffe ideen om rock som en gubbesjanger

Rock er den mest altomfattende musikksjangeren vi har. Likevel tilskrives den en rekke stereotypier, og den største er kanskje rock som guttas domene, skriver Aurora Henni Krogh. (Foto: Presse.)
Rock er den mest altomfattende musikksjangeren vi har. Likevel tilskrives den en rekke stereotypier, og den største er kanskje rock som guttas domene, skriver Aurora Henni Krogh. (Foto: Presse.)
Årets Grammy-nominasjoner innen rock flommer over av kvinner. På høy tid, skriver Aurora Henni Krogh.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Rekordmange kvinner nominert innen rock på Grammy-utdelingen.

Visste du at historiens første rocklåt var laget av en kvinne?

Den som husker Sister Rosetta Tharpe, vet.

I dag er rock blitt den mest omfattende musikksjangeren vi har.

Den erklæres stadig død, for så å stå sterkere enn noen gang i det neste øyeblikket.

Annonse

Men lik mange andre musikksjangre, tilskrives rocken en rekke stereotypier som holder utviklingen i sjakk.

Nå er det stort sett menn som får anerkjennelsen for rockemusikken.

Den har med andre ord fått dårlig omdømme, et lite likestilt omdømme, som best kan forklares av et narrativ vi må bli kvitt så snart som mulig.

Les også: Gitaren står opp igjen fra de døde

Kvinneveldet

Derfor var det veldig gledelig å se årets Grammy-nominasjoner.

Der ble det tydelig at myten om rock som en «mannlig sjanger» er fullstendig utdatert. For i 2020 så er flere kvinner enn noen gang nominert innen rock.

I kategorien «Best rock performance» er Fiona Apple, Phoebe Bridgers, Brittany Howard, Grace Potter, Haim og Big Thief nominert. Samtlige er kvinner, eller såkalt «kvinnefrontet».

Det er et stort steg for en institusjon som lenge er blitt kritisert for dårlig representasjon, men et enda større skritt for en sjanger som fortsatt tviholder på et maskulint renommé.

Les også: Sløtface er ute med det vanskelige andrealbumet

Ikke noe nytt

Historisk sett har musikkindustrien alltid hatt et kvinneproblem, og ujevn kjønnsbalanse pluss sexisme er store problemstillinger musikkbransjen må ta tak i.

Dette kommer tydelig frem i Spotifys nyeste data.

Blant de mest spilte låtene i Norge i 2019 var knapt 18 prosent av låtskriverne og skammelige to prosent av produsentene kvinner.

Nasjonal arrangørstatistikk fra 2018 viser at blant at på festivaler og helårsarrangører i 2018 utgjorde kvinner 16 prosent av rock- og popkonserter.

Vi har langt igjen for en likestilt musikkbransje, og det er ingen tvil om at omdømmet er et godt sted å begynne.

Det er nettopp dette omdømmet gårsdagens Grammy-nominasjoner gjorde noe med.

Daglig leder i likestillingsorganisasjonen Balansekunst, Siri Haugan Holden, sier rock i stor grad assosieres med med et maskulint identitetsprosjekt. (Foto: Presse.)

Konvensjoner i opprør

Balansekunst er en norsk organisasjon som jobber for likestilling mellom kjønnene i kulturlivet.

Daglig leder Siri Haugan Holden forteller at «selv om enkelte grupper med hell har utforsket det feminine og androgyne, assosieres stilarten [rock] likevel fremdeles i stor grad med et maskulint identitetsprosjekt».

Hun mener at rockens mannlige konnotasjoner er basert på den mytologiske fortellingen om rocken som et «homososialt brorskap», og at «antakelsen om at sjangeren krever visse fysiske og mentale karakteristikker tradisjonelt tilskrevet menn, har blitt dyrket».

Ikke minst så har sjangeren en tett forbindelse med andre tradisjonelt maskulint kodede elementer, som tekniske og håndverksmessige yrker, forteller Haugan Holden.

Fra The Beatles’ radikale slipsløse TV-opptreden til Phoebe Bridgers gitarknusende SNL-øyeblikk: Rocken har alltid vært opprøret mot rådende konvensjoner.

Derfor er det rart at denne sjangeren, bred og rampete som den er, tviholder på utdaterte konvensjoner knyttet til kjønn.

Et delt narrativ

Selv om det alltid har vært kvinnelige rockmusikere har disse ofte eksistert innen en egen «scene», eller parallelt med det mannsdominerte spillerommet.

Riot Grrl-bevegelsen er bare ett av mange eksempler på en kvinnedrevet undergrunn som aldri helt fikk plassen den burde ha i rockemusikkens historie.

Som Charlotte Richardson Andrews i The Guardian poengterer, så har det kvinnelige narrativet innen rock ofte blir ekskludert, og heller blitt plassert under sitt egen paraplybegrep som «kvinnefrontet».

Dette skillet mellom «kvinnelig rock» og «rock» bidrar til å ekskludere kvinner fra rockens historie.

Ikke minst ekskluderer dette kvinner fra å være delaktige når det kommer til å forme sjangerens vei videre.

Jeg kan holde på i evigheter, for dette skillet mellom «kvinnelig rock» og «rock» vil også bidra til at kjønn blir et definerende trekk som overgår faktiske musikalske uttrykk.

Kanskje er det ikke kvinnelig rock, bare rivende god rock i utvikling.

Haley Shea jobber i musikk- og likestillingsorganisasjonen AKKS og er vokalist i  Sløtface, hun har selv følt på hvordan det er å være kvinne i rocke-sjangeren.(Foto: Marthe Thu.)

Jenta i bandet

Vokalist i pønkebandet Sløtface, forøvrig også medarbeider i musikk- og likestillingsorganisasjonen Akks, Haley Shea, er en av dem som har fått kjenne på dette.

«Jeg har ofte følt at folk dømmer oss som band etter mitt kjønn», forteller hun, og fortsetter: «Vi har ofte blitt sammenlignet med andre band med kvinnelige vokalister, selv om det ikke nødvendigvis er det som er den beste sammenligningen».

Hun er ikke alene.

Da Kim Gordon tok scenen med Sonic Youth ble hun så ofte spurt om hvordan det var å være «jenta i bandet» at hun titulerte selvbiografien sin «Girl in a band» (2015).

Gordon banet vei for mange, men stereotypier om den maskuline rocken lever i beste velgående:

«Jeg minnes godt mange anledninger der menn antar at det er guttene i bandet mitt som har hørt mest på rock, og at de står bak soundet i musikken vår, kanskje fordi de antar at flere menn er opptatt av rockemusikk», forteller hun, og at Sløtface – kanskje Norges beste pønkeband – blir tilskrevet et pop-ete rykte, fordi vokalisten er kvinne:

«En av Norges største rockefestivaler mente at vi lagde «paraplypop» for noen gode år tilbake, og at de derfor ikke kunne booke oss», hun.

Inspirerende

Vi er nok alle enige om at kjønn ikke burde være en avgjørende faktor for hvordan musikk dømmes.

De normative tankemønstrene er heller begrensende for hvor god musikken potensielt kan bli, hindre det musikalske mangfoldet og den positive utviklingen.

Så la oss få til endring nå. Årets Grammy-nominasjoner bør inspirere. Denne positive utviklingen må vi bruke fornuftig, og videre stimulere – helst til vi er likestilt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom