Ubegrunnet frykt

Vebjørn Pedersen har ikke erfaringene til å snakke om avkolonisering av NMH

Debatten raser etter at en student på Norges musikkhøgskole argumenterte for at en avkolonisering av skolens pensum vil være nødvendig. NMH-student Bendik Sells svarer Khio-student Vebjørn Pedersen. (Foto: Statens bygge- og eiendomsdirektorat.)
Debatten raser etter at en student på Norges musikkhøgskole argumenterte for at en avkolonisering av skolens pensum vil være nødvendig. NMH-student Bendik Sells svarer Khio-student Vebjørn Pedersen. (Foto: Statens bygge- og eiendomsdirektorat.)
Musikken vil aldri gå ut på dato, holdninger vil, skriver student på Norges musikkhøgskole, Bendik Sells.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Rasismeoppgjør på Norges musikkhøgskole.

Dersom du er interessert i vårt pensum på Norges musikkhøgskole, er du hjertelig velkommen til å stille spørsmål relatert til det.

Men når jeg leser Vebjørn Pedersens debattinnlegg i Subjekt, blir jeg skuffet over de retoriske og generaliserende grepene.

Tidvis presenterer han svært irrasjonelle påstander, og evner ikke binde sammen premiss og konklusjon på et vis som gjør argumentet saklig.

Hans resonnement er latskap!

Annonse

Les også: Ikke la dette skje uten offentlig debatt

Irrasjonelle påstander

Jeg fullførte kandidatstudiet i komposisjon i 2015 og begynte på en mastergrad ved NMH i 2017.

I prosessen har jeg vært tillitsvalgt, delegat, studentrepresentant og foreleser, samt deltatt i prosjektutvalg og programutvalg – rådgivende organ for utforming av studier.

Hva med Vebjørn Pedersen? Har han selv studert ved Norges musikkhøgskole, og i det observert vår forakt for motstand?

Eller farer han bare med en ubegrunnet påstand forankret i noe han selv føler – en antakelse han verken kan bevise, eller gagner på å forsvare?

Jeg elsker motstand – faglig, historisk, teoretisk, praktisk, musikalsk, kompositorisk, harmonisk, sonologisk, improvisatorisk, vitenskapelig, politisk, emosjonell, mellom-menneskelig og idéhistorisk kontekstualisert eller konseptuell motstand.

Motstand er for oss alt som bidrar til at kvaliteten og kompetansen ved NMH forbedres og at både etiske og estetiske verdier blir bevart og belyst. Jeg er en del av den studentkroppen, om ikke kun en bitteliten del av rumpa, så føler jeg hjertet banke og dine ord bærer ikke gjenklang. Men, vi lytter. Fordi vi er ikke et ekkokammer.

Les også: Studenter vil avkolonisere Norges musikkhøgskole

Fordummer diskursen

Premisset du setter for å dra en slik konklusjon grunnes i at avkolonisering bidrar til at kvaliteten og den faglige relevansen ved Musikkhøgskolens studietilbud svekkes.

Jeg prøver nå å lese deg i beste mening.

Kan du da redegjøre for at polarisering og «antirasistisk hykleri» faktisk er konsekvensen av et avkolonisert pensum?

Påtroppende rektor på NMH, Astrid Kvalbein, vil nok si det annerledes.

«Det handler ikke om å utviske musikktradisjoner, historie eller repertoar, men å supplere, berike, og utfordre», sier hun.

Om du ønsker å bli tatt saklig så burde du gå på ballen og ikke mennesket.

Og når du først er på ballen så hjelper det ikke å pole med tåen og forvente applaus hver gang ballen treffer motspilleren i trynet.

At du fremstiller en tro om at avkolonisering hovedsakelig grunnes i at en student ble snakket til på engelsk fordummer diskursen.

Les også: Kritisk til avkolonisering av Norges musikkhøgskole

Ikke en NMH-student

Tidligere kulturredaktør i Document.no, Halvor Fosli, fremstiller deg som student ved Norges musikkhøgskole når han deler ditt innlegg som et «prinsipielt forsvar» for driften av NMH.

Dette stemmer ikke, for du har verken kompetansen, eller erfaringene til å fylle en slik rolle.

Den levde erfaring forsvinner og man kan i verste fall stå alene som lukkede søyler i et vakuum av selvforskyldt manipulasjon. Det klinger intet av dette, kun grums, ikke en gang subtilt kaos, kun intensjonsløst vås.

Hvorfor står vi slik i opposisjon til hverandres virkelighetsoppfatning?

Du mener du slår et slag for «Vesten».

Jeg mener ironisk nok du gjør et ballespark.

Vår vestlige kulturarv skinner på sitt sterkeste når man innser hvor mange farger dybden funderes på.

En medstudent skriver omfattende til deg i Subjekts kommentarfelt på Facebook:

«Jeg kjenner meg ikke igjen i din bekymring for den vestlige kulturarven, som jeg kan forsikre deg om at står fjellstøtt på Norges musikkhøgskole», skriver student Henrik Sam Eyde.

Ubegrunnet frykt

Så. Om man først skal diskutere avkolonisering av offentlige institusjoner så kan man godt rope høyt.

Jeg er av typen som holder innhold høyere enn volum, men for all del – gå og grin til Sløseriombudsmannen og «Sannhetsministeriet» om Musikkhøgskolens forfall fra Bach og alt som er hvitt.

Om dere hadde dratt på våre konserter i dag og i tiden som kommer vil frykten bevises ubegrunnet. Og berikelsen så ufattelig mye større.

Musikken vil aldri gå ut på dato, holdninger vil.

Har du sterke meninger? Send oss ditt debattinnlegg. (Maks 4.000 tegn, inkludert mellomrom).

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar