Trykkefrihetens dag

Da vi fikk ytringsfrihet for 251 år siden, fryktet man «skrivesyke»

På denne dagen for 251 år siden fikk vi trykkefrihet i Norge. Det var det denne legen som sørget for. (Foto: Wikimedia Commons.)
På denne dagen for 251 år siden fikk vi trykkefrihet i Norge. Det var det denne legen som sørget for. (Foto: Wikimedia Commons.)
Men man trenger ikke se såpass langt tilbake for å finne lignende skepsis til at selv «idiotene» skal få mene noe høylytt.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Trykkefrihetens dag 14. september 2021.

Denne helgen var jeg på Latter for første gang. Der så jeg «Dr. Bergland uten grenser», en komiker og lege som mente han var mye bedre komiker enn lege. Ikke fordi at han var en så veldig dyktig komiker, men fordi at han var en så veldig dårlig lege, spøkte han. Uhyre morsomt, og tidvis nervepirrende, all den tid han balanserte livstruende på noen svært politisk ukorrekte vitser.

Men han har full kontroll: «Nå er det sikkert noen der ute som vil føle seg krenket», sier han, og fortsetter: «Jeg vet du vil. Føle deg krenket. Jeg ser det på deg». Han gir seg ikke: «Men hvem skal du være krenket på vegne av, da?»

Senere i showet fikk jeg meg til å bli lettkrenket på vegne av ytringsfriheten. Jonas Bergland dro nemlig vits etter vits på både akupunktører og homoterapeuter, men også dem som skulle mene noe om koronakrisen uten å ha seks års utdanning i medisin.

Jeg ble nesten vaksinemotstander av det. «Han vil sikkert forby alle sammen å mene noe offentlig», tenkte jeg: «Typisk lege.»

Annonse

Typisk lege

Som om leger er ufeilbarlige.

Du har kanskje hørt at tiden leger alle sår, men har du hørt at tiden sårer alle leger?

Medisineren Wilhelm Edvard Wernstedt (1872-1962) podet malaria hos folk med syfilis. For dette fikk han Nobelprisen i medisin.

Tiden sårer ikke bare vitenskapen. Også verdier og verdensanskuelser har vist seg å bli erstattet. Tenk det! At det vi gjør i dag vil komme til å fordømmes og være forkastelig om få tiår.

Og de som nettopp utfordrer og beveger samfunnet fremover, har sjeldent vært godt likt til å begynne med. Vel, det må jo kalles for en naturlov, all den tid enhver utbredt idé starter blant de per definisjon upopulære. De er svikere og hekser. Skal henges og korsfestes. Druknes og steines. Eller scenenektes, utestenges og forbys.

Typisk gud

Som om upopulære meningsminoriteter – de med provoserende og kanskje dårlige idéer – har en enkel jobb foran seg med å overbevise en hel verden.

De vil møte mye motstand. I både redigerte og ikke-redigerte medier. Noen vil til og med forby disse idéene å bli luftet.

I dag argumenterer man gjerne for slike forbud med en frykt for en slags smitteeffekt: at dårlige idéer kan vokse seg store.

Men er det nå så sikkert at vi skal bruke makt for å gjøre noe med vanlige folks meningsdannelse?

De som mener seg gudebenådet i å bedømme hvilke meninger som er gode og dårlige – noe vi som redaktører synes blir vanskeligere for hver dag: Hvordan vet de at eksponeringen av en dårlig idé ikke vekker en dobbelt så god idé på den andre siden?

Poenget med både ytringsfriheten og den offentlige debatten er at selv taperne – de som ikke engang har seks års utdanning innen medisin og to år i spesialisering (de som ikke er så kompetente som hun som fryktet korona for å føre med seg rene Svartedauden på NRK i beste sendetid) – skal få lov til å mene noe om å få holde åpent både butikker og kollektivtransport under pandemien.

Ja, her kommer vanlige folk og stiller irriterende spørsmål til FHI!

Typisk Facebook

Facebook dro den så langt at de bannlyste brukere som gjentok å dele lenker til nettsteder med teorier om at koronaviruset stammet fra et laboratorium i Wuhan. Det tok ikke mange månedene før nettopp lab-teorien er blitt en anerkjent teori, som selv WHO undersøker.

Hvem vet hvem som kommer med viktige opplysninger til denne teorien? Kunne det ha vært en kinesisk dissident Facebook bannlyste fra sine plattformer?

Slike vurderinger vil redaktører i redigerte medier alltid gjøre bedre enn algoritmer og moderatorsweatshops.

Eller?

Når selv toneangivende redaktører ser ut til å bli offer for moralkapitalismen, frykter å bli utsatt for kanselleringskultur og oppfører seg såpass politisk korrekt at de ikke tør å gi upopulære meninger og teorier «en plattform», har vi et troverdighetsproblem. Selvfølgelig skal pressen formidle slike teorier kritisk, men det burde gjøres.

Til og med falske nyheter må etterprøves og bevises falske, heller enn å forsøke å forby dem. Det gjelder de hersens «rasistene» som skal demonstrere hele tiden også. Til og med de nedrige nettrollene som gulper opp hets og trakassering i sosiale medier. Hvis vi har så mye bedre idéer enn dem, kan vi vel hente frem argumentene våre?

Så når lokalpolitikere på venstresiden i Trondheim foreslår å forby demonstrasjoner med «rasistiske budskap», eller når Arbeiderpartiet vil gi politiet lov til å gi forenklede forelegg i kommentarfeltene på nett, eller når FRP vil frata scenekunstinstitusjoner offentlig støtte som følge av politisk uenighet, får man jo lyst til å tenke at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Gratulerer med dagen

Ytringsfrihet er en prinsippsak. Og nettopp det skjønte en annen lege, nemlig Johann Friedrich Struensee (1737-1772).

Fra 1769 var han livlege for kong Christian VII, og han var den egentlige makthaver i Danmark i perioden 1770-1772. På grunn av den regjerende kongens sinnssykdom, kunne hoffolk som oppnådde kongens tillit i realiteten overta regjeringsmakten. Sykdommen gjorde kongen viljeløs og fullstendig uinteressert i regjeringssaker.

Med sitt stadig mer intime forhold til dronning Caroline Mathilde og utmanøvreringen av de mest innflytelsesrike i kongens stab, oppnådde Struensee en posisjon som landets reelle makthaver. Han startet deretter en strøm av reformer i opplysningstidens ånd.

På denne dagen for 251 år siden – 14. september 1770 – fikk vi trykkefrihet i Norge, takket være ham. Det vil si at statsmaktens forhåndssensur av trykte medier opphørte, og at vi i praksis fikk den første varianten av moderne ytringsfrihet.

Eliten fryktet «skrivesyke»

Den gangen fryktet man «skrivesyke». Makten og de etablerte offentlige stemmene var skeptiske til alle de nye politiske ytringene, som nå kunne komme fra … enhver!

Før ideen om ytringsfrihet fikk særlig gehør, var makten opptatt av å representere seg selv for befolkningen som så mektig og storslått som mulig.

«Seiere i krig, offisielle lover og kongelige feiringer ble proklamert offentlig, mens alt som kunne lukte av destabiliserende kritikk mot makten, kirken og de innerste kretser skulle unndras offentligheten», skrev historiker Ruben Aas Arvesen i Subjekt på denne dagen i fjor.

Dette var en røykfri offentlighet for de få.

Kakofonien man fryktet

Man trenger ikke spole så langt tilbake for å finne frem lignende holdninger.

På nesten akkurat denne dagen, også den gangen, men for bare 22 år siden, konkluderte ytringsfrihetskommisjonen anno 1999 sin NOU med følgende kraftsalve:

«Det sier seg selv at alle kan ikke informere eller diskutere med alle. Det anarki eller den kakofoni som da vil oppstå, vil true friheten like mye som en totalitær kontroll.»

Gud forby!

Lite visste de den gangen om hvilken demokratisering ytringsfriheten snart skulle gjennomgå de neste tiårene.

Sosiale medier har for alvor muliggjort det for de mange å nå bredt ut med meningene sine. Flere enn noengang kan få gehør for sine idéer.

Dessverre innebærer det også at stadig flere utsettes for hets og trakassering på nett.

Nå kan vi kritisere politiet

Men slik vi ikke kan forby all båtferdsel på grunn av Titanic, bør vi – i alle fall på en dag som denne – se tilbake på alt hva ytringsfriheten har gitt oss.

Det er ikke uten grunn at nettopp ytringsfriheten blir kalt for «alle friheters mor».

En lovfestet ytringsfrihet har gjort det mulig å utfordre makten. Den har muliggjort borgerrettsbevegelsen, homokampen, BLM-demonstrasjoner under sosial nedstenging, og så mye mer.

Den har muliggjort for hvermansen å avsette statsledere, avdekke maktmisbruk, avsløre korrupsjon, kritisere politiet – og ikke minst gitt samfunnet informasjonsfrihet, det vil si mulighet til å ta beslutninger basert på fri meningsbrytning.

Det vil si at samfunnet tar valg basert på et så informert grunnlag som mulig, i en offentlighet der gode og mindre gode idéer utfordres og imøtegås av potensielt bedre idéer.

Press fra alle kanter

Å forsvare ytringsfriheten er en vanskelig, prinsipiell øvelse. Den krever raushet og toleranse for motstridende meninger, noe som bør trenes opp i både mediene og i kulturinstitusjonene, hvor uenige skal og bør møtes, ikke boikottes, scenenektes og annen demokratisk latskap.

Ingen vet hvilke meninger som beveger samfunnet fremover, men selv er jeg overbevist om at det skjer i den åpne debatten. Her skal meninger, analyser, idéer, statistikker og andre forhold bringes til torgs, i troen på at samfunnet tar de beste beslutningene gjennom å være informert om hva det består av.

Det er ingen hemmelighet, og bør ikke være noen hemmelighet, at samfunnet også består av en rekke dårlige meninger. De bør eksponeres og etterprøves.

Det har trykkefriheten muliggjort.

Gratulerer med dagen!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner