– Det jeg elsker med Oslo World er at festivalen bringer verden til Oslo, og dermed skaper en helt spesiell møteplass mellom Norge og ulike kulturer, forteller Laura Camacho Salgado henrykt.
Vi sitter i loftsleiligheten til den 33 år gamle festivalkoordinatoren på øvre Grünerløkka og drikker presskannekaffe med havremelk. Det bugner av planter og sollys fra vinduene og verandadøren bak oss. I bakgrunnen surrer selvfølgelig musikk på et språk som vanskelig lar seg identifisere av hvem som helst.
Camacho Salgado har ansvaret for internasjonale delegater og seminarprogrammet på musikkfestivalen Oslo World. Festivalen er en av Europas ledende festivaler for musikk fra Latin-Amerika, Afrika, Asia og Midtøsten. I år arrangeres den for 28. gang.
Les også: Alexandra Archetti Stølen har en drøm
Akademikere og artister
Camacho Salgado kommer selv fra Colombia og har flyttet rundt i verden, ettersom hvor studiene har brakt henne. Siden 2014 har hun bodd i Norge.
Med et ønske om å kombinere sin interesse for musikk, kunst og litteratur med sin akademiske bakgrunn innenfor litteratur og kulturstudier begynte hun tidlig å engasjere seg som frivillig for flere festivaler, deriblant Oslo World. Etter å ha jobbet som både frivillig og assistent i Oslo World fikk hun i 2016 jobb som koordinator for festivalen.
Camacho Salgado ansvar for Oslo World Beyond Music, som består av samtaler, workshops, bransjesamtaler og seminarer. Oslo World har i en årrekke invitert kunstnere, aktivister, musikere og bransje, fra hele verden, til å ta del i denne delen av programmet.
– Det er arrangementer og samtaler med artister og kunstnere hver dag. Noen er mer akademiske, mens andre retter seg mer mot kunstverden, forklarer Camacho Salgado, og fortsetter:
– Alt henger sammen. Man trenger begge stemmer. Akademikerne bidrar med fakta og det store bildet, mens artistene jobber med emnene og produserer dem. Når vi setter sammen samtalene og paneldeltakere, prøver vi å få ulike perspektiver fra akademikere, politiske organisasjoner og musikere, eller kunstnere.
Årets Beyond Music-program er variert og består blant annet av en samtale om klimaendringer med Iselin Shumba, Linnea Svennson og Anna Nordahl Carlsen. På Internasjonalen inviterer festivalen til en samtale og workshop med ballroom og voguing som tema, der paneldeltakerne vil se på ulike måter ballroom-kultur og voguing blir brukt som aktivisme i kampen mot rasisme- og for skeiv politikk. Fredag 5. november inviterer Oslo World til en fagdag med aktører som NOPA, NKA, Klassekampen, INN, Jazznytt og Tankesmia Kraft. Lørdag 6. november møtes debattanter fra Norge, Colombia, Libanon, Palestina og Brasil, for å diskutere hvordan kunst, kunstnere og arrangører kan bidra inn i sosiale bevegelser. Publikum har også mulighet til å bidra til et lappeteppe på Kunstplass og få med seg nære samtaler med både musikere og kunstnere.
Les også: Dette er konsertene du må få med deg på Oslo World
Rebeller
Praten går i ett, og nye glass med vann og kaffe blir fylt. Camacho Salgado har et halskjede i flere farger rundt halsen, og de skinner i solen som bader leiligheten i lys. Fargene går forøvrig igjen i hengekøyen like bak henne, et fargespill mellom blått og rosa, noe som går igjen flere steder i leiligheten. Deler av veggene er malt i rosa, gult og blått. Det skaper en kontrast til de rustikke trebjelkene som holder leiligheten oppe.
Festivalen har også et tema, en rød tråd mellom samtalene, workshopene og konsertene, noe som knytter det hele sammen hvert år.
– Å være en opprører er også et spørsmål om kontekst. Verden er fylt med opprørere, noen av dem på grunn av nødvendighet, hvor den eneste utveien er forstyrrende transformasjon. For eksempel, hvis en kvinne i El Salvador velger å ta abort, vil hun ikke ha noe annet valg enn å være en opprører. Som et mer nærliggende eksempel måtte kvinner i musikkindustrien kreve plass med opprør, i håp om å oppnå en mer likestilt kultursektor, forteller en engasjert Camacho Salgado.
Årets festivaltema er rebell. Det handler om når musikken blir opprørsk – og når opprøret blir musikalsk. Det siste året har lydighet til myndigheter og til samfunnsveven ofte blitt sett på som en dyd av nødvendighet.
«Opprøret er ikke bare blitt knyttet til legitime demokratiske ytringer og protester, men også et potensielt farlig opprør mot en felles virkelighetsoppfatning», skriver Oslo World i eget program.
– Det temaet vi velger er vår respons på det som skjer i verden. I år ønsket vi å fremheve opprørerne (talerne og artister) som våger å endre status quo som vi lever i, forklarer Camacho Salgado.
Under fjorårets festival, som var sterkt preget av covid-19, var temaet solidaritet. Da handlet det spesielt om å jobbe sammen – noe som var ekstra viktig for kulturbransjen under pandemien.
– På Oslo World inviterer vi også i år stemmer som – enten de vil det eller ikke – er blitt viktige symbolske skikkelser i frihetskamp rundt omkring i verden.
Les mer: Fullt program finner du på OsloWorld.no
Noe du ikke vil gå glipp av
Festivalen Oslo World varer fra 2. november til 7. november. Den avholdes alltid i uke 44.
Subjekt har anbefalt ti konserter å få med seg under årets festival. Musikkekspert Emil Boulmer kaller årets program for noe for seg selv.
Tre tips til Beyond Music
Er du noe du ikke bør gå glipp av under årets program, så er det Keychange-ettermiddagen 3. november på Internasjonalen, Ballroom og voguing-arrangementet 4. november på Internasjonalen og Train Your Democratic Muscles 6. november på Nobels fredssenter.