Lokale lerret
Rundt begynnelsen av forrige århundre var det særlig to kunstnere som dominerte Bergens kunstscene: Bernt Tunold og Nikolaj Astrup. Sistnevnte er for øyeblikket å se i en større retrospektiv på Kode, og som parallell til den utvider museet nå dette narrativet med utstillingen «La Vie Moderne. Bergensmalerne i Paris 1920».
Både Astrup og Tunold var å regne som store på vestlandet, men ble sjeldent nevnt i hovedstaden. Likevel tiltrakk de seg en rekke yngre kunstnere, som senere skulle reise til Paris for å utvide og utvikle sitt forhold til kunsten. Utstillingen på Kode sentrerer seg rundt den franske halvkulbisten André Lhôte og hans syv bergenske elever som i etterkrigstiden ble å dominere vestlandshoveustadens kunstliv. Med andre ord en utstilling som byr på lokale, så vel som internasjonale perspektiv.
Dobbelåpning på Bergen kunsthall
Bergen kunsthall inviterer til to åpninger denne fredagen. Amerikanske Martine Syms er en stigende stjerne på den internasjonale kunstscenen, og er kjent for sine kunstneriske undersøkelser av massemedias historie med humor og samfunnskritikk. I kunsthallen viser hun en stedspesifikk, arkitektonisk installasjon, hvor publikum på innsiden vil omsluttes av en førende scenografi og serieprosjektet «She Mad». Utstillingen i Bergen er Syms første i Skandinavia.
Virtuelle og robotiserte kropper, og disses forhold til menneskelig arbeid i spill-, pronografi- og IT-industrien er omdreiningspunkt for danske Sidsel Meineche Hansens kunstneriske arbeid. I Bergen vil hun både vise en ny VR-installasjon, animasjon og tinnskulpturer, samt et verk som utforsker de ulike ansatte ved kunsthallens tilknytningsstil, basert på deres erfaringer i intime forhold. Her møter den teknologiske «objektiviteten» det menneskelige og intime i fullendt symbiose.
I anledning symposiet «The Only Lasting Truth is Change», har den kenyanske kunstneren Jackie Karuti utviklet et stedspesifikt værinsturment til Bergen. Verket utgjør en del av Karutis serie «How Clouds are Formed» (2019–), som presenteres gjennom video og tegninger sammen med installasjonen.
Verket i Bergen er montert av Emilie Wright, etter Karutis instruksjoner. I forbindelse med åpningen inviterer BEK og Aerial til kunstnersamtale mellom Wright og Audrey Hurd, som er i residens hos Aerial. De to kunstnerne vil med utgangspunkt i bygningen av Karutis installasjon snakke om prosessorienterte og sosiale praksiser.