Til alle som leser Subjekt

Mye prat om hvordan bygget ser ut, og lite om hvem bygget er til for

Det nye Munchmuseet ble ferdigstilt i høst, og har allerede passert over 100.000 besøkende. (Foto: Munchmuseet.)
Det nye Munchmuseet ble ferdigstilt i høst, og har allerede passert over 100.000 besøkende. (Foto: Munchmuseet.)
Hvor mange ganger er det interessant å lese hva Morgenbladet-kommentator Gaute Brochmann mener om byggets estetikk, spør kulturbyråd Omar Samy Gamal (SV).
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Munchmuseet åpnet denne høsten. Det har vekket debatt mellom Oslos kulturbyråd og Subjekts kunstredaktør.

Jeg hadde et innlegg i VG sist uke der jeg var provosert av debatten om det nye Munchmuseet.

Jeg har fått noen svar her i Subjekt og de vil jeg gjerne svare på.

Jeg har lyst til å starte med å takke kunstredaktør Una Mathisen Gjerde for innlegg i debatten om hvordan vi skal gjøre kunstinstitusjonene mer tilgjengelige. Jeg tror dere som leser Subjekt er de mest kunstinteresserte i landet, og det synes jeg er flott, men denne diskusjonen burde også gå i de større mediene. Det er et problem at 60 prosent av befolkningen ikke besøker museene.

Artikkelforfatteren Omar Samy Gamal (SV) er kulturbyråd i Oslo. (Foto: Presse.)

Nok estetikk

Debatten om det nye Munchmuseet provoserte meg, ja. Ikke fordi byggets utseende fikk kritikk. Jeg har ikke noe behov for å forsvare byggets utseende. Men hvor mange ganger er det interessant å lese i mediene hva Morgenbladet-kommentator Gaute Brochmann mener om estetikken?

Annonse

Det ble gitt veldig mye plass til hvordan bygget ser ut, og veldig liten plass til hvem museet skal være til for, og hvordan slike kunstinstitusjoner bør jobbe for å nå ut. Jeg påsto at bedreviterne blant kultureliten oppfører seg som om kunst skal være for de innvidde.

Jeg kritiserer ikke kunstnere, ei heller små institusjoner med få midler. Faktisk ser jeg flere små aktører som jobber hardt med å nå ut til de som ikke vanligvis opplever kunst. De jeg kritiserer er de med større definisjonsmakt i kunst- og kulturlivet. For eksempel de som bestemmer hvem kunst- og kulturinstitusjonene primært skal henvende seg til. De som bestemmer hva som er relevant. Om mediene som slipper til for få kommentatorer. Jeg tror ikke jeg trenger å nevne navn.

Jeg er enig med kunstredaktøren i at det neppe er lett å være kunstner eller å drive små kunstinstitusjoner. Jeg er enig i at situasjonen for kunstnere må bli bedre, og det jobber vi med. Vi har doblet kunstnerstipendene i årets forslag til budsjett til fem millioner, vi har også brukt mye penger på krisestipend under koronapandemien, som jeg opplever har truffet godt. Den totale rammen for tilskudd til kunst og kulturaktører har økt hvert år, og vi skal kjøpe inn kunst for 44 millioner det kommende året. Det totale kulturbudsjettet ligger på fire prosent av det totale kommunebudsjettet. Men også her må vi fortsette å gjøre mer.

Nye måter å invitere på

Lederen for Billedkunstnerne i Oslo og Akershus, Sebastian Makonnen Kjølaas, skriver også et innlegg i Subjekt hvor han mener at gode produksjonslokaler er et premiss for å få fram ny kunst, og at ateliersituasjonen er krevende. Det er jeg enig med ham i. Men også her har byrådet økt antall atelierer med 60 prosent på få år, selv om jeg deler bekymringen knyttet til Myntgata. Vi jobber nå med å se på andre kommunale lokaler som kan erstatte Myntgata og øke kapasiteten.

Det har kommet mange gode innspill til meg i kjølvannet av mitt innlegg. Det jeg derimot i for liten grad opplever blir debattert, er de normer og strukturer i kunst- og kulturlivet som gjør at en stor del av befolkningen ikke opplever at kunstinstitusjoner er til for dem.

Det er et faktum at 60 prosent av befolkningen ikke besøker kunstmuseer. De besøker heller ikke teatrene. Jeg aksepterer ikke premisset at noen bare ikke er interessert i kunst. Jeg mener kunst bør kunne oppleves av både folk flest og vanlige folk.

Jeg tror mange mennesker i byen vår opplever at kunst- og kultur er til for noen andre enn dem. Og kan du klandre dem? Jeg opplever at det er sosiale koder for hvordan man ter seg på museum eller teater, som det ikke er andre steder. Det er ofte et vanskelig språk som brukes når man omtaler kunst. Det er ikke mer midler til markedsføring som forandrer på dette, det er nye måter å invitere på.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo