Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste kunstopplevelsene i hovedstaden.

Uke 46
Terje Nicolaisen har laget 20 malerier som reflekterer over kroppens begrensinger. (Foto: BOA.)

Fra prolaps til utstilling

Rett før landet stengte ned i mars 2020 fikk kunstner Terje Nicolaisen en kraftig prolaps som førte til langvarig låsning i ryggen. Vanligvis forsvinner slike smerter etter kort tid, med da kunstnerens som følge av nedstengningen mistet tilgang på både treningsstudio og badstue, ble låsningen vedvarende – til dags dato går kunstneren med ryggen i vinkel, som i sin tur har redusert hans arbeidskapasitet.

Prolapsen til tross har Nicolaisen produsert 20 nye malerier, om så mulig noe farget av kunstnerens egen helse – her er det nemlig den aldrende og sårbare kroppen som står i sentrum. Men arbeidene er ikke av den grunn forsonende – tvert imot kan de leses som et forsøk på overvinne kroppen og alderdommens begrensninger. Denne uken kan du se dem side om side i utstillingen «Rentsnuk Dancing». For Nicolaisen gir seg ikke, som han selv sier: «Alt jeg kan tenke på nå, er å danse!»

Anders Kjellesvik og Andreas Siqueland utgjør kunstnerduoen Aipotu. (Foto: Tegnerforbundet.)

Performativ tegning

Over flere år har kunstnerduoen Aipotu, bestående av Anders Kjellesvik og Andreas Siqueland, begitt seg ut på en rekke ekspedisjoner. Disse har dannet grunnlaget for «Grotten». et hulrom for sameksistens, hvor de to kunstnerne både jobber med performative iscenesettelser, konsept og fortelling.

Nå skal Grotten stilles ut som et stedsspesifikt prosjekt hos Tegnerforbundet. Kull blir tatt i bruk for å skape en felles kropp der forholdet mellom det indre og det ytre rom, det virkelige og det konstruerte, det offentlige og det private er under kontinuerlig diskusjon.

Den danske kunstneren Ester Fleckner undersøker samfunnet i et skeivt perspektiv. (Foto: Kunstplass.)

Skeive språk

På Kunstplass åpner Ester Fleckner utstillingen «Woodbeds, brimming». Her prøver hun å se på ulike system i samfunnet fra et skeivt perspektiv, snarere enn å se det skeive som en ting i seg selv.

For Fleckner handler skeivhet om å studere verden og stille spørsmål til det hun opplever. Kunsten blir her et språk til å sette ord på ting, gjerne gjennom at kunstneren faktisk konstruerer egne, gjerne geometriske, språk som med alternative tegn og gester leser samfunnet med et kritisk kunstnerisk blikk. Resultatet er like estetisk, som lingvistisk tilfredsstillende.

Stian Ådlandsvik åpner utstilling på Galleri k. (Illustrasjon: Galleri k.)

Vent det uventede

Få kunstnere arbeider på tvers av så mange sjangre og uttrykk som Stian Ådlandsvik. Han har vært innom fotografi, performance, tekst, maleri og installasjon – men er kanskje mest kjent for de to sistnevnte.

Denne uken åpner han utstillingen «items from an EEA inventory» på Galleri k. Her byr Ådlandsvik på installasjon og skulptur av ukjent art, akkompagnert av en poetisk utstillingstekst, signert av kunstneren selv. Akkurat hva vi har i vente vites ikke, men spennende er det!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner