24 kulturaktører:

Vi krever handling fra kulturministeren nå!

24 kulturaktører fra Trøndelag har gått sammen i et opprop for ny kompensasjonsordning for kulturlivet. Her ved initiativtaker Thorunn Wikdahl, daglig leder ved Yggdrasil teater. (Foto: Eirik Haldberg.)
24 kulturaktører fra Trøndelag har gått sammen i et opprop for ny kompensasjonsordning for kulturlivet. Her ved initiativtaker Thorunn Wikdahl, daglig leder ved Yggdrasil teater. (Foto: Eirik Haldberg.)
Nødvendig med en kompensasjonsordning for gjennomførte arrangementer, skriver 24 kulturaktører fra Trøndelag.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er 24 kulturaktører fra Trøndelag i et opprop for ny kompensasjonsordning.

Oppropet ble først sendt til Kulturdepartementet.

Kulturminister Anette Trettebergstuen, nå haster det veldig med å få på plass en ordning for å følge kulturlivet gjennom pandemien. Den har ikke sluppet taket og påvirker alle arrangement her i Trøndelag, og sikkert flere steder i landet.

Vi har nå arrangert ulike kulturarrangement gjennom høsten. Mange med en økonomi som stort sett baserer seg på publikumsinntekter fra billetter og servering, og det har mange av oss gjort helt uten koronabevilgninger fra staten. Kulturlivet står nå helt uten en ordning for gjennomførte arrangement. Men vi ser at publikum vegrer seg for å delta på ulike kulturarrangementer. Myndighetene gjenåpnet samfunnet uten å oppfordre befolkningen til å ta i bruk kulturtilbud.

I pandemiens begynnelse fikk vi først arbeidsforbud, så ble vi nesten beordret til å jobbe midt i pandemien ved at kompensasjonsordningen ble utfaset til fordel for stimuleringsordningen med lovnader om at kostnadene for gjennomføringen skulle bli dekket, noe det for mange viste seg senere ikke å bli og man ble satt i gjeld for å ha gjennomført arrangementet.

Annonse

Som eksempel viser vi til Yggdrasil Teater som gjennomførte sitt familiearrangement i oktober 2020 og som ennå ikke har fått dekket kostnadene ved gjennomføringen, saken er nå på sin andre runde i Klagenemnda over ett år seinere.

Publikumsflukt

Vi er arrangører i Trøndelag som har gjennomført arrangement de siste månedene og som har opplevd en voldsom publikumsflukt pga den pågående pandemien. Vi er i tillegg til arrangører som snart skal gjennomføre arrangement med dårlige salgstall, av samme årsak. Det er som kjent ingen kompensasjonsordninger nå for gjennomførte arrangement og det er også kjent i bransjen at man ikke opererer med den nåværende pandemien under force majeur i kontrakter, med andre ord; koronapandemien kan ikke brukes som begrunnelse for avlysing overfor oppdragstakere og underleverandører. Det har ført til mer eller mindre ulike kreative løsninger for avlysninger den siste tiden av arrangører som ser at de ikke får regnskapet til å gå opp når publikum uteblir. Det kommer til å bli et skred av avlysninger av alle mulige slags kulturarrangement i tiden fremover mot jul nå i takt med smitten som øker, spesielt i Trondheim hvor det gjeninnføres smittevernregler.

Kulturbransjen har ikke fått direkte pålegg om smittevernregler men den indirekte effekten er slående. Publikum uteblir. Mange opplever å ha mindre publikum på sitt årlige arrangement nå i pandemiens andre år i et gjenåpnet samfunn enn i fjor da det var strenge krav til smittevern og delvis nedstengninger. Dette på tross av flotte anmeldelser, stor pressedekning, populære aktører og artister, og mye PR-arbeid med påfølgende kostnader rettet mot eksempelvis sosiale plattformer, nyhetsbrev, plakater og lignende.

Enklere

Vi ønsker at kulturministeren og Kulturdepartementet skal ta innover seg den pågående krisen i arrangørfeltet og snarest innføre en helt ny ordning som kan kompensere for billett-tap til gjennomførte arrangement. Man bør se på hvor enkelt man kan få til en forskrift slik at den omfatter alle typer kulturarrangementer av profesjonelle aktører og enkel dokumentering på arrangementet slik at Kulturrådet ikke har mulighet til synsing. Det burde holde med å dokumentere at arrangementet har funnet sted, dokumentasjon på publikumskapasitet og forventet publikumsinntekt i normalsituasjon, minus faktisk publikumsinntekt nå i pandemien og dermed få kompensert billett-tapet.

Det er faktisk så enkelt som det fordi arrangørene vil da med sine budsjetter få dekket selve gjennomføringen og kostnadene ved den og vil da få betalt sine underleverandører og så videre. Ved å innføre en slik enkel forskrift vil saksbehandlingstiden hos Kulturrådet bli betraktelig redusert og underleverandører vil få betalt før arrangør i tillegg må betale inkassosalær og så videre i påvente av en saksbehandling.

Situasjonen er prekær

Det kan ikke innføres tak på ulike poster i budsjettene da det kan gå i mot fagorganiserte aktører som har krav på ulike tariffavtaler. Men at for eksempel usannsynlige høye utgifter (uten dekning i gjeldende tariffavtaler i de ulike forbundene) eller kalkulerte overskudd fra billettinntekt ikke dekkes. En slik type ordning vil stimulere til økt gjennomføring av ulike arrangement og vil være spesielt bra for de i det profesjonelle scenekunstfeltet som har billettinntekt som en stor del av produksjonsbudsjettet, en del av kulturbransjen som tydelig har vært nedprioritert så langt i pandemien. Ordningen vil likestille flere arrangement da en slik etterskuddsutbetaling ikke vil kunne la Kulturrådet bestemme hvilke profesjonelle kulturaktører som skal ha mulighet til å fremføre sin kunst.

Nå er det på tide at Kulturdepartementet med en ny regjering og kulturminister viser en tydelig linje på at de fortsetter å håndtere den pågående økonomiske pandemikrisen i det profesjonelle kulturfeltet.

Vi oppfordrer herved sterkt til at kulturministeren blir en pådriver for en enkel billettkompensasjonsordning for gjennomførte arrangement, med tilbakevirkende kraft fra og med 1. september 2021.

Situasjonen er prekær!

Signert av:

– Bizarra Produksjoner AS – Trondheim – Kunstnerisk Leder Alessandra Felli

– Break A Leg AS – Trondheim – Daglig leder Grethe Kosberg

– Byscenen – Trondheim – Daglig leder Ulrich Bang Sørensen

– Dampsaga kulturhus – Steinkjer – Arrangementsansvarlig Svein Bjørge

– Dokkhuset Scene as – Trondheim – Daglig leder Kristen Ramsøy-Halle

– Fabularium Produksjoner – Trondheim – Daglig leder og produsent Nina Bjørklund

– Jødisk kulturfestival Trondheim – Trondheim – Daglig leder Rita Abrahamsen

– Katja Brita Lindeberg produksjoner – Trondheim – Daglig leder Katja Brita Lindeberg

– Konstellasjonen – Trondheim – Daglig leder og skuespiller Janne Brit Rustad

– Litteraturhuset i Trondheim – Trondheim – Daglig leder Trond Åm

– Musikalfabrikken – Trondheim – Produsent Christer T. Aannestad

– Norsk Revyfestival – Høylandet – Daglig leder Ina Dahl

– Orkland kino og kulturscene – Orkland – Avdelingsleder kulturformidling Arne Fagerholt

– Rabarbrateateret – Trondheim – Styreleder og produsent Marit Synnøve Ørsjødal Gjeset

– Rai Rai Entertainment AS/D.D.E. – Namsos – Daglig leder Eivind Berre

– Sjiraffen Kultursenter – Trondheim – Daglig leder Ragnhild Arntsen

– Steinkjerfestivalen – Steinkjer – Festivalsjef Svein Bjørge

– Teater Basun – Trondheim – Magnus Winsvold

– Teater Fusentast – Trondheim – Daglig leder Jaap den Hertog

– Teaterlaget i BUL i Nidaros – Trondheim – Leder Marit Eriksen

– Trondheim Jazzfestival – Trondheim – Daglig leder Ernst Wiggo Sandbakk

– Trondheim kammermusikkfestival – Trondheim – Festivalsjef Sigmund Tvete Vik

– Trykkeriet Scene – Trondheim – Produsent Emil Husby

– Yggdrasil Teater AS – Trondheim – Daglig leder Thorunn Wikdahl

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker