Først moral, så mat

Trettebergstuen ofrer kunstnerne for vaksinemotstanderne

Trettebergstuen og regjeringen vil heller ofre frilanskunstnerne enn å kreve koronapass, skriver Johan Osuldsen. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Trettebergstuen og regjeringen vil heller ofre frilanskunstnerne enn å kreve koronapass, skriver Johan Osuldsen. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Håndteringen av den nye nedstengningen har svekket bransjens tillit til kulturminister Anette Trettebergstuen, skriver regissør og koreograf Johan Osuldsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturlivet er skadeskutt av koronatiltakene.

«Først mat, så moral», sier Bertol Brecht i «Tolvskillingsoperaen». Anette Trettebergstuen, Jonas Gahr Støre og regjeringen snur dette på hodet for kulturbransjen og mener at vi skal ta moralen først, etterpå skal vi få mat. Kulturbransjen kan etter deres mening klare seg uten mat så lenge vi er solidariske med de som ikke vil vaksinere seg.

Trettebergstuen setter så strenge begrensninger på teatrene og konsertene at det i praksis er veldig vanskelig å tjene penger. Og jo, støtteordningene og stimuleringene har kommet, men kom de i tide, og traff de?

Ikke lenger uvisshet

Trettebergstuen kritiserte med rette Abid Raja for dårlig håndtering av økonomien for kulturbransjen under starten av pandemien. Men mye har skjedd siden 12. mars 2020. Da visste vi ikke konsekvensene av overbelastede sykehus. Vi visste heller ikke at det ville komme en vaksine som fungerte. Nå vet vi det.

Det problematiske er at Trettebergstuen satt med fasiten da hun tiltrådte som kulturminister. Men det virker ikke som hun forstår hva en ny nedstengning vil bety, selv om hun vet hvor mye bransjen allerede har blødd. Og det er åpenbart at hun ikke hadde planene klare da hun og Støre nylig begrenset antall publikummere til 50 personer. Det kom tydeligvis overraskende på henne at det kunne komme en ny mutasjon, selv om vi har hatt flere underveis.

Annonse

Solidaritet, men med hvem?

Raymond Johansens stemme lyder på T-banevognene i Oslo: «Ta på munnbind, vi gjør dette for Oslo». Men for hvilket Oslo gjør vi dette? Hvem skal vi være solidariske med? Vaksinevegrerne?

Støre sier i Aftenposten 16. desember at «koronapass vil føre til at flere mennesker møtes. Og det er stikk i strid med regjeringens mål om å begrense antall kontakter». Frilansmusikere og -teaterkunstnere lever av at folk samles. Institusjonsteatrene har sin støtte, men i konsert- og privatteaterbransjen må mange samles for at bransjen skal klare seg. Dette vil ikke Støre.

Jo da, noe blir kompensert, men ikke nok. Og etter over halvannet år med restriksjoner og nedstengning vet vi at mange færre går i teater og på konsert, særlig det voksne publikummet. Dette vet regjeringen også, men vil heller ofre frilanskunstnerne enn å kreve koronapass. Koronapass brukes i mange land, men i Norge skal vi unngå å treffe hverandre for å være solidariske med de som ikke vil vaksinere seg.

Vaksinenekterne

Vi vet at noen ikke vil ta vaksinene. Ut ifra det man kan lese seg til utgjør disse en vesentlig del av de sykehusinnlagte. Vaksinevegrerne krever frihet til å ikke ta vaksinen, men resten av folkets frihet begrenses. Kulturnæringen, frilanskunstnerne, julekonsertene og restaurantene skal altså være solidariske med vaksinevegrerne, og stenge ned.

Scenekunstnere, inkludert frilansscenekunstnere, er gjerne solidariske så lenge det er en vettug grunn til det. Men etter den første lange nedstengningen, og etter LOs teaterstreik i høst (hvor frilanserne skulle være solidariske med fast ansattes pensjon, der frilanserne ville komme dårligere ut enn før), så er solidariteten helt tynnslitt. Enda mer tynnslitt blir den når kulturministeren ikke har støtteordningene klare på nedstengningstidspunktet.

Kunstnere er ikke vanlige folk. Kunstnerne er de uvanlige. De er ofte ikke fast ansatte. Mange lever av en lappeteppeøkonomi satt sammen av mange ulike arbeids- og oppdragsgivere. De kan være en kombinasjon av selvstendig næringsdrivende og lønnsmottakere, enkeltmannsforetak og så videre.

Lær av Brecht, Trettebergstuen

Mange scenekunstnere ønsket Trettebergstuen varmt velkommen som kulturminister. En minister som snakket med kunnskap om kunsten, og som forstod kunstnernes kår. Med håndteringen av den nye nedstengningen har konsert- og teaterbransjen mistet noe av denne tilliten til henne.

For tiden spilles Tolvskillingsoperaen på Det Norske Teatret. Jeg håper Trettebergstuen lytter ekstra godt når hun hører Brechts «Først mat, så moral».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker