Før jul ble det utlyst én fulltidsstilling som journalist i Subjekt.
Nå er det klart at avisen ansetter to.
– Det har kommet inn svært mange gode søknader. Til slutt satt vi igjen med to bunnsolide kandidater det ble umulig å velge mellom, sier sjefredaktør Danby Choi.
Dette til stor glede for både Aurora Henni Krogh (25) og Torill Frislid Gustafsson (44). Begge er nå fast ansatt som journalister i Subjekts nyhetsredaksjon.
Les også: Torjus Løkken (30) er Subjekts nye sekretær
Godt kjente navn
Det er en gledelig berørt Aurora Henni Krogh som tar telefonen i andre enden.
– Det var veldig hyggelige nyheter, og en stor ære, sier hun, og fortsetter:
– Jeg har frilanset for Subjekt lenge, så det å bli tilbudt en fast stilling oppleves som en stor tillitserklæring og bekreftelse.
For Frislid Gustafson var det en rekke følelser som ble satt i sving da hun fikk beskjeden søndag kveld.
– Jeg ble veldig spent, veldig glad og ganske så beæret på samme tid. For jeg anser Subjekt å være et meget viktig tilskudd i medielandskapet i Norge. Av mange grunner. Å få lov å bidra i dette er stort for meg, sier hun.
For mange av Subjekts lesere er de fra før av godt kjente navn. Særlig Henni Krogh har publisert over 100 artikler i Subjekt de siste årene som frilanser.
– Det er en sann glede og ære å kunne tilby trygg jobb og fast ansettelse til noen som har bidratt så tillitsfullt over tid, sier Choi.
– En kapasitet av de sjeldne
Torill Frislid Gustafson har flere års journalisterfaring, blant annet fra Fædrelandsvennen og Vennesla tidende. I tillegg har hun frilanset for Mannsforum.
Subjekt-eventyret begynte sommeren 2021, da hun plutselig satt med en kunstnyhet i hendene.
Hennes første Subjekt-sak handlet om skulpturen «Disco» – en monumental pung som provoserte mange. Kort tid etterpå ble hun satt på jobben om å skrive om den gigantiske trekuken i Tøyenparken.
Siden har det ballet på seg.
De siste ukene har Frislid Gustafson publisert dybdeintervjuer med Odd Isungset om attentatet på William Nygaard, og et portrett med forskeren som ble kåret til Årets navn i akademia, Cecilie Hellestveit. Frislid Gustafson står også bak den siste ukens avdekking av varslesaken på Solbakken skole.
Nyhetsredaktør Geir Bergersen Huse kaller henne for en kapasitet av de sjeldne.
– Torill Frislid Gustafson graver seg gjennom skitt og møkk i dagevis, før hun dukker opp igjen med glimrende saker. Torill har blikket på horisonten og lar seg ikke lure av distraksjoner eller PR-rådgivere. Likevel har hun et blikk for de avgjørende detaljene, sier han, og fortsetter:
– Hun er metodisk dyktig, men en minst like god penn. Torills artikler har en thriller-aktig spenning som de fleste krimforfattere kan se lenge etter.
Selv mener Frislid Gustafson at det er interessen for mennesker som er hennes journalistiske styrke.
– Mange opplever det som litt skummelt å snakke med journalister. Jeg er opptatt av at folk skal føle seg ivaretatt, uansett hvilken side av en sak de står på, sier hun, og fortsetter:
– Målet mitt er å alltid å være saklig, nøytral og uhildet. Jeg prøver alltid mitt beste på å jobbe pinlig nøyaktig med fakta og sitater.
I tillegg til bachelorgraden i journalistikk har Frislid Gustafson grunnfag psykologi. Hun mener den kommer godt med:
– Det er bra å forstå noen grunnleggende ting om hva som former oss som mennesker. Da blir det ofte lettere å forstå hverandre også, sier Frislid Gustafson.
– Raskt hode og sylskarp penn
Henni Krogh er tilbake fra et åtte måneders vikariat som kulturjournalist i NRK. Før dette var hun frilans bidragsyter til Subjekt i tre år, og hun ble en godt kjent stemme blant Subjekts lesere.
Den gangen jobbet hun også for andre redaksjoner, som 730, Gaffa og britiske Clash magazine.
I tillegg til bachelorgraden i journalistikk, har hun et år med kunsthistorie fra Universitetet i Oslo.
– Det er alltid noen som skal fortelle deg som journalist at du liksom ikke vet noe. Så hvorfor ikke bare ta det ene året med kunsthistorie, sier Henni Krogh.
Hun mener styrken hennes blant annet er den genuine kulturinteressen.
– Jeg er en kritisk journalist, men brenner for kultur. Og så er jeg ganske kreative det kommer altid godt med, sier hun.
Nyhetsredaktør Geir Bergersen Huse trekker frem Aurora Henni Krogh for sin skarpe penn og finger på pulsen.
– Ingen journalister favner Subjekts bredde som Aurora. Fra popkultur til høykultur, og fra kjappe, skarpe saker til kritisk, dyptpløyende journalistikk. Aurora har et raskt hode og en sylskarp penn. Hun er kunnskapsrik og oppdatert, og er alltid orientert på de heteste sakene, sier han, og fortsetter:
– Vi har savnet Aurora mens hun var på utlån til NRK. Nå er hun tilbake i toppform og på fulltid, og det gleder vi oss til!
Dette betyr det for deg
I tillegg til Aurora Henni Krogh og Torill Frislid Gustafson består nyhetsredaksjonen av nyhetsredaktør Geir Bergersen Huse og journalist Peter-André Hegg. Det vil si at nyhetsredaksjonen nå utvides fra én til fire ansatte.
– Subjekts lesere kan forvente en betraktelig større kapasitet og produksjon, sier Bergersen Huse.
For Aurora Henni Krogh er det viktig å kunne bidra til et saksmangfold.
– Jeg håper at jeg kan bidra til et enda større saksmangfold i Subjekt. Stillingen gir meg mulighet til å ha et enda grundigere blikk på kulturfeltet, så det gleder jeg meg til. Og jeg håper jo at Subjekts lesere også vil merke dette, sier hun.
2022 blir et satsingsår for Subjekt, men også for det norske kunstfeltet. Både Nasjonalmuseet og den omstridte kunstsiloen i Kristiansand åpner i år. Det gleder Frislid Gustafson seg til å følge med på:
– Jeg håper jeg får lov å følge Kunstsilo i Kristiansand tett fremover. Det er veldig spennende det som skal fylle denne siloen, men ikke minst prosessene som ligger bak, sier hun, og fortsetter:
– Selv om jeg er bosatt her, håper jeg folk fra alle landsdeler vil ta kontakt med meg når de har noe på hjertet som er «Subjekt-ish». Jeg dekker hele vårt langstrakte land, selv om det er Agder og Sørlandet som er nærmest geografisk lokalisert, sier Gustafson.
Vil skape debatt og engasjement
For Henni Kroghs del er det viktig å skrive saker som skaper debatt og engasjement rundt kunst og kultur.
– Kulturjournalistikken burde være kritisk og engasjerende, sier hun, og fortsetter:
– Det blir masse av dette, men som sagt som er jeg opptatt av et saksmangfold. Det vet jeg at redaksjnen også er. Vi dekker både nisjekulturer, trender og de store kulturdebattene, noe som gjør det til et veldig spennende sted å jobbe.
Hun innrømmer å ha en interesse for mer enn bare historisk kunst.
– Personlig brenner jeg for musikk, film, kunst og mote, men jeg har også en stor svakhet for popkultur og trender, noe jeg kommer til å fortsette å skrive om, sier hun.