Er et bilde rasistisk om det refererer til en tidsperiode hvor rasisme var utbredt?

Er dette maleriet rasistisk? Det mener Rana Issa. (Foto: Ole Erik Løvold/Subjekt.)
Er dette maleriet rasistisk? Det mener Rana Issa. (Foto: Ole Erik Løvold/Subjekt.)
Man bør spare det tunge skytset til de store kampene. Men Rana Issa skyter med kanon etter spøkelser, skriver doktorgradsstipendiat Lars Erik L. Gjerde.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mandag 7. februar skrev Rana Issa et innlegg om hvorfor et maleri på Hersleb videregående skole er rasistisk, og derfor må fjernes.

Maleriet Issa kritiserer ser nokså uskyldig ut. Dette er også konklusjonen til rektor, elevrådsleder og tilsynelatende flertallet av elever på skolen.

Det viser en ung gutt som tenker på historiske begivenheter. Noen av disse er relaterte til kolonitida, som Issa påpeker. Man ser en hvit kolonist i Afrika, og man ser noe som ligner på «oppdagelsen» av Amerika.

Men hva er rasistisk med at gutten tenker på historiske begivenheter? Vi får luftige argumenter om kolonitiden, om utbytting og dominering. Alle er enige i at kolonitiden var problematisk. Alle vet om rasismen som kjennetegnet den tidsperioden.

Les også: Vil fjerne «rasistisk» maleri på Hersleb videregående

Annonse

Hele saken er en farse

Er et bilde rasistisk om det refererer til en tidsperiode hvor rasisme var utbredt? Merkelig nok for Issa opplever ikke elevene maleriet som problematisk.

Hva betyr dette? Det er to mulige svar. Det ene er at våre ungdommer ikke vet hva rasisme er. Issa antyder at elevene ikke klarer å se at de opplever «ydmykelser». Da trenger elevene meningsledere som Issa, som kan definere virkeligheten for dem. Som kan forklare dem hva de opplever.

Dette er naturligvis tøv. Sannheten er at hele saken er en farse. Det er neppe noen som vil se noe rasistisk med bildet. Man kan tolke kunst på mange måter, men bildet har hverken en rasistisk agenda eller undertone.

Dette gjør hele saken til en spøkelsesjakt. Problemet er at det finnes reelle problemer vi, som samfunn, må håndtere. For eksempel opplever mange diskriminering. Hets.

Issa identifiserer et uskyldig bilde og roper «ulv, ulv». Det blir noe tragikomisk over hele saken. Og det er ikke uproblematisk. For idet Issa roper det i denne saken, utvannes rasismebegrepet. Rasisme er alvorlig. Det fører til utenforskap. Det fører til at mennesker ikke får sjansene de fortjener i livet. At de ikke inkluderes i samfunnet.

Les også: Vil fjerne «rasistisk» maleri på Kunsthøgskolen i Oslo

Avslutt heksejakten

Om et bilde som ikke plager noen også er «rasistisk», så antyder Issa at rasisme ikke er så farlig. For sannheten er at dette bildet er ufarlig. Issa hevder at bildet er farlig, at det ydmyker og at det må fjernes. Men dette er et problem kun Issa ser.

Dette er problemet med denne jakten. Man bør spare det tunge skytset til de store kampene. Å skyte med kanon etter spøkelser er en dårlig taktikk. Issa har ladet alle kanonene og fyrt av – mot et spøkelse ingen andre har sett.

Da er det på tide å heve stemmen. Å arbeide for et bedre Norge handler ikke om å gå på spøkelsesjakt.

Det handler ikke om et hysterisk jag etter objekter, som malerier, som kan krenke en. Noen ganger har det noe for seg. At amerikanerne fjerner sørstatsflagg og sørstatsmonumenter er fullt forståelig. Især siden symbolene fortsatt har en rasistisk betydning.

Men det er på tide å si at «nok er nok». La heksejakten avsluttes. Det er nok av døde mennesker å skyte på, men hva hjelper det? Hva hjelper det om Issa hisser seg opp over et uskyldig maleri? Vi står overfor mange utfordringer. Da hjelper ikke dette hysteriet noen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg