Falske nyheter eller satire?

Når satire møter «fake news»

Vis meg hva du ler av og jeg skal fortelle deg hvem du er: Grensen mellom desinformasjon og satire kan fremtone seg forskjellig avhengig av politisk ståsted. Det ser vi i konflikten mellom New York Times og det kristenkonservative satirestedet Babylon bee, skriver Alexander Zlatanos Ibsen. (Illustrasjonsfoto.)
Vis meg hva du ler av og jeg skal fortelle deg hvem du er: Grensen mellom desinformasjon og satire kan fremtone seg forskjellig avhengig av politisk ståsted. Det ser vi i konflikten mellom New York Times og det kristenkonservative satirestedet Babylon bee, skriver Alexander Zlatanos Ibsen. (Illustrasjonsfoto.)
Nå skal alt faktasjekkes. Ikke engang humoren slipper unna, skriver Alexander Zlatanos Ibsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Alexander Zlatanos Ibsen skriver om gråsonen mellom satire og fake news.

I juni i fjor skrev New York Times at humorsiden Babylon bee sprer «desinformasjon under dekke av satire». Mediegiganten ble truet med rettssak, endret litt på ordlyden, og la til en liten dementi i slutten av saken. Så da var det visst bare en dårlig spøk allikevel.

Uansett må vel alle være enige om at er vanskelig å drive politisk satire om man skal holde samme sannhetsstandarder som andre medier. Kanskje spesielt for en side som Babylon bee, som er tydelig til høyre. Ute på den flanken er liksom ting litt ekstra mørkt om dagen.

Anti-woke og konservativ

Babylon bee er noe så sjeldent som en humorside som drives av konservative kristne. Slike har ikke akkurat hatt for vane å velte utover stand up-scenene rundt omkring. Høyrehumor generelt har hatt en tendens til å falle i én av to grøfter: enten altfor snill og kjedelig, eller rent ut gyselig, med shitposting fra det grumsete alt right-universet.

På Babylon bee får man noe annet. Det er mer snakk om et ustanselig meme-bombardement mot alt av tidsriktige meninger, fra kjønnsnøytrale pronomen til underbevisst strukturell rasisme. Det er honning for noen, harsk voks for andre. Noe på siden er plumpt, men med en liten stab og høy produksjon er det heller ikke annet å forvente. Redaktøren Kyle Mann toner gjerne ned sin egen intellektuelle betydning som en «fyr som drar vitser på internett.»

Annonse

Flere år med vekst på sosiale medier toppet seg i år med utgivelsen av den ironiske selvhjelpsboken «The Babylon bee guide to wokeness». Her er livsstilsråd som å knuse alle Taylor Swift-album for å bekjempe sin hvithet, eller oppfordring om at kvinner bør barbere av seg håret for å lære det patriarkalske universet en lekse.

Man lærer også å se historien med nye briller. Abraham Lincoln ble riktignok skutt av en fanatiker på grunn av sine antislaveriholdninger, men dette er egentlig bare en 1800-talls versjon av «Jeg er ikke rasist fordi jeg har en svart venn», lærer vi i boken. Slik satire treffer en nerve hos mange, som synes nye former for politisk korrekthet har gått for langt.

Provokasjoner i pandemien

Det som har fått New York Times og andre til å reagere er derimot at Babylon bee også har kastet seg på bølgen av motstand mot alle pandemitiltak. I vrimlen av desinformasjon om virus og vaksiner er det ikke rart store mediehus med følelse for samfunnsansvar blir litt skvetne.

«Hva skjedde med Babylon bee», spurte The Bulwark i høst. Slate, på sin side, viste til den umulige situasjonen man blir satt i om man forsøker å bekjempe falske nyheter presentert som humor.

Vel så interessant er motangrepet Babylon bee lanserte, nemlig en tvillingside kalt Notthebee, hvor sære nyheter presenteres uten humoristisk overdrivelse når virkeligheten overgår satiren.

En spøk er sjeldent morsom dersom den ikke inneholder et snev av sannhet. I alle fall ikke politisk humor. Fenomenet er ikke helt nytt. Tilbake til det mer naive 2004 fikk vi vite at hver femte unge amerikaner fikk sine politiske nyheter fra humorprogrammer som The daily show og Saturday night live. Dette var selvsagt lenge før man begynte å faktasjekke komedier, og dermed var det kanskje lettere å le uten frykt.

Vi kommer neppe tilbake dit med det første. Vi står vel heller overfor en situasjon hvor vi spør «vis meg hva du ler av og jeg skal fortelle deg hvem du er.»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner