Et kynisk og opportunistisk angrep på kulturlivet

Eivind Trædal ser gjerne at et av landets viktigste konsertsteder legger ned på grunn av politisk uenighet med eieren. Det er fryktelig hensynsløst fra en sittende bystyrepolitiker. Folk vil ha et mangfoldig og variert kulturliv, skriver sjefredaktør Danby Choi. (Foto: NTB.)
Eivind Trædal ser gjerne at et av landets viktigste konsertsteder legger ned på grunn av politisk uenighet med eieren. Det er fryktelig hensynsløst fra en sittende bystyrepolitiker. Folk vil ha et mangfoldig og variert kulturliv, skriver sjefredaktør Danby Choi. (Foto: NTB.)
MDG-politikeren startet en boikottkampanje mot et av landets viktigste utesteder. Men han utretter null komma niks for kampen han later til å kjempe, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Eivind Trædal vil ikke lenger drikke øl på Parkteatret. En kontroversiell uttalelse fra Pål Steigan, som eier 40 prosent av utestedet, er grunnen til det.

MDG-politiker Eivind Trædal har bestemt seg for å boikotte Parkteatret. Det ikoniske utestedet fra 1907 har nemlig en eier, Pål Steigan, til besvær.

Steigan er tidligere kommunist. Nå er han Russland-sympatisør og redaktør for den kontroversielle bloggen Steigan.no. Der har han rettet sterke beskyldninger mot Ukrainas myndigheter. Han går så langt som å si at Ukraina er naziinfisert, uten at han i kommentaren viser til konkrete hendelser eller bevis.

Dette er en uttalelse mange reagerer på, og det har de god grunn til. Men Trædals reaksjoner er ikke som alle andres.

MDG-politikeren leker sitt eget land, og vil påføre Russland strenge sanksjoner for krigføringen i Ukraina. Dette skal han gjøre gjennom å økonomisk handlingslamme Russland-sympatisører. Altså skal han slutte å drikke øl på Parkteatret, og slik skal han bidra til å strupe russernes propagandabudsjett gjennom å boikotte datterselskapet til morselskapet Pål Steigan eier 40 prosent av aksjene i.

Annonse

Men det hele viser seg å være temmelig nytteløst.

En oppgitt daglig leder på Parkteatret, Dan-Michael Danino, kan nemlig opplyse om at Parkteatret er stiftet som et ideelt aksjeselskap. Slik hindres eieren fra å ta ut utbytte gjennom vedtektene. Trædals reaksjon er med andre ord ikke bare misforstått, den er uforholdsmessig og illegitim.

Les også: Eivind Trædal vil slutte å drikke øl på Parkteatret

Burde beklage

Til Subjekt sier Trædal at han ikke har oppfordret til boikott, og at han bruker pengene sine hvor han selv vil.

Det siste er et utsagn jeg støtter til det fulle. Men han kan ikke late som om det bare er et forbrukervalg at han som sittende bystyrepolitiker i Oslo tyr til flere av sine sosiale plattformer, med titusenvis av følgere, for å dele nyheten om at han skal slutte å bruke penger på Parkteatret på grunn av politisk uenighet med eieren. Det handler selvfølgelig om noe mer.

Det verste med at han bommer på målet, er at han treffer noen andre. I stedet for å ramme Pål Steigan, rammer han Parkteatret, dets 50 ansatte og dets mange tusen brukere. Stedet har de siste to årene varslet om konkursfare flere ganger. Det er et hensynsløst angrep på en av landets viktigste musikkinstitusjoner.

Problemet er dessuten i vekst. Høyre-politiker Lene Westgaard-Halle er eksempelvis en av mange «som til tross for uenighet med Eivind Trædal i mange andre saker» ser ut til å være enig med ham i at boikott mot en kulturinstitusjon er god medisin mot bekjempelsen av Russland-sympatisører. Hun oppfordret sine følgere på Twitter til å tenke seg om før de tok en øl på Parkteatret neste gang.

Sammen har Trædal og Westgaard-Halle samlet tusenvis av likerklikk og kommentarer. Mange skriver at de aldri vil besøke Parkteatret igjen, da de ikke ønsker å støtte eier Pål Steigan. Men dette har de altså besluttet på et grunnlag som mest sannsynlig er feil.

Følgerne deres ville kanskje tenkt annerledes om det, dersom de samtidig hadde fått opplyst at det først og fremst er Parkteatret som rammes av en slik boikott. Det gjorde i alle fall VG-kommentator Anders Giæver. Først støttet han Eivind Trædal, men etter å ha blitt konfrontert med opplysningen om at Parkteatret er et ideelt aksjeselskap, tok han «konsekvensene av» de nye opplysningene, redigerte kommentaren sin, og rettet skytsen mot Steigan.no i stedet.

Er Trædal og Westgaard-Halle large nok til å gjøre det samme?

Nei. Til Subjekt nekter de å beklage. Trædal og Westgaard-Halle er altså villige til å la Parkteatret gå dukken som følge av politisk uenighet med stedets eier. Ikke for å ramme Pål Steigan økonomisk, men for å slippe å beklage.

Hvorfor er det kynisk og opportunistisk? Fordi de ser sitt snitt i en populær sak til å sole seg i glansen av sin egen godhetsposering. De fremstiller seg selv som folk mot Putin, krig og Russland-sympatisører, men det de faktisk utretter er null – 0 – for kampene de later til å kjempe. Og så rammer de noen helt uskyldige, da.

Les også: Stadig flere vil boikotte Parkteatret

En råtten holdning til uenighetsfellesskapet

Kulturinstitusjonene er demokratiets storstuer. De bør eies og drives av et mangfoldig knippe mennesker. Offentlige og private, røde og blå. Og her bør uenige møtes.

Men når Trædal og Westgaard-Halle ikke vil benytte seg av stedene som følge av politisk uenighet, smitter de en råtten holdning til demokrati og uenighetsfellesskap over på kulturlivet.

Det er i tiden å skulle boikotte, scenenekte og kansellere aktører og mennesker med meninger vi ikke liker. Slik senker de også glasstaket for de offentlige ytringene. Stadig flere dropper å uttale seg i offentligheten som følge av økte forventninger om politisk korrekthet.

En av landets viktigste konsertarrangører risikerer altså å gå dukken som konsekvens av at stedets eier har ytret seg. De usjarmerende, gentrifiserende pengemaskinene som nå står i kø for å overta lokalene lærer seg som algoritmene at det lønner seg å holde kjeft. Det skaper ikke bare et dårlig ytringsklima, det skaper dessuten et dårlig uteliv dersom kvalitetsparameteret nå skal måle politiske ytringer blant eierne, og ikke kunstnerisk program på scenen. Men at eierne for Cutters, Digg og Kopp holder munn om sitt politiske ståsted, mens Parkteatrets eier ikke gjør det, burde ikke slå ut på stedets eksistensberettigelse.

Det er en slik kultur Eivind Trædal bygger opp under, og det er uverdig oppførsel fra en politiker som selv har høyt forbruk av ytringsfriheten. Hvis han selv forventer å bli møtt med politiske motargumenter, og ikke økonomiske sanksjoner og boikott, så burde han ha stor respekt for at andre også ytrer sine meninger.

Kanskje vi heller skulle latt den politiske debatten foregå gjennom politisk debatt. Slutt å gå etter levebrødene til folk.

Les også: – Dette rammer kun stedet og dets ansatte

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU