Roses av juryen

– Den henger høyt

Jon Fosse. (Foto: Tom A. Kolstad/SNL.)
Jon Fosse. (Foto: Tom A. Kolstad/SNL.)
Jon Fosse er tildelt kritikerprisen for «Eit nytt namn» – avslutningen på Septologien. Boksidene dufter av bjørkeved, stekt flesk og raspeball, mener juryen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Jon Fosse er tildelt kritikerprisen for «Eit nytt namn».

Boka rommer del seks og sju av storverket Septologien om den aldrende kunstneren Asle. Litteraturkritikerprisene for 2021 ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag.

– Det er sjuende gangen jeg er nominert til denne prisen og 33 år siden første gang jeg var det, så det er kanskje på tide, hvis jeg først skulle få den, sier Fosse til NTB.

– Jeg har alltid sett på kritikerprisen som en av de viktigste norske prisene objektivt sett. Innenfor litteraturmiljøet henger kritikerprisen kanskje øverst som den viktigste prisen, sier Fosse.

Fosse har tidligere fått en rekke priser, blant dem Nordisk råds litteraturpris, Aschehougprisen og Brageprisen. Sistnevnte fikk han i 2021 for samme verk han nå får kritikerprisen for.

Annonse

Nobelpriskandidat

I juryens begrunnelse trekkes det fram at Fosse er den eneste norske forfatteren, muligens med unntak for Dag Solstad, som er en seriøs kandidat til å få Nobelprisen i litteratur.
«I dette verket gir Jon Fosse uttrykk for et kunstsyn som kanskje kan sammenfattes slik: Ord lyver hele tiden. Bare i billedkunsten kan vi nå en form for virkelig sannhet», skriver juryen.

Det påpekes at han debuterte i 1983 og siden har gitt ut 60 titler innenfor de fleste litterære sjangre man kan tenke seg: Romaner, noveller, barnebøker, essayistikk, lyrikk og ikke minst dramatikk.

Juryen skriver at det er naturlig å se alle de sju delene av verket Septologien under ett i begrunnelsen av årets pris. De skriver at verket kan leses som en kunstnerroman, men også biografisk.

«Selv om begrepet virkelighetslitteratur neppe vil være særlig dekkende for dette verket. For i disse bøkene blandes minner og drømmesyn, virkelighet og fantasi sammen i en evig strøm», skriver juryen.

Esoterisk og sanselig verk

Juryen skriver videre at man i verket kan kjenne igjen Fosse som dramatiker «i hans evne til å skape presise tablåer ved hjelp av få virkemidler» og som lyriker «i hans evne til å håndtere åndelige temaer som gudstro og kunstnerisk streben».
Septologien omtales av juryen som et esoterisk verk om kunst og åndelighet, samt et sterkt sanselig verk.

«Det dufter bjørkeved, stekt flesk og raspeball av disse boksidene, og i det evige novembermørket som handlingen er lagt til, glimter det til med lys og puls. Jon Fosse er nok et verdensnavn, men han er også en umiskjennelig vestlending», skriver juryen.

Hodnefjeld fikk barne- og ungdomspris

Liv Køltzow ble tildelt sakprosaprisen for sin bok «Dagbøker i utvalg (1964-2008), mens Astrid Nordang fikk kritikerprisen for beste oversettelse for «Familieleksikon av Natalia».
Hilde Hodnefjeld fikk prisen for beste barne- og ungdomsbok for «Uppsa».

Bjørn Ivar Fyksen fikk prisen for årets litteraturkritiker for sitt arbeid i blant annet Bokmagasinet og Klassekampen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen