Presentert av
Vernissageguiden
Trondheim

Dette er de beste utstillingene i Trondheim akkurat nå

Uke 24 - 32.
Nye malerier og skulpturer av Sverre Wyller. (Foto: Dropsfabrikken.)

Veteran

Sverre Wyller (1953-) er en norsk billedkunstner og bor og arbeider i Oslo. Han arbeider hovedsakelig med maleri, grafikk og skulptur, og da ofte i monumentale formater med et abstrakt formspråk. I sine arbeider inkluderer han også såkalt funnet og resirkulert materiale.

Wyller har laget en rekke offentlige verk, deriblant skulpturen Miramichi # 19 som står utenfor Vigeland-museet i Oslo. Skulpturen er laget av stål som har vært brukt tidligere og lakkert i en lys blå farge. Wyller er utdannet ved Arkitekthøyskolen (1975–1977) og Statens kunstakademi (1979–1982) i Oslo og Hochschule der Künste, Berlin (1982–1984).

Wyller er kjøpt inn av en rekke kunstinstitusjoner, deriblant Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Henie Onstad Kunstsenter, Moderne Museet i Stockholm, Malmø Konsthall, og Astrup Fearnley Museet og Stedelijk i Amsterdam.

Unweaving the binary code handler om veving og koding. (Foto: Kunsthall Trondheim.)

Veving i kodingens tid

Kunsthall Trondheims bidrag til Hannah Ryggen Triennale 2022 er den internasjonale gruppeutstillingen «Unweaving the binary code».

Gjennom verkene til elleve samtidskunstnere utforsker utstillingen arven etter den politiske og feministiske kunstneren Hannah Ryggen (1894–1970) og den viktorianske matematikeren Ada Lovelace (1815–1852), som er ansett som pioneren innen dagens dataprogrammer. Lovelace anerkjente potensialet i hullkortene brukt i Jacquard-vevstolene, som fungerer gjennom enkle kommandoer av hull eller ikke-hull. Hun overførte dette til kode bestående av nuller og enere som vi fortsatt bruker i datamaskiner i dag.

Utstillingen ser på det binære systemet i veving og koding. De utstillingene kunstnerne, på hvert sitt vis, både viser til og leter etter måter å overskride disse og andre binære systemer på: mannlige og kvinnelige kjønn i vestlige kulturer, natur og kultur, organisk og teknologisk, dem og oss. Utstillingen Unweaving the binary code spør fra dagens perspektiv om hvilke tankesett vi kan mane frem som opphever dyade skiller til fordel for mer komplekse, mer sammenvevde og mer rettferdige forhold.

Hege Lønne. Tekstil i landskap, messing og aluminium, c. 1990, (Foto: Ukjent.)

Insisterende om menneskets plass i naturen

Med denne mønstringen av et mangfoldig kunstnerskap ønsker Trondheim kunstmuseum å løfte fram en pioner innen miljøkunsten. Skulpturelle eksperimenter, poetiske naturobservasjoner og underfundige animasjoner – gjennom fire tiår stilte Hege Lønne insisterende spørsmål om menneskets plass i naturen.

Sentralt i utstillingen står skulpturelle eksperimenter fra 1980-tallet. I løpet av dette tiåret benyttet hun seg av industrielle materialer som betong og jern. Hun prøvde ut forskjellige teknikker som gjorde det mulig for henne å produsere skulpturene sine selv. En annen viktig ledetråd i arbeidet var ideene om skulptur i det utvidede felt, for eksempel modulbaserte elementer, prosessbasert performance og installasjon, kinetisk skulptur og forgjengelige former.

Utstillingen er en del av Hannah Ryggen-triennalen 2022.

 

Gudrun Skeie Stokstad (Foto: Trondheim kunstmuseum.)

Fugler, fabeldyr og falne engler

Utstillingen «Gjøkeredet» viser en unik sammenstilling av Gudrun Skeie Stokstads (1940-2016) fugler, fabeldyr og falne engler.

Tekstilskulpturene bærer preg av fortellerglede, humor og toleranse, og fargesprakende fugler er ofte hovedmotiv. Stokstads svevende skapninger er en humoristiske fremstillinger av menneskelige egenskaper.

Mange Trondhjemmere har nok et forhold til Gudrun sine tekstilskulpturer, enten gjennom offentlig utsmykning eller fordi de har vokst opp med en av hennes verk i hjemmet. I denne utstillingen har museet vært heldige å få låne mange verk av Stokstad som befinner seg i privat eie, slik at vi for første gang kan se alt samlet. Over hundre av Stokstads fugler, fabeldyr og falne engler har transformert Storsalen i museets hovedbygning til et fantastisk altomsluttende gjøkerede.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg