Veteran
Sverre Wyller (1953-) er en norsk billedkunstner og bor og arbeider i Oslo. Han arbeider hovedsakelig med maleri, grafikk og skulptur, og da ofte i monumentale formater med et abstrakt formspråk. I sine arbeider inkluderer han også såkalt funnet og resirkulert materiale.
Wyller har laget en rekke offentlige verk, deriblant skulpturen Miramichi # 19 som står utenfor Vigeland-museet i Oslo. Skulpturen er laget av stål som har vært brukt tidligere og lakkert i en lys blå farge. Wyller er utdannet ved Arkitekthøyskolen (1975–1977) og Statens kunstakademi (1979–1982) i Oslo og Hochschule der Künste, Berlin (1982–1984).
Wyller er kjøpt inn av en rekke kunstinstitusjoner, deriblant Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Henie Onstad Kunstsenter, Moderne Museet i Stockholm, Malmø Konsthall, og Astrup Fearnley Museet og Stedelijk i Amsterdam.
Veving i kodingens tid
Kunsthall Trondheims bidrag til Hannah Ryggen Triennale 2022 er den internasjonale gruppeutstillingen «Unweaving the binary code».
Gjennom verkene til elleve samtidskunstnere utforsker utstillingen arven etter den politiske og feministiske kunstneren Hannah Ryggen (1894–1970) og den viktorianske matematikeren Ada Lovelace (1815–1852), som er ansett som pioneren innen dagens dataprogrammer. Lovelace anerkjente potensialet i hullkortene brukt i Jacquard-vevstolene, som fungerer gjennom enkle kommandoer av hull eller ikke-hull. Hun overførte dette til kode bestående av nuller og enere som vi fortsatt bruker i datamaskiner i dag.
Utstillingen ser på det binære systemet i veving og koding. De utstillingene kunstnerne, på hvert sitt vis, både viser til og leter etter måter å overskride disse og andre binære systemer på: mannlige og kvinnelige kjønn i vestlige kulturer, natur og kultur, organisk og teknologisk, dem og oss. Utstillingen Unweaving the binary code spør fra dagens perspektiv om hvilke tankesett vi kan mane frem som opphever dyade skiller til fordel for mer komplekse, mer sammenvevde og mer rettferdige forhold.
Insisterende om menneskets plass i naturen
Med denne mønstringen av et mangfoldig kunstnerskap ønsker Trondheim kunstmuseum å løfte fram en pioner innen miljøkunsten. Skulpturelle eksperimenter, poetiske naturobservasjoner og underfundige animasjoner – gjennom fire tiår stilte Hege Lønne insisterende spørsmål om menneskets plass i naturen.
Sentralt i utstillingen står skulpturelle eksperimenter fra 1980-tallet. I løpet av dette tiåret benyttet hun seg av industrielle materialer som betong og jern. Hun prøvde ut forskjellige teknikker som gjorde det mulig for henne å produsere skulpturene sine selv. En annen viktig ledetråd i arbeidet var ideene om skulptur i det utvidede felt, for eksempel modulbaserte elementer, prosessbasert performance og installasjon, kinetisk skulptur og forgjengelige former.
Utstillingen er en del av Hannah Ryggen-triennalen 2022.
Fugler, fabeldyr og falne engler
Utstillingen «Gjøkeredet» viser en unik sammenstilling av Gudrun Skeie Stokstads (1940-2016) fugler, fabeldyr og falne engler.
Tekstilskulpturene bærer preg av fortellerglede, humor og toleranse, og fargesprakende fugler er ofte hovedmotiv. Stokstads svevende skapninger er en humoristiske fremstillinger av menneskelige egenskaper.
Mange Trondhjemmere har nok et forhold til Gudrun sine tekstilskulpturer, enten gjennom offentlig utsmykning eller fordi de har vokst opp med en av hennes verk i hjemmet. I denne utstillingen har museet vært heldige å få låne mange verk av Stokstad som befinner seg i privat eie, slik at vi for første gang kan se alt samlet. Over hundre av Stokstads fugler, fabeldyr og falne engler har transformert Storsalen i museets hovedbygning til et fantastisk altomsluttende gjøkerede.