Historien til nobelprisvinneren viser ytringsfrihetens kår i Tyrkia

Orhan Pamuk, tyrkisk nobelprisvinner på besøk i Oslo. Nå er han i trøbbel i hjemlandet. (Foto: Tove Andersson.)
Orhan Pamuk, tyrkisk nobelprisvinner på besøk i Oslo. Nå er han i trøbbel i hjemlandet. (Foto: Tove Andersson.)
Norsk Pens nye rapport om Tyrkia viser at behandlingen av nobelprisvinner Orhan Pamuk ikke er en isolert hendelse.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Norsk Pens rapport viser kritikkverdige kår for ytringsfriheten i Tyrkia.

I samarbeid med jurister, advokater og dommere fra hele Europa har Norsk Pen evaluert en rekke tiltaler mot journalister og andre frie ytrere i Tyrkia. Rapporten viser at mange av tiltalene hverken oppfyller nasjonale eller internasjonale standarder.

Ifølge tyrkisk lov er det ulovlig «å fornærme presidenten», noe også nobelprisvinneren Orhan Pamuk har blitt tiltalt for. Han står bak kjente titler som «Mitt navn er Karmosin», «Snø» og «Uskyldighetens museum». Pamuk, som besøkte Oslo i 2017, har uttalt at Tyrkias ytringsfrihet er forkrøplet, og ble for et tiår siden anklaget for å ha «fornærmet det tyrkiske».

I 2018 ble en lærer i Istanbul etterforsket fordi han foreslo boka «Uskyldighetens museum» for elevene, angivelig fordi «innholdet det gjelder, vurderes av eksperter å være upassende for studenter».

Les også: Farlig å forby krypterte meldingstjenester

Annonse

Fiksjonens kunst

I 2006 mottok Orhan Pamuk nobelprisen i litteratur. 69-åringen er selverklærte feminist, og har etter noen år i New York vendt tilbake til gatene han vokste opp i, området som formet hans liv og boka som ble til et museum.

I en bakgate med brostein i Çukurcuma i Istanbul, der gatelampene gløder oransje på nattestid, ligger forfatterens «Uskyldighetens museum», fylt med gjenstander fra boken med samme navn. Museet ble i 2012 trolig verdens eneste bok som ble til museum.
Det består av alle objektene som hovedpersonen Kemal samler på i romanen.

Da Pamuk åpnet «The art of fiction», en del av «Uskyldighetens museum», på Kulturhistorisk museum i 2017, fikk jeg anledning til å bevege meg inn i kapittel 68.

Utstilt her er forfatterens tegninger, bilder, noen glass med raki, anisdrikken hovedpersonen og tyrkere flest, drikker bøttevis av, med mer. Selve utstillingen beveger seg inn i forfatterens liv med bilder av hans egen familie på veggene. Gjenstandene er nøkler til byen og en inngang til boken. Prosjektet hadde vært planlagt i 10 år, men ble først en realitet ved hjelp av The Istanbul 2010 European Capital of Culture Agency og nobelprispengene.

Les også: Tyrkiske myndigheter engasjerer seg i saken om Oslo-kunst: – Propaganda

En beskjed til fremtidens besøkende

Bokas handling begynner i Nişantaşı, der Pamuk vokste opp, like ved handlegatene. Forfatteren beveger seg selv inn i romanen, men det usedvanlige er at han også samler på ting fra romanen.

Pamuk har vandret gatelangs for å finne objekter til samlingen sin, men skriver: «Jeg visste at jeg ikke var en samler, ikke en ekte samler. Samtidig holdt jeg også på med å skrive en roman, og var dessuten på utkikk etter ting og tang i bruktbutikker, på loppemarked og i hjemmene til bekjente som liker å hamstre. Jeg lette etter gjenstander som kunne ha blitt brukt av den fiktive familien som jeg forestilte meg bodde i dette gamle huset.»

Boken, som utkom i 2009, gir en nostalgisk og sentimental historie om Istanbul fra syttitallet til begynnelsen av 2000-tallet, gjennom kjærlighetsforholdet mellom forretningsmannen Kemal og kvinnen Füsun. Konsekvensen av å være en moderne, frigjort tyrker berøres gjennom hele romanen.

«Solåret 1975 etter Jesu fødsel var tanken på at unge kvinners uskyld var en verdifull skatt som skulle beskyttes frem til ekteskapet, fremdeles levende i området der Istanbul var senteret, og som omfattet Balkan, Midtøsten samt det sørlig og vestlige Middelhavet.»

Dette vil Pamuk nevne for de som besøker museet i 2100 – altså fremtidens museumsgjengere – de som ikke er innforstått med de kulturelle kodene fra den tiden.

Pamuk uttalte i Oslo i 2017 at han har dårlige erfaringer med ytrings- og pressefriheten, og at han ikke vil snakke om politikk. Samtidig mente han at: «Litteratur anses som politikk i Tyrkia.»

I 2021 ble han igjen anklaget for å «fornærme det tyrkiske» i sin siste roman, «Nights of Plague».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen