Subjektprisen 2025

Disse er nominert til Årets litteratur

Hvilke bøker var best eller viktigst i 2025? Subjekts jury har nominert seks kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/tv-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2025 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 16. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets litteratur

I priskategorien Årets litteratur har Subjekts redaksjonelle jury nominert seks bokutgivelser.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

«Barnet er som skåret ut av tung silke» av Ingvild Lothe på Kolon forlag

Siden hun debuterte med den lille diktblekka «Litt lyst til å pule, litt lyst til å dø» i 2015, har poet og romanforfatter Ingvild Lothe vært et synlig navn i den norske samtidslitteraturen. Hun har ikke gitt ut så mange bøker, men de har alle gjort seg bemerket. Ikke minst gjelder det årets «Barnet er som skåret ut av tung silke».

Lothe leverer elegant og ekte poesi om fruktbarhet og morskap. På overflaten er diktene så enkle og sjarmerende at de kan minne om instapoesi, men de er altfor vemodige og presise til å bli avfeid som bare det. Det vakreste ved boken er hvordan det moderlig omsorgsfulle og det moderlig nevrotiske blir viklet sammen.

«Blodbank» av Sarah Zahid på Flamme forlag

Norsk-pakistanske Sarah Zahid skriver poesi med forundret distanse og skarpt blikk. Hennes tredje diktbok handler om å vokse opp uten mor og med en alkoholisert far.

«Blodbank» er en trist, morsom og i det hele tatt svært god bok om å være forlatt og å føle seg alene. Boken handler også om å være sekulær muslim i Norge. Sarah og venninnene blir ikke bare seksualisert på eksotiserende vis, men også utsatt for rasisme. Istedenfor å fortelle om slike hendelser med en rettmessig harme – som ville ha vært forståelig, men forutsigbart – bærer blikket hennes preg av nysgjerrig distanse og et skarpt vidd.

«Doggerland» av Agnes Ravatn på Samlaget

Denne boken befester Ravatn som en av våre mest skarpsindige og lekne romanforfattere. Hun raljerer over bokbransjen, i en tid hvor litteraturen trues av kunstig intelligens og lavpannet kommers. Den utvidede familien Høst møtes for å sikre fremtiden til sitt tradisjonsrike forlag, men ender i bitter maktkamp. Gamle skjeletter forlater skapet i økende tempo, mens forfatteren blander underholdning med brennaktuell samfunnskritikk.

Blant kultursnobber og en klønete, innleid psykolog fremstår en digital språkmodell for barn som fornuftens stemme. I et isolert hotell på Vestlandet får vi sympati for den inngiftede hovedpersonen, selv om hun langt ifra er fri for synder. Et mystisk, nyskrevet manus utløser en kjedereaksjon av avsløringer og vendepunkter, som ender i thrillerscener vi gjerne skulle sett på filmlerretet.

«Gater jeg har levd» av Nikolai Torgersen på Aschehoug

Denne selvbiografiske romanen dykker brutalt inn i skam og familiedrama. Livet i en søskenflokk med fattige og syke foreldre skildres befriende tragikomisk. Beinhard lojalitet ruster familien mot vold, panikkangst, alkoholisme, hjertefeil, kreft og skadedyr.

Nikolai Torgersen tar samtidens brutale gentrifisering av Oslo indre øst på kornet. Han avkler «middelklassemonsteret», som kaster skam over de opprinnelige beboerne med sitt regelstyrte liv. Uten sentimentalitet får han oss til å tenke over hull i velferdsstaten og barnevernets rolle for en gutt som for enhver pris vil forsvare foreldrene.

Forfatteren har doktorgrad i livets harde skole, men bokens essayistiske betraktninger om kunst kunne gått rett inn i Morgenbladet. Det gjør Torgersen til en unik stemme som treffer både høyt og lavt i det litterære Norge.

«Gjør Norge greit igjen» av Mímir Kristjánsson på Kagge forlag

En av våre mest folkekjære politikere kjenner ikke igjen landet sitt. Mímir mener Norge har blitt en markedsplass forkledd som velferdsstat, der selv offentlige sykehus må leke butikk. Med nådeløs satire avkler han et land som behandles som et premium-abonnement: Vil du ha helse, trygghet eller en strømregning som ikke gir deg hjerteinfarkt? Oppgrader!

Med personlige anekdoter klager Mímir vittigere enn de fleste sakprosaister, og han peker villigere på elefanter i rommet enn de fleste politikere. Han savner Einar Gerhardsen, Martin Tranmæl og andre som bygde landet og ikke bare markedsførte det. Boken er et gnistrende og nådeløst kampskrift mot et Norge som har blitt mer marked, mindre menneskelig og langt mindre greit. Samtidig er Rødt-politikeren rørende optimistisk på vanlige folks vegne.

«Nerdrum som oppdrager» av Einar Duenger Bøhn på Cappelen Damm

Odd Nerdrum er en av de mest fascinerende og splittende kunstnerne vi har i Norge. Å skulle fortelle hans kunstneriske historie er ingen lett oppgave. Einar Duenger Bøhn ser dog ut til å ha tatt nettopp denne oppgaven fatt med smittende entusiasme. Og det er noe unektelig sjarmerende ved å vise genuin begeistring i dagens kunstlandskap.

Bøhn argumenterer helhjertet for at det er noe objektivt bra med det Nerdrum skaper. Eller nei, ikke bare bra: genialt! Si hva du vil, men det er et modig standpunkt å ta i dagens Kunst-Norge. I tillegg utforsker professoren en rekke filosofiske spørsmål rundt kitsch, klassisisme og kunst, gjerne med et historisk perspektiv. «Nerdrum som oppdrager» er både ambisiøs og distinktivt utrendy – heldigvis.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av