Subjektprisen 2019

Disse er nominert til årets kunstner 2019

Subjektprisen 2019 deles ut med en storslått prisutdelingsseremoni på Røverstaden 17. desember. Nå kan du være med på å stemme frem vinnerne. Velg blant disse hederlige nominerte.

I kategorien «Årets kunstner» har Subjekts lesere og redaksjon kommet frem til fem nominerte kunstnere i Norge. Nå er det opp til deg å avgjøre hvem som går av med Subjektprisen i år.

Stem på dine favoritter innen kunstkategorien i skjemaet nederst i artikkelen. Her kan du lese mer om de nominerte i priskategoriene årets utstilling og årets visningsrom.

Subjektprisen er delt i ni kategorier og deles ut ved prisutdelingsseremoni på Røverstaden i Oslo 17. desember. Vinnerne i de respektive kategoriene vinner heder, ære og en prisstatuett.

Anders Holen er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets kunstner. (Foto: Presse.)

Anders Holen

Skulptør Anders Holen (f. 1986) har hatt et godt år. Han var blant annet utstilt på Astrup Fearnley Museet, hvor han skilte seg ut som et av høydepunktene, ifølge vår egne anmelder. Her ble han også håndplukket av kunstmésen Christian Ringnes.

Skulpturene hans vekter gjerne mellom det klassiske og den moderne konsumkulturen, høykultur og lavkultur. Blandingen skaper ofte en følelse av ubehag, men også dyp fascinasjon. Detaljene er mange, og det er alltid nye referanser å avdekke, så man gjerne blir stående, forundrende, i flere minutter. Det høres kanskje lite ut, men forskningen sier tross alt at folk sjeldent bruker mer enn bare et par sekunder foran hvert kunstverk i en utstilling.

Særlig husker vi det som minnet om dekonstruerte renessanseskulpturer i Astrup Fearnley-museets store satsning tidligere i år. Men vi glemmer heller ikke den forlokkende, men også til dels avskrekkende utstillingen hans på Kunstnerforbundet, «Doom Loop», hvor han med en rekke skulpturelle uttrykk tok oss med på en utforskning av temaene tilblivelse, utryddelse og gjenoppstandelse i det som opplevdes som en skattekiste av detaljer og underliggende referanser.

De naive er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets kunstner. (Foto: Presse.)

De naive

De naive har blitt et kjent navn for mange. Gruppa, som består av Charlott Utzig (f. 1993), Julie Moviken (f. 1992) og Harald Beharie (f. 1992), har gjort seg synlige med en rekke nyskapende performancer både inne i kunstgallerier og ute i gatene. Det er umulig å ikke bli glad av deres lekne tilnærming til dansekunsten, som bryter ned forutinntatte ideer om hva samtidsdans og performance er og kan være.

De naive er en kunstnergruppe som åpner dansekunst og performance til et format som alle kan like, med en lett, morsom og tilgjengelig holdning. De er ikke redde for å ta politiske standpunkt, men arbeidet blir aldri unødvendig provoserende eller politisk, men har heller en satirisk undertone som gir betrakterne rom for å reflektere selv.

De er også et eksempel på noen få kunstnere som fungerer veldig godt med formatet på Instagram, hvor de har bygd seg opp en solid følgerskare langt utenfor sin egen vennekrets. De har vært med i musikkvideoer, danset på flere festivaler og opptrådt på utstillinger som et tilleggsverk, men aldri for å dominere eller latterliggjøre andre, og likevel uten å bli popstjernens rekvisitter, snarere et eget kunstnerisk produkt som alltid taler for seg selv.

Frida Orupabo er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets kunstner. (Foto: Presse.)

Frida Orupabo

Det er ikke mange år siden den selvlærte kunstneren Frida Orupabo (f. 1986) ble oppdaget av den amerikanske kunstneren Arthur Jafa, og siden den gang kan man trygt si at det bare har gått oppover. Det som startet som en fritidssyssel ble i år vist på hovedutstillingen under Veneziabiennalen, noe som er første gang siden 2011 for en norsk kunstner.

Orupabos deformerte, forvridde og konfronterende papirkollasjer har mildt sagt bergtatt både den norske og den internasjonale kunstverden. Arbeidene bygger på endeløst arkiv av fotografier og klipp som omhandler ontologien av svarthet, og preges også av en personlig undersøkelse av svarthet i et fortrinnsvis hvitt land. Kollasjene tar opp tematikk som identitet, rase, historie og seksualitet, og har i følge Subjekts anmelder «et paradoksalt bakteppe som er slående», som skrev om Orupabos utstilling «Medicine for a Nightmare» som ble vist på Kunstnernes hus tidligere i år.

Ramona Salo Myrseth er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets kunstner. (Foto: Presse.)

Ramona Salo Myrseth

Ramona Salo Myrseth (f. 1991) har fått mye oppmerksomhet for sitt nyskapende klesdesign, hvor hun formidler samisk kultur på en nyskapende og inkluderende måte. Ved å dykke dypt ned i noe som står hennes hjerte nær, den samiske kulturen, og formidle dette gjennom et mer personlig og moderne uttrykk, tar hun avstand fra visuelle stereotypier og viser hvor variert og rik den samiske kulturen faktisk er. Dermed blir klærne hennes mer enn bare klær, men historiefortellinger som fortjener å bli hørt. 

Selv om hun er mest kjent som klesdesigner, jobber hun hele tiden i grenselandet mellom klær og kunst, hvor estetikken er dypt forankret i tekstilkunsten. På Akershus kunstsenter tidligere i høst, viste hun at arbeidene hennes fungerer like godt inne i gallerirommet, så vel som hengende på kropper, hvor hun også her knyttet tradisjonell samisk kultur opp mot hennes egne assosiasjoner fra barndommen, og på den måten formidlet et mer nyansert og komplekst bilde på hva samisk er.

Sigve Knutson er nominert til Subjektprisen 2019 i kategorien Årets kunstner. (Foto: Presse.)

Sigve Knutson

Sigve Knutson (f. 1991) har utvilsomt markert seg som et friskt pust på det norske kunstfeltet den siste tiden. Den unge kunstneren fra Lillesand arbeider innen kunsthåndverk, men beveger seg også mellom design og skulptur. Han er særlig opptatt av vår kreative forhistorie og søker etter koblinger mellom de gjenstandene som ble laget av mennesker for millioner av år siden, og det vi omgir oss med i dag. Hans intuitive måte å arbeide på, gjør at materialenes egenskaper råder, og legger dermed føringer for formen.

På samme måte som at han lar materialene styre utfallet, lar han også publikum bestemme innhold og mening. Arbeidene hans gir ofte møbelassiosiasjoner, noe Knutsen også tillater publikum å ta på alvor. Ligner skulpturen en stol, må man gjerne bruke den som en også.

Subjekts egne anmelder har beskrevet Knutsons kunst som «ujålete» og «herlig tilgjengelig», og det er nok også grunnen til at han har blitt en favoritt hos mange. Hans jordnære og upretensiøse tilnærming til eget virke skinner tydelig gjennom i arbeidene, og på så måte bryter han ned barrierer mellom kunst og design, men også kunst og publikum.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av