Subjektprisen 2022

«Undergrunn» er Årets musikkutgivelse

Undergrunn er vinner av Årets musikkutgivelse på Subjektprisen 2022, med sitt selvtitulerte album. Her representert ved Marstein og manager Karoun Røst. (Foto: Helge Brekke.)

Gruppen som spilte sin andre konsert noensinne på Subjektprisen i 2018, har vist seg evig aktuelle siden. I år har de likevel klart å overgå seg selv med utgivelsen «Undergrunn». Det selvtitulerte albumet viste seg å være akkurat det som skulle til for å ta Undergrunn fra nykommere til en etablert rap-gruppe.

Monsterhitten «Italia» ble kanskje årets sommerlåt i 2022, men albumet «Undergrunn» har langt mer å by på. Det er en dynamisk utgivelse som evner å være både det fansen siklet etter, og utfordre noen av de etablerte forventningene. Undergrunn evner å kombinere høykulturelle referanser med selvbevisst humor. Med denne utgivelsen har de også fått med alle og moren deres på en felles UG-feber. Et kunststykke i seg selv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar