Det eneste som var galt med Miss Tatis konsert under By:Larm var et ønske om mer

Superstjerne og danseinstruktør.

Miss Tati * * * * * *

Vi er dritt lei av å høre artister og deres entourage kalle det norske publikummet for dårlig. Det norske publikummet er kanskje dårlig, men det er mange av de norske artistene og deres entourage også. For Miss Tati er dette derimot ikke noe problem.

Den 30 år gamle soul- og R&B-artisten er unormalt dyktig i å inkludere de stive, stående. Hele konserten føles som en danseworkshop der Tatiana Palanca er den engasjerte instruktøren. Publikummet gikk ut fra konsertlokalet med en synlig lærdom om kroppen og bevegelsen av den, og på en halvtime skjedde en kulturendring på Sentrum Scene. Ikke bare var det dansing — publikummet ble også korister i flere av Tatis låter, som både et effektivt og samlende tiltak fra Tati på scenen. Alt dette til fordel for de neste artistene publikummet skulle få med seg under festivalen. For konserten varte ikke lenge.

Konserten føles komprimert. Muligens var By:Larms halvtimeformat en god ramme for å oppleve Miss Tati på sitt beste; energinivået er på topp hele veien, og låtutvalget er populært. Sceneskiftet består av en endring i outfitten, som blir båret inn av en av hennes dansere. «For en sympatisk diva som meg, er det viktig å få skiftet klær på scenen når man har så kort tid», sier hun før hun tar av seg en burgunderrød fuskepels som erstattes av en rosa kåpe.

Det som er så interessant med Miss Tati er den strålende musikaliteten og det smittende engasjementet. Vokalprestasjonene er én ting, men dansingen — som på alle mulige måter er tro mot house-sjangeren, er munngapende.

Med sine søstre, både biologisk og litterært, leverer hun et sceneshow av internasjonal kvalitet, slik du forventer av artister som blir promotert på billboards i LA, om ikke Billboards Top 100, kanskje anno den sjelfylte musikkens storhetstid. For norsk soul får vi lyst til å si at den er nå. I hvert fall i går kl. 22.00 på Sentrum Scene.

Det føles ikke engang litt rart at hun står på samme scene som hennes forbilde, Erykah Badu, stod på for et par år siden. Dog uttalte Miss Tati stor glede til Subjekt tidligere for å få æren av å stå på samme scene som Badu. Tati hører hjemme på scener av denne størrelsen.

Vi har hørt alle låtene før. Det svekker festivalens konsept om å være fremoverlent og for nykommerne, men for showets del er det en glede å oppleve skuddsikker fremføring á Miss Tati. Om vi gleder oss til å se henne vokse videre.

Vi har sett Miss Tati mange ganger før. Det er alltid bra. Derfor var det eneste som var galt med Miss Tatis konsert under By:Larm et ønske om mer.

Dansing under Miss Tati på By:Larm. (Foto: Martine Lund.)

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com