Over 100 amerikanske kunstnere og forfattere er samlet i utstillingen «Los Angeles — A Fiction»

Maja Hattvang.
Maja Hattvang.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Utstillingen står til over nyttår og er Astrup Fearnley Museets femte utstilling på rad om USA.

Museets forrige utstilling, soloutstillingen #AlexIsrael, møtte kritikk for å være en overfladisk tolkning av Los Angeles. A Fiction kan dog sies å være vanskeligere å kritisere for manglende mangfold, med 34 kunstnere og 84 forfattere på lista.

Utstillingen kommer også med en litterær utgivelse på over 200 sider, som en utdypende forklaring til kunsten som er utstilt, og med et mål om å vise de mørkere sidene av megabyen, samt Los Angeles’ utfordrende sosiale spørsmål om raser og klasser. «American Psycho»-forfatteren Bret Easton Ellis har vært blant bidragsyterne i Astrup Fearnley Museets utgivelse.

MANGFOLDSMÅLET
— Selv innenfor de samme sosiale og geografiske miljøene har kunstnere fra Los Angeles skapt sine egne kunstneriske uttrykk som har ledet dem i vidt forskjellige retninger, sier museumsdirektør Gunnar B. Kvaran.

Mangfoldet er et viktig mål for utstillingen, ifølge de tre hvite mannlige kuratorene. Trioen består av museumsdirektør for Astrup Fearnley Museet, Gunnar B. Kvaran; museumsdirektør for museet for samtidskunst i Lyon, Thierry Raspail og kunstner Nicolas Garait-Leavenworth.

Annonse

Og mangfoldig er det blitt. Generasjonsspennet mellom kunstnerne er på over 50 år, med kunstnere født mellom 1927 og 1980. De 34 kunstnerne representerer japanske tilflyttere så vel som svarte homofile, veterankunstnere og visningsdebutanter. Kvinneandelen er 15.

— Men hvis mangfold er så viktig, hvorfor bare kunstnere fra Los Angeles?

— Dette samarbeidet har handlet om LA, som en svært raskt voksende kunstby. I en så stor by som LA er det viktig å vise hele bildet.

— Det var vel ikke akkurat dét dere sa da dere lanserte #AlexIsrael, hehe.

— Nei, men nå er vi tilbake med en kjempesamling. Fordi at hver eneste skulptur eller hvert maleri isolert sett kan ikke gi deg hele følelsen av Los Angeles. Det er når verkene samles, av et mangfold av kunstnere, at utstillingen som helhet kan representere en såpass mangfoldig by, sier museumsdirektør for MAC Lyon, Thierry Raspail.

— Har dere på noen måte kvotert noen kunstnere til utstillingen?

— Nei. Som alltid velger vi utifra kunstnerisk kvalitet, sier B. Kvaran.

— Hva legger Astrup Fearnley Museet og MAC Lyon i det?

— Dette er subjektive vurderinger med vår erfaring og kunnskap på området, men vi interesserer oss for hva slags teknikker kunstnerne benytter seg av, og er glad i nyskapende metoder. Kunst er ikke sosialantropologi. Kunst handler om kvalitet, sier Raspail.

— Er man like opptatt av Los Angeles i andre byer som i Oslo?

— Los Angeles’ kunstscene har vært utrolig sterk de siste 50 årene, men særlig de siste 20 årene har byen blitt ekstra interessant. Det har kommet en rekke nye kunst-universiteter til byen, og mange av lærerne ved disse skolene er kjente profiler fra før av, som Charles Ray, som stiller ut i «Los Angeles – A fiction», sammen med flere av sine elever, sier Thierry Raspail, og fortsetter:

— I New York er tendensen heller at de kommersielle kunstnerne produserer fremfor å undervise. Det gir lite akademisk innflytelse på nye generasjoner med kunstnere i den byen. Jeff Koons er et typisk eksempel på en slik kunstner fra New York, mens Los Angeles har satset på en utvikling av de unge kunstnerne.

— ET GODT KUNSTNERMILJØ
Rodney McMillian (47) er blant de 34 kunstnerne som er stilt ut ved utstillingen. Kunstneren har også vært gjesteforeleser ved flere av kunstskolene i LA, og peker på et verk av hans tidligere elev, som er stilt ut sammen med ham.

— Los Angeles er ikke byen å bo i som kunstner på grunn av det økonomiske, men på alle andre nivåer. Dette kommer av det yrende kunstnermiljøet og den store kunstinteressen, sier han.

Museumsdirektør Gunnar B. Kvaran legger til at det er stor tilflytning av kunstnere fra Europa til LA grunnet klimaet, prisene, estetikken og mangfoldet.

— Det gjør rett og slett Los Angeles til en attraktiv by for kunstnere, noe som gjør kunsten fra Los Angeles attraktiv for oss. Fordi et yrende kunstnermiljø er et godt kunstnermiljø, sier han.

bilde-2b
UTSTILT: Rodney McMillian (47) er blant de 34 kunstnerne fra Los Angeles som er utstilt i Los Angeles – A Fiction. Foto: Maja Hattvang.

MER ENN BARE HOLLYWOOD
Museumsdirektør ved museet for samtidskunst i Lyon, Thierry Raspail, mener kunsten fra Los Angeles særlig er interessant fordi den ikke kan kategoriseres.

— Man kan kjenne igjen en britisk kunstner, men aldri en kunstner fra Los Angeles, hevder han, og fortsetter:

— For femten år siden var søkelyset på Berlin. I dag er det Los Angeles, og i morgen er det kanskje Lisboa. Men plutselig har det dukket opp mange nytenkende kunstnere fra Los Angeles, og da er det viktig å vise dette, og at Los Angeles er noe mer enn den klassiske kommersielle film- og popkulturen.

— Så amerikansk kunst er så interessant at nordmenn bør se hele fem utstillinger på rad fra USA ved Astrup Fearnley?

— Med Los Angeles så mener vi det, ja. Det er altfor mange interessante kunstnere derfra. Det ville blitt for smalt med bare én utstilling, sier Astrup Fearnley-direktør Gunnar B. Kvaran.

— Hva med norske kunstnere, finner dere dem noe interessante?

— Vi stiller også ut norske kunstnere innimellom. Neste år har vi en utstilling med Matias Faldbakken, for eksempel. Men i utgangspunktet er vi en komplimentaritet til Nasjonalmuséet. Vi satser på internasjonal kunst, men i dialog med norske museer, sier han.

Artikkelen ble opprinnelig skrevet 22. september.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)