Den nye rockeringen: Gloving

Internett
Internett
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Glove is in the air.

Haters gonna hate, og be yourself. Hollywoods to viktigste budskap. I en tid der alle skal være så jævlig seg selv, så gjelder det å være extra. Urban Dictionary — vår bibel, ordbok og språkråd kombinert — definerer det som å være en slags over the top i et eller annet. Derfor har vi laget guide-spalten Subjekts guide til å være det lille extra, hvor vi nå og da presenterer subkulturelle nisjetendenser du kan begynne å rocke. Bare for å være extra.

Først ut er mildt sagt extra. Mens du kanskje trodde at vi skulle skrive om vapingsouljaboard eller rockering på festival: Sjekk Gloving.

?

GLOVING ER EN HÅNDDANS: Å bevege hendene sine til musikk. Den stammer fra mer klassisk hip hop-dans der man bevegde hendene til funk, og siden hip hop. I dag danser de fleste gloverne til EDM, og de fleste danser bare til kameraet og publikummet på nettet. Men man kan også gjøre det på et ekte rave og til musikk av din favo.

I Amerika ble gloving en stor greie da elektronisk musikk og ravekultur nådde massemarkedet en gang på 2000-tallet. Gamle hip hop-ere ble lei av all den masingen og møtte ravemusikken. Og dermed ravefolket: Trippende ungdom som ble fascinert av hva danserne kunne gjøre med henda. Inspirert av lyssettingen, kom de tilbake senere med LED-hansker. LED ble til LOL og til OMFG, blant folk som var høye på MDMA. For trolig er det sykt å se på når man tripper. Ikke vet vi, for vi har ikke prøvd det. Gloving, altså.

Annonse

Og gloving engasjerer. Diskusjonen om hva som er god flow går som en farsott gjennom gloving-miljøene, slik den en gang gjorde, eller for alltid gjør, i nørde-hip hop-miljøene. Der morsomme ting går for å dø.

På den største Facebook-gruppa for gloving diskuteres subtile tekniske detaljer med en egen sjargong som minner mye om den jeg forestiller meg man bruker i det kompettative vape-miljøet.

Hvis vaping er sport, så er gloving e-sport:

Og haters gonna hate. Akkurat slik folk gjorde mot oss da vi begynte å skate. Nei, da. Da foreldrene våre begynte å skate. Men uansett, når du nå tar på deg LED-hanskene på byen (helt vanlig) for å glove, og folk begynner å hate: Be yourself. Be extra. For: GLOVING IS NOT A CRIME!

?

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar