Filleristing av Krøsset

Samuel John Ditta
Samuel John Ditta
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Code Walk filleristet Krøsset under by:Larm og beviste hvorfor de er et hett navn på den elektoniske klubbmusikk-scenen.

CODE WALK * * * * * *
Krøsset, By:Larm 2017.

Etter å ha møtt hverandre på Engelsholm Højskole i Danmark, startet den København-baserte elektronikaduoen Code Walk å spille. Fredag for et ivrig og dansende By:Larm-publikum.

Uttrykket er “typ” veldig alternativt. Halve bandet, han ene, står med synthesizeren, mens den andre hamrer løs på elektroniske trommer/pads. Besetningen er altså ikke stor, men musikken tung, hard og meget dansbar. Stor og dirrende bass fyller rommet, mens særere lyder glimter til av og til.

Settet går sin gang, til tross for litt lydproblemer i starten. Lyden går høyt og lavt, før de ber om klarere lyd på de elektroniske trommene. Det hamres løs nok en gang. Her er det i hvert fall enkelt å fordele arbeidsoppgavene.

Annonse

Det lyder naturlig nok noe monotont, men vi dro ikke hit for å få et variert lydbilde heller. (Jo, da, vi legger merke til alle de ulike lydene som skytes inn og fader ut igjen. Og det er en klubbete berg- og dalbane hvor lyden går opp og ned på løpende bånd.) Synther som sprer seg utover lokalet. Smerz står midt i rommet og danser til den store gullmedaljen.

Etter å fundert på om man har hørt den samme låten i et kvarter, glimter den forsiktig bort, og det settes omsider i gang noe variasjon i settet — og gutta drar i gang med helt andre vibber. Det lyder mer dansbart og med tyngre synther og enda mer variasjon i trommingen.

Smerz bryter seg løs fra dansingen og løper opp på scenen. Endelig noe som bryter ordentlig opp. Det er mer nynning enn synging på «Guess What» — men opplevelsen tar seg opp betraktelig. Selv om det er et mindretall av gloser som blir servert. Smerz er også bosatt i København, og det er ingen hemmelighet at elektronisk klubbmusikk er godt presentert der. Blant annet med festivalen Distortion som en av de største. Smerz spilte også egne konserter på By:Larm i fjor.

Smerz forlater scenen til fordel for de danske guttene som fortsetter der de slapp — nemlig med å filleriste Krøsset.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar