Methyl Ethel selger ut konsertlokaler over hele verden uten å ha sin egen Wikipedia-side. Vi har snakket med det mystiske Australia-bandet

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den nye platen til Methyl Ethel gir noen av de samme følelsene som den gangen du ikke hadde forventninger til byen og tilfeldigvis dro i land det beste hooket du har hatt på lenge. Subjekt huket tak i grunnlegger og vokalist, Jake Webb midt i deres pågående verdensturné for å bli bedre kjent med det mystiske bandet fra Perth.

– Pop-musikk med en twist, kanskje? Jake Webb prøver å beskrive musikken en kan forvente på det nye albumet.

– Vi er fortsatt på søken etter ord som kan beskrive soundet vårt, fortsetter mannen som utgjør 1/3 av den hemmelighetsfulle gruppen som klarer å selger ut konsertlokaler over hele verden uten å ha sin egen Wikipediaside.

Methyl Ethels vokalist, Jake Webb (29) kan ikke huske at han hadde noen spesifikk drøm som barn. – Men jeg husker jeg skrev ned at jeg enten ville bli ledende gitarist eller studere ved Oxford. Jeg kom vel nær en av dem.

FRA SOLOPROSJEKT TIL FESTIVALBAND
Albumaktuelle Methyl Ethel ble opprinnelig startet som et soloprosjekt av Jake Webb. Da 29-åringen traff bassist Thom Stewart og trommeslager Chris Wright, utviklet bandstrukturen seg imidlertid til et trekløver.

– Naturen i å spille musikk i Perth er at du møter folk som spiller musikk rundt om i byen. Vi møttes i utgangspunktet gjennom å spille i andre band.

Annonse

–  Ta oss med tilbake til deres første gig, hvordan var det?

–  Det første showet var veldig bra, hovedsakelig fordi vi ikke støtte på noen vanskeligheter. Det var også en fornøyelse å spille sangene sammen med folk for første gang.

Det australske bandet har kommet en lang vei fra de første EP-utgivelsene i 2014. Debutalbumet Oh Inhuman Spectacle ble utgitt i mai 2016, og sikret dem spillejobber på større festivaler som Latitude, Splendour in the Grass og Roskilde-festivalen i tillegg til sin egen turné, samme året.

I dag har trioen over 350 000 månedlige lyttere på Spotify, og slapp i begynnelsen av måneden oppfølgerplaten, Everything Is Forgotten.

GRUBLING OVER DØDELIGHET
Det nye albumet fanger en håndfull stemninger: Fra heftige rytmebomber, til mer primitive gitarlåter med hvilepuls. Variasjoner i stil, tempo og atmosfære, gjør albumet levende og enkelt å svelge, samtidig som den intellektuelle appetitten mettes og mystikken heves av franske titler, bokreferanser og henvisninger til japanske folkeminner.

Vi blir nysgjerrige på hva som ligger bak døpingen av sangnavnene. Noe særlig klokere blir vi dessverre ikke da Webb forklarer at fremgangsmåten er en varierende praksis som bunner i at han rett og slett kommer på titler til ting hele tiden.

– Jeg har for eksempel en tittel til en skulptur jeg muligens vil lage en dag: «Kristus Sitt Foster Fanget I Amber», sier han.

Albumnavnet på den nye platen kom til Webb mens han sov.

– Det var noe noen sa til meg i en drøm. Everything Is Forgotten fungerer som en grubling over dødelighet. Pretty light stuff, sier han.

MER HIFI OG NAKENHET
Videre røper Webb at han har lært noen nye triks siden debuten.

– Det nye albumet er litt mer HiFi enn det første, sier han og sikter til høyere lydkvalitet for lytteren der hjemme. Mer selvtillit er også noe som preger den nye musikken.

– Jeg har det mer greit med at stemmen min er der ute nå, sier han.

Albumcoveret er et maleri som en venninne har malt og viser en naken kvinne med en rosebukett. Webb sier det er en glede å hjelpe til og vise frem arbeidet hennes, og legger til at bildet fanger mye av essensen som bor i det nye materialet.

–  For meg handler albumet om kropp og nakenhet. I blant andre ting.

– Appropos naken blottlegging. Er det noen guilty pleasures innad i Methyl Ethel?

– Gå-simulatorer, Lee Hazlewood og komplekse milkshakes, er svaret vi får.

– Hvem bruker lengst tid på badet om morgenen?

– Det er Chris, men vi har våre øyeblikk alle sammen. Det er det eneste stedet du virkelig kan være alene.

VERDENSTURNÉ
Ethel har den siste tiden vært på turnéfot rundt om i Europa, men noe Norges-besøk ble det ikke. Det nærmeste trioen kom den norske grensen var da de spilte i København i midten av mars. Jake bekrefter likevel at bandet ønsker å spille i Norge i fremtiden.

– Vi håper å spille i Norge så fort mulig.

Europaturneen de nettopp har gjennomført er en del av en intensiv verdensturné som vil vare frem til 21. juni. Dagene på turné består hovedsakelig av lange kjøreturer, kaffe og forskning etter glutenvennlige serveringssteder, ifølge Webb. Det at de tre bandmedlemmene lytter til et stort spekter av musikk, spriter endog opp tilværelsen i turnévanen.

–  Det gjør seg til en pedagogisk turnévan-opplevelse, sier vokalisten.

–  Hva er det beste med å være på turné?

–  Å se verden i all sin sot og ære.

I skrivende stund har Ethel 18 show foran seg i USA og Canada, før nærmere 30 konserter i hjemlandet står for tur fra utgangen av april.

–  Merker dere noen forskjell mellom det australske publikummet og det dere møter på turné i Europa?

–  Australierne er mer kjent med sangene våre … og sarkasmen.

VEIEN VIDERE
Webb sier det er vanskelig å trekke frem en konkret ting han er mest stolt av i karrieren sin til nå. Isteden sier han at alt bandet har oppnådd hittil, gjør ham stolt. Selv ønsker Webb å utvikle seg enda mer, til tross for at han synes det er vanskelig å forklare på hvilken måte. Han håper nyutgivelsen vil få folk til å tenke.

– Jeg forstår at det bare er pop-musikk, men hvis folk ønsker å grave litt dypere, er det noe der som kan vurderes og ses på.

Når Subjekt til slutt spør hva Methyl Ethels mål er i det lange løp, er svaret klart:

–  Bare å lage flott musikk og spille gode show. Ganske kjedelig egentlig.

Med gjeldende suksess og driv, er det ikke annet å forvente enn at det vil bli et tredje album når tiden er inne for det.

5 kjappe med Jake Webb

–  Hva gjør dere når dere ikke holder på med musikk?
–  Hva annet er det å gjøre? Hva gjør andre folk?

–  Hva gjør deg glad?
–  Ti minutter med sollys hver dag og matlaging.

–  Er det noe du skulle ønske du kunne endre?
–  Jeg hadde ikke hatt noe imot å være litt høyere.

–  Hva er deres forhold til kenguruer?
–  Vi dreper dem, de dreper oss.

–  Hva kan du ikke leve uten?
–  Friheten til å ta mine egne beslutninger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar