Han er en av grunnleggerne av Berlin som verdens techno-hovedstad

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Mark Ernestus er i Oslo. Bli bedre kjent med pioneren som «alle» technoprodusentene ser opp til.

DA MARK ERNESTUS grunnla den legendariske vinylplatebutikken Hard Wax i Berlin i 1989, grunnla han også et av fundamentene for verdens ledende elektroniske klubbmusikk-by.

Detroit-Berlin-Dakar
Den nå 54 år gamle mannen har en mastergrad fra Universität der Kunste i Berlin, og spilt en viktig rolle i etableringen av en slags musikalsk kobling mellom Berlin og Detroit — i tillegg til et mildt sagt spennende musikalsk samarbeid mellom tysk techno og senegalesisk perkusjon, som det musikalske prosjektet Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force, som i kveld spiller på Jaeger.

Mark Ernestus (Foto: Presse.)

Eklektikeren
Ernestus begynte å produsere musikk som en halvdel av Basic Channel (med Maurizio) med sitt dype engasjement for dub og techno. Innflytelsen på sjangrene er kalt umålelige, og kanskje definerte dub techno-sjangeren.

Senere ble han en halvdel av Rhythm & Sound, duoen som redefinerte dub techno-lydbildet som Ernestus i forveien hadde vært med på å definere først, med vokalister som Tikiman, Cornel Campbell og flere. Ergo kan Ernestus trygt sies å ha aktivt utviklet både musikksjangre og klubbliv.

Annonse

Rhythm & Sound-prosjektet var en av de første som som blandet reggae, dub og chants med elektroniske beats, i følge hus-DJ på Jaeger, Daniel Gude.

Han legger til at:

– Alle dagens stjerner fra Berlin har vokst opp med Mark som inspirasjon. Hele Berghain, som Ostgut Ton og så videre. Mark er en levende legende som har formet hele Berlins undergrunnstechno-scene, som alle i Berlin vet.

Eksempler på det er en av de mer kjente technoprodusentene fra Berlin, Marcell Dettmann.

– Selv Marcel Dettmann har jobbet på Hard Wax, liksom. Det er i hvert fall der han har sin musikalske utdanning fra, og det sier jo litt, sier Gude.

Dub-kongen
Gjennom nittitallet utmerket Ernestus seg som «Kongen av dub», og i de siste årene også blitt kjent for remixer av blant annet Tony Allen, Tortoise, Friedman/Liebzeit, Konono No. 1 og Shangaan Electro.

Ved siden av rollen som aktiv, eklektisk, prøvende og produserende musiker, er han medarrangør for Wax Treatment-kvelder i Berlin. Han driver også labelet Dug Out sammen med Mark Ainley fra Honest Jons i London.

– Så er han i tillegg grunnlegger av Dubplate & Mastering som de fleste av vinyl-techno-folka fra Berlin mastrer skivene sine på.

World-musikeren
De senere årene har Mark Ernestus beveget seg mer og mer inn i «world music» og reggae-landskapet.

I 2011 begynte han et samarbeid med noen av Senegal fremste perkusjonister, musikere og sangere. Det resulterte i prosjektet som i dag heter Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force. Det er som dette samarbeidet han i kveld spiller på Jaeger.

Tidligere kalte de seg Mark Ernestus presents Jeri-Jeri, som for så vidt spilte på Oslo World Music Festival i 2012.

Musikken er sluppet på eget label, Ndagga.

I kveld spiller Ernestus selv et reggae- og dub-sett, før Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force spiller live ned hele ni mann på scenen, før resident dj Daniel Gude avslutter med et afrikansk house-sett.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg