Orkesterkomponist med politisk synthpop

Simon Skreddernes
Simon Skreddernes
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Det er viktig at musikken og kunsten reflekterer samtiden vi lever i, sier singel-aktuelle Rørstad.

VI FÅR EN e-post fra Paris om at den norske musikeren Brede Rørstad, best kjent som Rørstad, er aktuell med ny singel — hans første instrumentallåt. Så snart vi svarer, er han i Firenze.

– Hvor er norsk musikk egentlig på vei, bortsett fra ut av landet?

– Jeg tror den er på vei ut av melankolien, svarer han.

Rørstads nye singel «No More Mondays» er politisk uten å involvere tekst. Han synes det er viktig at musikken og kunsten reflekterer samtiden vi lever i. (Foto: Simon Skreddernes.)

DEN ER OGSÅ blitt politisk. Da Rørstad for noen måneder siden så for seg en verden ledet av Trump, Putin, Erdogan og Le Pen, følte han for å måtte ta et ansvar. Å bruke musikken til å fremme sin sak.

Annonse

– Hva hadde vært så ille med Trump, Putin, Erdogan og Le Pen?

– For meg er det urovekkende at flere og flere land velger ledere som er proteksjonistiske. Vi går gjennom et stort skifte i samfunnet og politikken. Høyresiden lykkes å spille på folk sin frykt, og den europeiske venstresiden har tilsynelatende gått ut på dato. Det går nok bra, men noen dager er det vanskelig å tro på det.

– Synes du det er viktigere at musikere bruker sin stemme til å fremme sin politiske sak enn at musikken er «fri»?

– Jeg tror på kunst og musikk som underholding også. Ingen bør føle seg presset til si noe, men jeg tenker samtidig at det er viktig at musikken og kunsten reflekterer den samtiden vi lever i. Samtidig kan det være like viktig for musikere å skape noe vakkert i en vanskelig tid — som å skulle forsøke å si noe om den.

«NO MORE MONDAYS» er ei instrumental-låt som har blitt promotert gjennom Rørstads kanaler på sosiale medier. På hans Instagram, «@Watch_Out_Lover», hvor han har over 22 000 følgere, kombinerer han design- og videokompetanse til å endre Trump og Le Pen-slogans til låtas tittel: «No More Mondays», med låta spillende under. Grunnen? Fordi det ikke gir noe mening. I hvert fall like lite som det Trump og Le Pen står for, i følge Rørstad.

 «What if I told you» at denne politiske aktivismen primært fungerer som reklame for din egen musikk? Er det ikke i bunn og grunn det? 

– For meg er det mindre viktig hvilken idé som kom først — om det var aktivisme eller muligheten til å fange noens interesse. 

– Jeg har lest at i vår samtid så er DJ-er som kan designe sine egne promoplakater, som er gode i sosiale medier og så videre, bedre egnet til å lykkes. Musikere som kan lage engasjerende videoer som deg, med mange følgere på sosiale medier, er nok også det. Hva tenker du om denne utviklingen?

– Du har helt rett i det. Men jeg synes det er utrolig spennende at det blir mer og mer vanlig at grensene hviskes ut. Det passer meg perfekt. Jeg gjorde et prosjekt der jeg lagde et 15 sekunder langt utdrag av sanger som ikke fantes og fikk regissører fra rundt om i verden til å lage musikkvideoer til hele «albumet». Det var et perfekt Instagram-prosjekt før Instagram fantes, men da var det ingen plattformer for å dele dette på en god måte. At grensene nå forsvinner tror jeg vil føre til en eksplosiv utvikling i kreativitet, da det er flere som gjør ting som de ikke er nødvendigvis er flinke til. Det er ofte da det interessante skjer.

– Hva legger du i «Let’s make weekends great again»?

– Jeg prøver også her å omfavne banaliteten av politiske budskaper som vinner frem i dag. Jeg tenker at «Let’s Make Weekends Great Again» er like tullete som «Let’s Make America Great Again». Det betyr ingenting. Eller kanskje alt. 

– Låta er instrumentell, men du har likevel klart å gi den politisk mening. Hvordan kan ordløse melodier og rytmer være ladde?

– Musikk i seg selv betyr ingenting. Den representerer i beste fall universelle følelser, men da bare innenfor en gitt kultur. Komponister skrev i nasjonalromantikken tekster til det de kalte programmusikk for å gi mer mening til musikken — et mer konkret narrativ. Jeg som komponist og produsent har muligheten til å styre narrativet av musikken min, og hvordan den til en viss grad skal mottas av lytteren.

– Kan musikk få meg til å gjøre ting jeg ikke vil?

– Nei, det tror jeg ikke.

RØRSTAD HAR GITT ut to plater, startet et kammerorkester, «vært på en sakte verdensturné», skrevet en symfoni og arrangert musikk for Kringkastingsorkesteret. Han begynte å spille klassisk gitar som ni-åring.

– Du har sagt at du har blitt mer og mer lat med åra. Konteksten var politisk aktivisme, men gjelder det alle interesser?

– Jeg har aldri produsert mer enn jeg gjør i dag, både musikk, videoer og andre prosjekter. Jeg tror nok det handler mye om nysgjerrighet og lidenskap, og det kanskje blir mindre av begge deler når man blir eldre. Jeg fikk en liten oppvekker med valget av Trump, og det fikk meg til å stille spørsmål om hvordan jeg forholder meg til verden. Men jeg har fremdeles til gode å spille for flere enn de 1 500 jeg spilte for som 11-åring, sier han.

– Men kan ikke musikken bare få være musikk, a?

– Absolutt! Men da hadde vi kanskje ikke hatt denne samtalen.

– Bør flere musikere ta ansvaret for å sette slike saker på dagsorden?

– Nei, det er ikke gitt at musikere og kunstnere har noe interessant å si om politikk. Man kan ikke forvente det når man ser kunstnere som tilsynelatende ikke tenker utenfor sin egen lommebok når de gir uttrykk for at de for eksempel fortjener stipend. Det er vanskelig å føle viktigheten av politikk når vi er blant de mest privilegerte i verden. Vi bør kanskje begynne med å innse dette før vi snakker så mye om politikk og verdensproblemer.

– For meg høres «No More Mondays» ut som en veldig optimistisk låt, mens du som person virker bekymret. Hvordan går det?

– Jeg er ikke generelt bekymret, men det skjedde noe med meg da Trump ble valgt. Det som hadde vært et umulig scenario var plutselig sant. Dette fortsatte med Brexit. Tenk for et paradoks det hadde vært å våkne opp i dag på frigjøringsdagen til en ny fransk president som vil knuse EU. Jeg er så utrolig lettet over at Le Pen tapte valget.

HØR LÅTA: Rørstad – «No More Mondays»

I UNGDOMSÅRA BEGYNTE Brede Rørstad å spille i band, før han flyttet til USA for å studere komposisjon og direksjon i Portland, Oregon. Der startet han et orkester, som han skrev musikk til, før han ga ut musikk hjemme i Norge. I fjor slapp han mixtapen «Ø».

Nå bor han i Paris. Dit flyttet han for å være med kjæresten og for å produsere musikk til egne «prosjekter». I det siste har han skrevet en treblås-trio til et norsk ensemble og laget prints til et norsk brand, da han også jobber med mote og grafisk design.

– Men hvordan produserer du musikk?

– Jeg jobber vanligvis med utgangspunkt i tekst. Så prøver jeg å fange en energi eller en følelse og så bygge et musikalsk landskap rundt dette. Dette involverer som regel trommemaskiner og synther, gitar og vokal, og av og til en strykekvartett eller lignende. Jeg prøver også å arbeide på måter jeg ikke har gjort før. «No More Mondays» er min første instrumentallåt.

– Hvor godt ligger man an til å lage popmusikk, med orkesterkomposisjonsutdanning?

– Dette er noe jeg fremdeles utforsker selv, og musikken min ville ikke vært den samme uten den bakgrunnen jeg har. Men jeg har tenkt tanken — at noen ting kanskje ville vært bedre uten musikkutdannelse.

– Hvorfor det?

– Ikke nødvendigvis, men i en strømlinjeformet verden, som utdannelsen kanskje kan gi, kan det være mer utfordrende å skape et rom der det er plass til en blanding av elektronisk og klassisk musikk.

– Noen tips til unge norske elektronikaprodusenter? Det er ikke lov å si «vær deg selv».

– Gjør noe som er interessant og utfordre deg selv. Dette er mye mer spennende enn å gjøre det andre har gjort før deg, og mest sannsynlig bedre. Våg å være annerledes.

– Du svarte faktisk «vær deg selv», bare i form av «våg å være annerledes». Det var ikke lov!

– Haha, det ble en sen kveld i går.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)