Spotify anklages for å legge til musikk av falske artister i spillelister

Michael Loccisano/Getty Images for Spotify
Michael Loccisano/Getty Images for Spotify
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Sparer dem for millioner, og gir mindre plass til ekte musikere.

Verdens største streaming-tjeneste for musikk blir nå beskyldt for å legge til musikk av falske artister i spillelister, skriver The Times.

«Insiders» anklager Spotify for å betale sine egne hus-produsenter en engangssum for å lage låter som er kreditert en ikke-eksisterende artist. Ved å plassere disse låtene ved siden av ekte artister i spillelister som høres på av millioner, spares Spotify angivelig for store pengesummer med «royalties», rettigheter til å spille musikk med opphavsrett.

Disse billige, instrumentale låtene skal være produsert og eid av Spotify. Ifølge The Times blir Spotify nå kritisert for praksisen, som flere mener villeder publikum og begrenser ekte musikeres muligheter til å leve av musikken.

FALSK: Blant artistene som anklages for å være falske, pekes det på Deep Watch, som ikke finnes på andre streamingtjenester, Youtube, Facebook eller andre sosiale medium. (Foto: Skjermdump.)                                                                                                                                                                  

Fant 50 artister som ikke eksisterer utenfor Spotify

Music Business Worldwide rapporterte anklagene først, og har identifisert 50 artister som ikke eksisterer utenfor Spotify. De finnes ikke på YouTube, Amazon Music eller iTunes, har ingen hjemmeside eller Facebook-side.

Annonse

De 50 artistene har nesten 550 millioner streams, noe som normalt ville vært en opptjening på nesten 34 millioner kroner.

En av artistene Music Business Worldwide fant er «Deep Watch». Gruppa finnes ingen andre steder på nett, men låtene deres er blitt streamet 4,5 millioner ganger på Spotify — fordi de er på populære, og sterkt promoterte spillelister.

– Når du er på en populær spilleliste på Spotify får du skikkelig trekkraft, og det er det plateselskapene og artistene er avhengige av. Spotify kommer til å måtte svare på mange vanskelige spørsmål framover fra plateselskapene, sier Jonathan Robinsom fra Music Tank, en tenketank for musikkindustri på Westminister University, til The Times.

– Hvis anklagene er sanne er det de har gjort udiskutabelt uetisk og uærlig, og flere av lytterne vil heller ikke være så glade.

Han forteller også at han har hørt på flere av de angivelig falske artistene, og er ikke imponert.

GRUNNLEGGER: Grunnleggeren av Spotify, Daniel Ek, snakker på scenen på en presselansering av Spotify i New York i May 2017. (Foto: Michael Loccisano/Getty Images for Spotify). Spotify nekter for anklagene de nå har fått om produksjon av musikk av falske artister for å unngå store opphavsrettighetssummer.                                                                                                                                              

Nekter for anklagene

Spotify har nektet for anklagene, og sier til The times at:

– Det er fullt ut helt usant. Vi betaler for rettighetene til å spille av musikk, både lyd og publisering, for alle låtene på Spotify og for alt vi setter opp på spillelister.

Turbulent forhold med artister

Taylor Swift trakk all sin musikk fra Spotify i 2014, og fortalte den gang til Yahoo at hun mente at plattformen ikke betale artistene rettferdig.

I mars 2014 lastet funk-bandet Vulfpeck opp albumet «Sleepify» på Spotify, bestående av … ingen ting. Låt-spor av stillhet. Deretter spurte de fans om de kunne spille av albumet på loop i streaming-tjenesten over natten, og tjente over 200 000 norske kroner i rettigheter. Dette skal være ulovlig.

Bob Seger, en rockemusiker fra Detroit, kom denne måneden tilbake til Spotify etter flere år med mistro til streamingtjenestens betalingsstruktur, skriver The Times. Men, en «Bob Segar», med «a», har fått 1.2 millioner avspillinger av en cover-versjon av den originale Bob Segers 1973-låt «Turn the Page».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar