Filmene du bør se under Oslo Pix

Mantaray Film AB
Mantaray Film AB
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den internasjonale filmfestivalen Oslo pix er i gang. Vi anbefaler seks filmer på programmet du bør sjekke ut.

For andre år på rad arrangeres Oslo Pix i hovedstaden. Årets program favner alt fra gamle klassikere til splitter nye filmer som ikke er satt opp i det ordinære kinoprogrammet.

Vi ser fram til ei uke full av gode filmopplevelser, og har trukket frem seks filmer vi gleder oss ekstra mye til å se.

«Golden Exits» av Alex Ross Perry

(Vises på Saga 5., 8. og 10. juni)

Annonse

Til tross for sin relativt unge alder har den amerikanske regissøren Ross Perry allerede markert internasjonalt med filmer som «Listen Up Philip» og «The Color Wheel». Nå vises tre av hans filmer under Oslo Pix, deriblant en av hans nyeste filmer «Golden Exits» fra 2017.

«Golden Exits» utspiller seg i et kreativt nabolag, hvor beboerne preges av retningsløst begjær og potensiale. Her havner australske Naomi (Emily Browning), for å bruke sommeren som praktikant på kontoret til ryggradsløse Nick (spilt av Adam Horowitz). Sammen skal de arkivere papirer etter Nicks svigerfar, mens de stadig overvåkes med skepsis av Nicks kone og svigerinne (spilt av Chloë Sevigny og Mary-Louise Parker). Dramaet dreier seg rundt forholdene mellom de ulike karakterene, og preges av en pinlig (men, ofte komisk) dialog. «Golden Exits»har blitt trukket frem som en av fjorårets beste amerikanske indiefilmer.

«Let the Corpses Tan» av Hélène Cattet og Bruno Forzano

(Vises på Saga 8. og 9. juni)

Det franske ekteparet Cattet-Forzanos tredje spillefilm «Let the corpses tan» forteller en sjangertro Western-historie. Vi møter en eksentrisk kunstner og en avdanket forfatter bosatt på landsbygda. Stadig dukker ulike bekjente av de to kunstnersjelene opp, men etterhvert også tre ukjente med 250 kilo stålet gull i bagasjen. Videre utvikler filmen seg til en action-film, hvor spenningen er til å ta og føle på.

«Silvana – väck mig när ni vaknat» av Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis og Mika Gustafson

(Vises 5. juni på Saga, 7. juni på Blå og 10. juni på Klingenberg)

For alle musikkinteresserte der ute, kan vi anbefale Kastebring, Tsiobanelis og Gustafsons dokumentarfilm om den svenske rapartisten Silvana Imam. Filmen forteller historien bak Silvana Imams storslåtte karriere, og hvordan hun balanserer mellom livet i rampelyset og privat. Silvana Imam er å regne som en av Skandinavias mest kjente artister, og filmen veksler mellom klipp fra noen av hennes konserter og mer hverdagslige settinger, hvor man kan bli kjent med mennesket bak alle de fengende raptekstene. Oslo pix beskriver «Väck mig når ni vaknat» som «ærlig, rørende og ikke minst en fest av en film».

«Team Hurricane» av Annika Berg

(Vises på Saga 5. og 10. juni, samt på Klingenberg 9. juni)

Annika Bergs debutfilm er som «Skam» på syre. Vi møter åtte unge jenter som vanker sammen på lokal fritidsklubb. Tenåringsjentene har et fortrolig fellesskap hvor de deler hemmeligheter, meninger og kreativitet. Når fritidsklubben blir lagt ned, bestemmer de seg for å lage en kunstutstilling. På effektivt vis kombinerer Berg fiksjon og dokumentar med videokunst, uten at stilen går på bekostning av tenåringsjentenes ofte gripende fortellinger. Traileren vitner om høy hipster-faktor og kanskje den danskeste trash-estetikken vi har sett på lenge.

«Toppen av ingenting» av Måns Månsson og Axel Petersén

(Vises på Saga 5., 9. og 10. juni)

I «Toppen av ingenting» treffer vi 68 år gamle Nojet, som har levd store deler av livet i utlandet, men som må vende tilbake til Stockholm når faren er blitt syk. Etter farens bortgang må Nojet finne ut hvordan hun skal forvalte arven; en boligblokk midt i Stockholm. Hun går inn i rollen som forretningskvinne, full av selvtillit. Problemene oppstår når det viser seg at blokka er langt vanskeligere å selge enn først antatt – leilighetene er i dårlig stand og beboerne planlegger å selv overta blokka.

Les også vår anmeldelse av «Toppen av ingenting» HER.

«Vinterbrødre» av Hlynur Palmason

(Vises 6. juni på Saga, samt 8. og 9. juni på Klingenberg)

I den islandske regissøren Palmasons spillefilmdebut møter vi brødrene Emil og Johan som jobber i en kalkgruve på den danske landsbygda. Her blir vi kjent med den harde arbeidshverdagen og de nitriste kveldene i ei bygd hvor det skjer pent lite annet en gruvedrift. Den yngste broren, Emil, holder seg stort sett for seg selv. Gjennom filmen følger vi hans higen etter kjærlighet og aksept i et mannsdominert miljø der det er lite plass for annet enn machokultur. Handlingen i filmen står imidlertid ikke i fokus, men snarere Palmasons filmatiske uttrykk. Lange tagninger og et intenst lydbilde, gir en følelse av uro og melankoli som bygger opp under handlingen.

Se hele programmet for Oslo pix HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran