Subjekts ultimate Øya-guide

Artistene du må få med deg på Øya

Hvilke konserter er det verdt å bli klissvåt for? Og hva skal du si når sidemannen spør deg om hva du synes om artisten du akkurat så? Subjekt til unnsetning.

SIDEN OPPSTARTEN i 1999, har Øyafestivalen bare blitt bedre og bedre. Blant all æren festivalen har fått — for alt fra booking til gastronomi, om ikke grafisk design (!) — er utmerkelsen «Oslos grønneste virksomhet» (Grønn Hverdag) kanskje den aller gjeveste, fra det lokale storsamfunnet.

For det er festivaler som Øyafestivalen vi peker på, når vi oppfordrer flere til å interessere seg for musikken, kunsten eller kulturen — fremfor materialistiske forbruksvarer. Fordi vi bruker spenna på opplevelser, service og kvalitet, i stedet for på materialitet, forbruk og kvantitet. Det handler om god versus dårlig kultur.

Øyafestivalen er god kultur. I stedet for at 85 000 festivalgjengere skal fly ut i verden for å oppleve et mangfold av musikk, flyr man 200 artister til Oslo, for å gjøre hovedstaden om til en verdensby, om bare for en uke. I hvert fall til en kulturby på internasjonalt toppnivå — for Øyafestivalen er virkelig en av verdens beste festivaler. Ikke bare fordi at festivalen er grønn, men fordi den er skuddsikker på det som er ryggraden til enhver musikkfestival: Bookingen.

OG NÅR skal på en av verdens beste festivaler. Hvordan angriper man det så komplekse programmet? Vel, du leser Subjekt, og er allerede i gang.

Vi har plukket de 27 viktigste konsertene og arrangementene fra programmets over 200 happenings, og presentert dem i kronologisk rekkefølge for deg, med introduserende tekster om dem alle, så du kan stille forberedt til både konsert og konsertprat.

God festival!

Illustrasjon: Subjekt.
En hel verden har fått øynene opp for Sassy 009.

Norske Sassy 009

Klokken 15.55 på Sirkus.

Med bruk av harmonier og fløyte tar Sassy 009-trioen norsk elektronika til nye høyder.

EP-en «Do You Mind» (2017) viste gruppens potensiale, sammen med flere singler fra fjoråret.

House og techno er grunnmurene de går ut ifra, men deres ønske etter å eksperimentere drar dem også bort fra disse sjangrenes konvensjonelle rammer.

Derfor har en hel verden fått øynene opp elektronika-dronningene i Sassy 009, gjerne gjennom medier som Pitchfork og I-D, som har rost dem opp til skyene. Gorilla VS Bear døper lydbildet som vakker og hypnotisk elektronika-pop.

 

Daniel Gude er en av de viktigste skikkelsene i Oslos uteliv.

Oslos hus-DJ Daniel Gude

15.55 på Hi-Fi Klubben

«Daniel Gude trenger ingen nærmere presentasjon».

Slik starter de fleste presentasjoner av Daniel Gude, også kjent som DJ Nuhhh, enten det er av Gullpennen-prisede musikkjournalister som Audun Vinger eller av oss selv. Men så feil kan man ta, om en av Oslo-utelivets aller viktigste skikkelser. Gude er nemlig full av overraskelser, akkurat som hans eklektiske spillestil og komplekse musikkinteresse.

I tillegg til å være DJ, er han et av hodene bak flere av de mest suksessfulle kveldene på Jaeger og Blå, med klubbkonsepter som Retro og Kids Love Bass.

Han spiller støtt og stadig på Osloklubbene, men når han spiller på et ganske så rått lydanlegg på Hi-Fi Klubben, og for første gang på Øya, kan vi nok forvente oss Daniel Gude i en konsentrert versjon, utenfor hjemmebane på klubbene.

 

Brockhampton kalles gjerne for vestkystens svar på Wu-Tang Clan.

Hip-Hop kollektivet Brockhampton

Klokken 20.00 på Vindfruen

Et av de hotteste navnene i hip hop-verdenen for tiden er det store kollektivet Brockhampton, som er kjent for ikke akkurat å ligge på latsiden. Med sitt ekstreme arbeidstempo har de, på to år, gitt ut mixtapen «All American Trash» (2016) og tre album i deres Saturation-trilogi.

Ikke nok med det: Deres grunnleger Kevin Abstract har avslørt at enda et album skal dukke opp i 2018. Men er det kanskje det man skal forvente av en gruppe på … Hvor mange er de, tolv?

Er det kanskje også derfor de er så bra, fordi at tolv fungerer bedre enn en? Neh, det hadde vært for enkelt. Den California-baserte gruppen har blitt definert av Pitchfork som vestkystens svar på Wu-Tang Clan. Det blir garantert stemning på deres første konsert i Norge!

 

Oldie but goldie: Fenomenet Goldie er essensen av britisk undergrunn anno 90-tallet.

90-tallsfenomenet Goldie

Klokken 20.00 i HiFi klubben.

Ah. Den ikoniske lyden av det britiske nittitallet. Breakbeats, jungle og drum’n’bass.

Undergrunnssjangrene har spesielt én mann å takke: Clifford J. Price, bedre kjent som Goldie.

Fusjonen mellom disse sjangrene – og elementer fra R&B, hip-hop og soul – uten å miste integriteten til undergrunnen, gjorde at massene fikk øynene opp for undergrunnen selv.

Hans debut med albumet «Timeless» (1995) ble en tidløs blanding av akkurat dét, og markerte drum’n’bass sitt kommersielle gjennombrudd.

Denne mannen er en institusjon. Selv med tidlig suksess er han kontinuerlig i sin musikalske utvikling, og med det nye albumet «The Journey Man» og hans fremførelser for tiden, får man den klassiske drum’n’bass-en blandet med moderne produksjoner fra flere stilarter presentert på fremragende vis. Kanskje får han et gjennombrudd igjen.

 

The Comet is Coming er for det meste ville rytmekomposisjoner som virker nærmest utenomjordisk.

Utenomjordiske The Comet Is Coming

Klokken 21.00 i Hagen

Denne formidable trioen kom sammen i London for omtrent fem år siden. De tre meget talentfulle musikerne, sånn på egenhånd, er inspirert av Sun Ra og Frank Zappa, og har sans for alt fra jazz, gjennom syrerock til funk.

Deres debut, «Channel The Spirits», kom for to år siden og ble møtt med sterke anmeldelser, og som endte i en nominasjon til Mercury-prisen.

Når medlemmene kaller seg Danalogue the Conqueror, Betamax Killer og King Shabaka (også en anerkjent og respektert saksofonist) så skjønner en at deres ville rytmekomposisjoner kommer til å forvandle Tøyenparken til en groove-fylt utenomjordisk affære. The Comet is Coming!

 

Arctic Monkeys er britisk rock på sitt ypperste.

Rockegudene Arctic Monkeys

Klokken 21.30 i Amfiet

Dette er britisk rock på sitt ypperste. Bandet som ble dannet i Sheffield i 2002 har solgt ut konsertarenaer verden over gjennom to tiår.

Deres debutalbum «Whatever People Say I am, That’s What I’m Not (2006) er også det raskest selgende debutalbumet i britisk historie.

De er ikke bare publikumsfavoritter, men også kritikernes. Arctic Monkeys har vunnet syv av ni nominasjoner under Brit Awards, fem Q Awards, anerkjente priser som Mercury Music Awards og hele 20 NME Awards.

De har headlinet Glastonbury, Reading/Leeds og spilte under åpningsseremonien til OL i London 2012. Låtene streames opptil 5,5 millioner ganger om dagen, og de er anerkjent får deres trøkk gjennom liveshowene. Kom deg til en rockens aften på Amfiet!

 

 

Noname er definitivt et navn å følge med på.

Chicago-stjernen Noname

Klokken 15.55 på Vindfruen

Undertegnede skrev sitt særemne til lyden av hennes første utgivelse, mixtapen «Telefone» (2016), og kan si seg enig med NPR og Rolling Stone om at dette var blant årets høydepunkter.

Etter at hun var med på en av Chance the Rappers låter fikk flere hip hop-hoder sansen for henne, og The AV Club påstår at Nonames musikk fusjonerer moderne rap med poesi på en sømløs måte. En skjønner raskt at hun som barn hørte på klassisk blues og skrev poesi.

Utviklingen hennes går stadig fremover, noe som har resultert i en rekke strålende konserter i USA, der konsertanmeldelsene gir henne ros etter ros. Hun har også samarbeidet med blant annet Lil B, J Cole og Thundercat, rett og slett for å være en av hip hop-verdenen mest talentfulle som leverer varene live!

 

Sørkoreanske Yaeji kalles for housemusikkens mest spennende nye stemme. Av Pitchfork!

Pop-housens Yaeji

Klokken 17.45 i HiFi Klubben

Født i New York, vokst opp i Atlanta og Sør-Korea, levd i Japan og nå basert i Brooklyn. I sin tid som student tok hun jobb ved skolens radiostasjon, hun ble innlemmet i elektronisk undergrunnsmusikk og hadde perfekte omgivelser for å lære seg DJ-ing og produksjon.

Koreansk-amerikanske Yaeji studerte tidligere konseptuell kunst og grafisk design og inspirasjonen fra det visuelle trekker hun nå inn i musikken. Tekstene, som hviskes, rappes, eller synges på engelsk og koreansk, tar også inspirasjon fra sjangre som R&B og hip-hop. Dermed er hun en av de nye koreanske stjerneskuddene som tar verden med storm i popverdenen, utenfor K-Pop-verdenen.

Hennes mangfoldige bakgrunn og institusjonelle opplæring bevises musikken hennes. Fjorårets remix av Drakes «Passionfruit» (2017) ble hennes gjennombrudd, og hennes siste utgivelse «EP2» (2018) førte til at Pitchfork omtalte henne som house-musikkens mest spennende nye stemme.

 

Bergenseren Emir er kjent fra mange bandprosjekter, men satser nå for fullt på egen solokarriere. Til vår store glede!

Onge Emir

Klokken 19.50 på Vindfruen

Som ung norsk rapper har Emir allerede fått utrettet det meste. Bergenseren har tatt del i flere prosjekter, og mange kjenner ham som Onge $ushimane, den ene halvparten av duoen $ushi X Kobe, og han er også en del av Softcore Untd.

I det siste har han kanskje satset sterkest på sin egen solokarriere under artistnavnet Emir, som signert med Sony.

Storslageren «Faller» (2018) viser at han blir et spennende navn å følge fremover.

Han leverte sterkt på Subjekts ett års-fest på Røverstaden, og imponerte også flere ganger under by:Larm, og dette gjør ham til en som umulig kan overses i 2018.

Et flust av lidenskap følger Emir på scenen der han leverer med trøkk hver eneste gang. Om stemningen i Tøyenparken for to år siden med Kobe-Wan Kenobi er noe å gå etter, er det bare å komme seg til Vindfruen!

 

Den norske nykommeren Nedja.

Nedja

Klokken 21.05 på Biblioteket

Nykommeren Nedja kombinerer ulike musikksjangre som kan danses til, og nytes.

Hun er vokst opp i et hjem med soulful R&B, italiensk opera og arabisk folkemusikk, noe som har påvirket lydbildet hennes.

Den sjelfulle stemmen hennes bærer gjennom funky beats, med sterke meninger og dikt fra virkeligheten.

Nedja slapp debut-singelen «Comfort Zone» i samarbeid med Kiplemore i vinter, og varmet opp for Øya-aktuelle Thea & The Wild på Blå i mars. Nå jobber hun med musikkprosjekter som slippes i 2018 og 2019, og vi vet at hun er en snakkis blant norske musikkjournalister, som en artist vel verdt å følge med på. Så da får vi vel følge med, når hun tar med seg band på Biblioteket torsdag kveld.

 

Kendrick Lamar er diskutabelt den beste levende rapperen.

Kongen Kendrick Lamar

Klokken 21.30 i Amfiet

Når man nevner Tupac, Miles Davis, Jay-Z, Parliament/Funkadelic og Eminem som inspirasjonskilder og målestokk, så vil de fleste si en har drømt for langt.

Men vi vet alle at Comptons store sønn skal legges i samme liga som navnene over.

Kendrick Lamar har levert slager etter slager med sine album. Hans utallige priser og utnevnelser plasserer ham som en av tiårets viktigste artister og en av hip hop-sjangerens største gjennom tidene.

Kendrick forteller historier med flere dybde-nivåer, han skildrer samfunn og hans tekster er litteratur-analyse verdig. Han er også den første hip hop-artisten som har vunnet en Pulitzer, en milepæl vi kommer til å se fruktene av i årene som kommer.

Diskutabelt rolig den beste levende rapperen. Er det en du skal få med deg i årets festival, er det King Kenny!

Bjarki gir ut låter på Nina Kraviz’ plateselskap og fusjonerer jungle og breakbeats med knallhard acid-house.

Syreprinsen Bjarki

Klokken 23.30 på Jaeger (Øyanatt)

Island, med sine få 350.000 innbyggere, kan ikke bare mønstre et fotballag som konkurrer internasjonalt, men også artister som hevder seg i dansemusikkens verden.

I deres fremste rekker står Bjarki, en nær kollega av Nina Kraviz, og som regelmessig gir ut musikk hos hennes plateselskap Trip. Deriblant den ikoniske låta «I Wanna Go Bang» (2015).

«I Wanna Go Bang» ble tatt varmt i mot og blir hyppig spilt av de største navnene i techno-verdenen. Bjarki henter inspirasjon fra jungle, breakbeat, IDM og ravemusikk og fusjonerer det sammen med knallhard acid-house. Skal danseskoene ut å luftes torsdag, er det Bjarki som skal føre deg ut på gulvet!

 

 

Rohey bringer den norske jazz-arven videre.

Sjelfulle Rohey

Klokken 15.05 i Amfiet

Denne talentfulle kvartetten spiller sterke låter med lidenskap i en sammensveising av soul, jazz og funk.

Kombinasjonen av disse sjangrene gir levende, rytmisk og fantasifull musikk. Deres album «A Million Things» (2017), som ble utgitt på vår landsmann Bugge Wesseltofts kvalitetslabel Jazzland, ble nominert til Spelleman.

Soulandjazzandfunk.com omtaler dem som et hybridband som høres ut som om Jill Scott skulle frontet Hiatus Kaiyote. Vi snakker gode rytmer, levert med sjel og kvalitet i alle ledd. Trenger man egentlig noe mer?

 

Steamdome er et eksempel på hvorfor norsk jazz er på internasjonalt toppnivå.

Det instrumentale hurtigtoget Steamdome

Klokken 17.50 på Vindfruen

Norsk jazz er på internasjonalt toppnivå. Da inkluderer man gjerne Ola Kvernberg i beregningene, og for to år siden startet den han Steamdome, sammen med et knippe musikere med bakgrunn fra både rock, jazz, pop og mye annet.

Ola Kvernbergs Steamdome utga et av fjorårets sterkeste album.

Som komponist, multiinstrumentalist og spesielt kjent som fiolinist, er Kvernberg høyt respektert som jazzmusiker. Ringreven har over 50 plateinnspillinger og har også laget musikk til en rekke filmer, så på scenen står en mann som vet å fremføre sin kunst.

Steamdome er rendyrket perkusjon som er like surrealistisk og svulmende som spaghetti-Westerns. Når Morgenbladet sier deres 70-tallsreferanser strekker seg fra Fela Kuti via Ennio Morricone til Pink Floyd, så skjønner en kvalitetsnivået. Alle som finner glede i musikk å nikke rytmen til kommer til å elske deres energinivå og tilstedeværelse.

 

Hollie Cook er reggaeton slik vi liker den.

Reggaeprinssessen Hollie Cook

Klokken 18.55 i Hagen

Faren spilte trommer i Sex Pistols, mens moren kora for Culture Club. Hollie Cook var nesten forventet, men bare nesten: For selv om musikken strømmer i henne, og har vært rundt henne siden barndommen, er det over all forventning i det Hollie Cook leverer.

Hennes varme låter har røtter i dub, sekstitallets vokalgrupper og reggae, men Cook selv kaller sin musikk tropisk pop.

TheSkinny skriver at hennes feelgood tropiske musikk har en gjemt dybde til seg som blir med lytterne flere dager etterpå. Hennes sommerlyd går hånd i hanske med parken hun spiller i, kom og sol deg i hennes karibiske rytmer. Digg!

Ta en lytt, så skjønner du hvorfor.

 

Lykke Li har vært med på å starte verdens hang på skandinavisk popmusikk.

Scandi-pop-sensasjonen Lykke Li

Klokken 21.30 i Amfiet

Vi gleder oss faktisk til dette, når scandi-pop-prinsessen Lykke Li spiller sin største konsert i Norge.

Gjennom albumene«Youth Novels» (2008), «Wounded Rhymes» (2011) og «I Never Learn» har Lykke Li etablert seg som en av Skandinavias største popartister, og likefullt mest spennende.

Med sin massive følgerskare internasjonalt, har hun vært med på å starte og definere verdens hang på skandinavisk popmusikk.

Hun har den siste tiden vært en del av gruppa Liv, men fokuserer mer på sin solokarriere igjen.

Lykke Li har spilt på noen av de største festivalene i verden, som Coachella og Glastonbury, og Gaffa har kalt henne «en av Skandinavias sterkeste og mest karakteristiske stemmer». Nå i 2018 er Lykke Li tilbake på scenen, med nye låter, i stort format og vi gleder oss til hennes største konsert i Norge.

 

Tangerine Dream er instrumental elektronika som startet opp allerede i 1967.

Elektronika-pionerene Tangerine Dream

Klokken 2145 på Sirkus

Dette er pionerer i instrumental elektronisk musikk, som startet opp allerede i 1967. Siden har de hatt en varig innflytelse på alt som faller under sjangeren elektronika.

Grunnlegger Edgar Froese var en aktiv del av den tyske psych- og krautscenen, noe som påvirket hans egen musikk.

Fremragende musikere som Conrad Schnitzler og Klaus Schulze har i perioder vært medlemmer av bandet.

De fikk sitt kommersielle gjennombrudd på 70-tallet og har i senere år brukt mye tid til filmmusikk. Deres sound er inspirasjonen til musikken i TV-serien «Stranger Things», og mange av deres egne låter ble også brukt.

Electricity Club var på konsert i London for ikke lenge siden og sa de ble oppslukt av gruppen som lagde nye lydbilder på stedet, og som langt fra hadde gitt opp kreativiteten og friheten til fordel for automatisering. I 2015 døde grunnleggeren, men de andre musikerne vil gjøre ferdig arbeidet. Elektronika med legende-status!

 

Anja Schneider er en musikalsk evighetsmaskin.

Subjekts Øyanatt med Anja Schneider +++

Av presseetiske hensyn er det viktig å nevne at dette Øyanatt-arrangmentet arrangeres av Subjekt selv. Det nevnes fordi det åpenbart ligger i vår økonomiske interesse å nevne denne anbefalingen i denne guiden. Men på den andre side: Vi booket Anja Schneider selv. Det er kvalitative kriterier som naturligvis overveier når vi slags dobbel-anbefaler å sjekke ut Anja Schneider, Dinky, Paranoid London og Transilvanian Galaxi denne fredagen.

Anja Schneider har opparbeidet seg et rykte som en slags musikalsk evighetsmaskin, med utallige jern i ilden, som både produsent, DJ, radiopersonlighet og sjef for plateselskap. I 2018 står hun som en av de mest vitale personlighetene i elektronisk musikk, aktuell med både nytt album, og det nyetablerte, men allerede anerkjente plateselskapet Sous Music.

Fra før av er hun tidligere sjef og grunnlegger av Mobilee, og en levende legende som har gjort seg bemerket gjennom både egen musikk og rollen som tastemaker og talentspeider via sine major radioprogrammer på noen av Berlins største radiostasjoner og plateselskaper. Hennes siste album, «SoMe» (2017), har blitt rost opp i skyene som en mesterlig blanding av undergrunnshouse og techno.

 

 

Boy Pablo er en ny norsk eksport.

Bergenseksporten Boy Pablo

Klokken 15.10 på Vindfruen

Han er bare 19 år, men Pablo Muñoz fra Bergen kommer rett til Øyafestivalen fra Field Day i London, og turnerer i USA og Canada like etter. Det forventes at store deler av hans nordamerikanske turné blir utsolgt.

Han har allerede lagt ut på Europa-turné med kompisene i bandet til kjempesuksess.

Boy Pablo har fått massiv oppmerksomhet på kort tid, mye takket være videoen til «Everytime» (2017), som har fått i overkant av 8 millioner visninger på Youtube.

Pitchfork sier bandets dagdrømmende musikk perfekt skildrer et samlivsbrudds stikk i sjelen, et detaljnivå som viser at musikken er mer enn en viral trend. På Øya får du mulighet til å se en av Norges store nye eksporter på norsk jord!

 

Jorja Smith er en yndling blant trendmagasinene.

Yndlingen Jorja Smith

Klokken 16.40 på Vindfruen

20-åringen fra Walsall i Storbritannia fikk verdens øyne rettet mot seg etter hun deltok i Drakes album «More Life» (2017).

Hennes EP fra 2016 gjorde at medier som BBC og FACT mente hun var en artist å følge de neste årene.

Siden har hun jevnt og trutt utgitt singler av høy kvalitet, noe som har gitt gode streamingtall for hennes musikk og videoer.

Jorja Smith har vært omfavnet i medier som Fader, Vogue, i-D, Elle, Radio 1 og The Guardian. Dette er en stjerne som skal høyere opp på plakatene, en som Pitchfork hevder har en stemme så sår og personlig at det nesten kunne være slik at hun var født til å rådføre seg hele verdens lidelse.

Hun har vokst opp med Curtis Mayfield, Lauryn Hill og The Streets, og er en artist som kan ende opp og nevnes i samme setning som de overnevnte etter et par år.

 

J Hus lover fulle hus verden over.

Londons J Hus

Klokken 17.30 i Amfiet

2017 var året for J Hus. Albumet «Did You See» (2017) nådde sjetteplass på albumlisten med singelen «Common Sense» (2017). Han samarbeidet også med Stormzy.

Det unike med artisten er at han blander Storbritannias nåværende og harde sound av grime, med inspirasjon fra amerikansk hip hop med dancehall, afrobeat og R&B.

The Guardian omtaler ham som en artist om kan balansegangen mellom å formidle klassiske rap-motiver som festing og damer, til også å kunne skildre hans omgivelser og ta rollen som forbilde for unge direkte gjennom hans tekster.

Han solgte ut Rockefeller i november, men først hadde arrangørene valgt seg John Dee. Enda et hakk opp blir Øyafestivalen, og det blir nok voldsomt med stemning når han opptrer på Amfiet.

 

Lindstrøm var nylig coverboy i D2 og defineres som en av Norges viktigste formidlere av space disco.

Den norske discoprinsen Lindstrøm

Klokken 1950 på Sirkus

Lindstrøm fikk først oppmerksomhet i den internasjonale klubbverdenen med sitt Prins Thomas-samarbeid. DJ-en og produsenten selger i dag ut konsertlokaler verden over, og er kjent for å ta for seg alt fra det mest vakre og rytmiske, innom ren klubbmusikk, til det mer postmoderne, rare og rett og slett vanvittige.

Nylig var han på forsiden av D2, hvor han blant annet sier at han avskyr rampelyset. Samtidig er han cover-boy, egentlig den versjonen vi liker ham best som. Musikken oser i alle fall overlegen presisjon.

For å få en ide om hvor banebrytende denne mannen er, så kan man huske tilbake til 2013, da stjernerestauranten Maaemo inviterte til eksklusiv lunsj på festivalområdet med inspirasjon fra, og til lyden av Lindstrøms «Smalhans» (2012).

Men det som gjør han til en bastion for elektronisk musikk er at han alltid beholder sin signatursound, og alltid leverer kvalitetsmusikk med den største ro og selvfølgelighet. Med musikk som ikke har grenser, står også Lindstrøm aldri stille.

For første gang skal han oppsummere sin karriere i en opptreden, en milepæl alle noenlunde interesserte i elektronisk musikk må få med seg.

 

En hel verden møter opp på Skatebård-gigs verden rundt.

Fenomenet Skatebård

Kl. 20.00 i Hi-Fi Klubben

Bård Aasen Lødemel, bedre kjent som Skatebård, er en DJ man kan stole på at leverer varene.

Bonden fra Ørsta har i løpet av de siste femten årene hatt en jevnt oppadgående kurve, og spilt italo, disco, house og techno med fellesnevneren kvalitet på viktige klubber i de fleste verdensmetropoler.

Skatebård er den ene halvdelen av hiphop-duoen Side Brok. Mellom deres første utgivelser, Side Brok EP (2002) og den norske klassikeren Høge Brelle (2004), ga han ut solodebuten Skateboarding was a Crime (in 1989) i 2002.

Siden har det blitt mange utgivelser, fremfor alt tolvtommere, og ikke minst hyppig DJ-virksomhet. Vi har hatt Skatebård på ønskelista i flere år, i 2018 skal det altså skje!

 

Folkekjære Cezinando har på få år blitt en av Norges største artister.

Stjerneskuddet Cezinando

Klokken 21.30 i Amfiet

Han var ung og lovende lenge, men det siste året slo Cezinando virkelig til og tok Norge med storm.

Albumet «Noen Ganger og Andre» (2017) gikk på toppen av den norske albumlisten, og ble liggende i flere uker i Høsten 2017. Dagbladet gikk så langt i deres ros at de sa «en slik type inspirerende grenseløshet – både musikalsk og personlig – levner liten tvil om at den norske popstallen har fått en ny standard å måle seg etter.

Han imponerte med sin Øya Ung-konsert våren 2017 og solgte etterpå Rockefeller ut på bare noen minutter. Hans neste store konsert i Oslo blir under Øya, og han lover den største sceneproduksjonen han har hatt. Han er en norsk superstjerne og vil du vite hvorfor så er det bare å troppe opp på Amfiet.

Patti Smith er punkrockens mor.

Punkens mor Patti Smith

Klokken 21.45 på Sirkus

Punkrockens mor kommer til Oslo!

Patti Smith startet som poet og ble raskt en anerkjent del av musikkmiljøet i New York. Hun er definisjonen på den moderne artist, med en en hel haug med plate- og bokutgivelser gjennom fem tiår.

Hun jobber med fotografi, lyrikk og mestrer både eksperimentelle uttrykk, avantgardistiske metoder og slagkraftig rock.

Patti Smiths inspirasjon som ungdom dro hun fra beatpoetene som Allen Ginsberg, Jack Kerouac og en av de største av alle, Bob Dylan. Samarbeidspartnere er navn som Bruce Springsteen, R.E.M. og Kevin Shields fra My Bloody Valentine. Hun har et lojalt publikum i Oslo, og det ser ikke ut til at hun skal bremse med det første, hun er tydelig, sosialt bevisst og har masse på hjerte til de som ser henne runde av festivalen.

 

Bladee er en av Skandinavias mest interessante rappere.

Subjekts Øyanatt med Bladee +++

Av presseetiske hensyn er det viktig å nevne at dette Øyanatt-arrangmentet arrangeres av oss, Subjekt, selv. Det nevnes fordi det åpenbart ligger i vår økonomiske interesse å nevne denne anbefalingen i denne guiden.

Men på den andre side: Vi booket Bladee selv. Vi hadde ikke gjort det om vi ikke digget ham. Det er kvalitative kriterier som naturligvis overveier når vi slags dobbel-anbefaler å sjekke ut Bladee, Jimothy Lacoste, Moggger og DGU denne lørdagen.

Bladee har vært et stjerneskudd i den nye bølgen av hypermoderne urbanmusikk med en dedikert fanbase i både mote- og musikkverden siden 2014. Da kom han først til prominens med sin futuristiske og emosjonelle tolkning av rapmusikk, sammen med makkeren Yung Lean.

Bladees lydbilde har vært i konstant utvikling siden, og bygget på forskrudd, men nyansert autotune – over mørke, men likevel himmelske beats. Se for deg dødelige melodier over tykk bass og nedbrutte rytmer.

På soloalbumet «Eversince» (2016) og Drain Gang-albumet «D&G» (2017) har han gitt ut en mengde uforutsigbare, men vanedannende låter, der både pop, ballader og ellers sjangerblanding skaper en ny og grenseløs visjon for internettbasert undergrunnsmusikk. I år er han aktuell med det nye albumet «Red Light» (mai 2018), hvor singelen «Obedient» plasserer seg som nummer 15 i Mixmags liste over årets hittil beste låter (juli 2018).

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.