Debatt

Romeriksutstillingens avtalevilkår er på bærtur. Hvor mye skal vi finne oss i, spør kunstner Dona Gashi

Ruben Dario Vasquez
Ruben Dario Vasquez
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kunstner etterlyser verdighet. Søknadsfrist: Nå!

På lørdag var jeg på Nasjonalteateret for å se Liv Gulbrandsens «Knausgård på 90 minutter». Hun innledet stykket med å spørre om det var noen forfattere i salen.

En håndfull mennesker rakk opp hånden. Hun ba dem om å reise seg og bli stående. Vi andre skulle se dem, anerkjenne dem og være takknemlige for at de holder litteratur-Norge i live.

Frivillighetens grenser

Videre oppfordret hun oss til å speide etter disse forfatterne under pausen og spandere et glass vin på dem. Delvis som spøk, men ikke uten et snev av blodig alvor. For det vi alle vet, er at de fleste kunstnere og forfattere tjener en slikk og ingenting.

Slik anerkjennelse av kunstnere, takknemlighet over deres bidrag til kulturlivet og forståelse for deres levekår er sjelden vare.

Annonse

Mange kunstnere blir glade bare de får muligheten til å stille ut. Å faktisk få betalt for sitt arbeid, har blitt en drøm forbeholdt kunstnerne i toppsjiktet.

Men det bør gå en grense for hvor mye vi andre, litt lenger nede i den økonomiske etterspørselen og rangstigen, skal måtte finne oss i.

FORVENTNINGSFULLT: Hvor mye skal kunstnerne finne seg i, spør Dona Gashi, etter å ha lest Romeriksutstillingens krav til kunstnerne. (Foto: Skjermdump.)

Avtalevilkår på bærtur

Et eksempel på hvor grensen bør gå, er ved utstillingsstedenes forventninger til kunstnerne. Avtalen for deltakelse ved Romeriksutstillingen, for eksempel, krever at utstillere ikke bare stiller sine verk til rådighet – kostnadsfritt. De skal også sørge for frakt – levering og henting av kunstverkene selv.

Merkelapper må de også ordne selv. Emballasje som pakkes ut etter avlevering ved utstillingen må senere hentes av kunstneren.

Videre «forutsettes utstillerne å være behjelpelig med vakthold».

Og så kommer dette: «Ved eventuelt skadeoppgjør fratrekkes 30 prosent provisjon». Dersom et av mine kunstverk blir skadet under utstillingen, for så å bli dekket av Romeriksutstillingens forsikringsselskap, så skal Romeriksutstillingen ha 30 prosent av skadeoppgjøret.

Romeriksutstillingens kontrakt og avtale for kunstneres deltakelse er ute på bærtur. Utformingen fremstår som arrogant, nærmest som om deltakende kunstnere ærbødig skal bøye seg i støvet av takknemlighet for å få lov til å stille ut.

Kunstnere må kreve plass i den kreative næringskjeden

Det skal sies at Romeriksutstillingen arrangeres av to kunstforeninger, som selv opererer på frivillig basis, og at ikke alle vilkårene i avtalen nødvendigvis er så uvanlige. Men vanligheten er heller uheldig.

Tonen i avtalen gir likevel bismak. Det er forståelig at utvelgelse, planlegging og montering av kunst er mye arbeid for arrangørene, men er det dermed nødvendig å behandle kunstnere som «Idol»-deltakere?

Skal ikke vi kunstnere få ha en plass i den kulturelle næringskjeden der vi i det minste får mulighet til å delta med verdigheten i behold?

Det er på tide å ta et oppgjør med en voksende tendens vi ser i kunstfeltet, der det nærmest har blitt en vane å sparke nedover.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One