Jan Khür
Blogg

Hun er Subjekts nye musikkredaktør

Ida Madsen Hestman (32) skal styrke Subjekts musikkdekning og tilstedeværelse i norsk musikkliv.

I juni utlyste vi en ny stilling som musikkjournalist i Subjekt. Vi mottok mange gode søknader, og etter fire intervjuer ansettes Ida Madsen Hestman (32) fra Oslo. Oslo øst, som hun ofte presiserer.

Madsen Hestman har mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har gått Klassekampen-akademiet og har også tolv års erfaring som journalist, blant annet fra riksmedier som Dagbladet, Dagsavisen og Klassekampen, men også mindre kulturtidsskrift som Filter, Montages og Radio Nova.

Ida Madsen Hestman har master i medievitenskap og har gått Klassekampen-akademiet. Fra og med september er hun Subjekts nye musikkredaktør. (Foto: Jan Khür.)

– Jeg er svært opptatt av å ta musikkjournalistikk på alvor, men på en måte som ikke prøver å være så selvhøytidelig, sier Madsen Hestman.

Med engasjement og nysgjerrighet ønsker hun å tilføre Subjekt en tydeligere tilstedeværelse i norsk musikkliv.

– Kulturjournalistikk skal ikke bare skal være koseprat om overfladiske ting, der man overhodet ikke utfordrer intervjuobjektet, noe jeg har en oppfatning av at litt for mange ser ut til å ha misforstått med kulturjournalistikken som sjanger, sier hun og fortsetter:

– Det må heller ikke bety at man dermed alltid skal stille kritiske spørsmål, sier Madsen Hestman.

Ved siden av musikkredaktørstillingen har hun vikarstilling i Dagsavisen og frilanstilknytning til andre medier. I sommer hadde hun ansvar for portrettseksjonen i Dagsavisen, og mange bidrag til kultur. Da skrev hun blant annet det mye leste debattinnlegget «Hvem har makt til å gi rødt kort?».

Subjekt-redaksjonen vokser. (Foto: Jan Khür.)

– Jeg er også opptatt av å ha en selvbevissthet rundt det man skriver. På samme måte som at mye musikk i dag er sjangeroverskridende og finner nye former, ser jeg heller ikke noe problem med at også kulturjournalistikken kan tørre å eksperimentere mer med formatet. Det må ikke nødvendigvis være så forutsigbart, sier hun.

Musikkredaktørstillingen i Subjekt har ikke eksistert tidligere. Redaksjonen vokser, og for Subjekts lesere betyr ansettelsen hyppigere publisering og sterkere tilstedeværelse i norsk musikkliv.