Blogg

Hun er Subjekts nye musikkredaktør

Jan Khür
Jan Khür
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ida Madsen Hestman (32) skal styrke Subjekts musikkdekning og tilstedeværelse i norsk musikkliv.

I juni utlyste vi en ny stilling som musikkjournalist i Subjekt. Vi mottok mange gode søknader, og etter fire intervjuer ansettes Ida Madsen Hestman (32) fra Oslo. Oslo øst, som hun ofte presiserer.

Madsen Hestman har mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har gått Klassekampen-akademiet og har også tolv års erfaring som journalist, blant annet fra riksmedier som Dagbladet, Dagsavisen og Klassekampen, men også mindre kulturtidsskrift som Filter, Montages og Radio Nova.

Ida Madsen Hestman har master i medievitenskap og har gått Klassekampen-akademiet. Fra og med september er hun Subjekts nye musikkredaktør. (Foto: Jan Khür.)

– Jeg er svært opptatt av å ta musikkjournalistikk på alvor, men på en måte som ikke prøver å være så selvhøytidelig, sier Madsen Hestman.

Med engasjement og nysgjerrighet ønsker hun å tilføre Subjekt en tydeligere tilstedeværelse i norsk musikkliv.

Annonse

– Kulturjournalistikk skal ikke bare skal være koseprat om overfladiske ting, der man overhodet ikke utfordrer intervjuobjektet, noe jeg har en oppfatning av at litt for mange ser ut til å ha misforstått med kulturjournalistikken som sjanger, sier hun og fortsetter:

– Det må heller ikke bety at man dermed alltid skal stille kritiske spørsmål, sier Madsen Hestman.

Ved siden av musikkredaktørstillingen har hun vikarstilling i Dagsavisen og frilanstilknytning til andre medier. I sommer hadde hun ansvar for portrettseksjonen i Dagsavisen, og mange bidrag til kultur. Da skrev hun blant annet det mye leste debattinnlegget «Hvem har makt til å gi rødt kort?».

Subjekt-redaksjonen vokser. (Foto: Jan Khür.)

– Jeg er også opptatt av å ha en selvbevissthet rundt det man skriver. På samme måte som at mye musikk i dag er sjangeroverskridende og finner nye former, ser jeg heller ikke noe problem med at også kulturjournalistikken kan tørre å eksperimentere mer med formatet. Det må ikke nødvendigvis være så forutsigbart, sier hun.

Musikkredaktørstillingen i Subjekt har ikke eksistert tidligere. Redaksjonen vokser, og for Subjekts lesere betyr ansettelsen hyppigere publisering og sterkere tilstedeværelse i norsk musikkliv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar