Ida Madsen Hestman (32) skal styrke Subjekts musikkdekning og tilstedeværelse i norsk musikkliv.
I juni utlyste vi en ny stilling som musikkjournalist i Subjekt. Vi mottok mange gode søknader, og etter fire intervjuer ansettes Ida Madsen Hestman (32) fra Oslo. Oslo øst, som hun ofte presiserer.
Madsen Hestman har mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har gått Klassekampen-akademiet og har også tolv års erfaring som journalist, blant annet fra riksmedier som Dagbladet, Dagsavisen og Klassekampen, men også mindre kulturtidsskrift som Filter, Montages og Radio Nova.
– Jeg er svært opptatt av å ta musikkjournalistikk på alvor, men på en måte som ikke prøver å være så selvhøytidelig, sier Madsen Hestman.
Med engasjement og nysgjerrighet ønsker hun å tilføre Subjekt en tydeligere tilstedeværelse i norsk musikkliv.
– Kulturjournalistikk skal ikke bare skal være koseprat om overfladiske ting, der man overhodet ikke utfordrer intervjuobjektet, noe jeg har en oppfatning av at litt for mange ser ut til å ha misforstått med kulturjournalistikken som sjanger, sier hun og fortsetter:
– Det må heller ikke bety at man dermed alltid skal stille kritiske spørsmål, sier Madsen Hestman.
Ved siden av musikkredaktørstillingen har hun vikarstilling i Dagsavisen og frilanstilknytning til andre medier. I sommer hadde hun ansvar for portrettseksjonen i Dagsavisen, og mange bidrag til kultur. Da skrev hun blant annet det mye leste debattinnlegget «Hvem har makt til å gi rødt kort?».
– Jeg er også opptatt av å ha en selvbevissthet rundt det man skriver. På samme måte som at mye musikk i dag er sjangeroverskridende og finner nye former, ser jeg heller ikke noe problem med at også kulturjournalistikken kan tørre å eksperimentere mer med formatet. Det må ikke nødvendigvis være så forutsigbart, sier hun.
Musikkredaktørstillingen i Subjekt har ikke eksistert tidligere. Redaksjonen vokser, og for Subjekts lesere betyr ansettelsen hyppigere publisering og sterkere tilstedeværelse i norsk musikkliv.