Vernissageguiden Bergen

Kunståpningene du bør få med deg i Bergen denne uka

Knipsu
Knipsu
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vi anbefaler tre utstillinger. Felles for dem er en vilje til å eksperimentere med teknikk og media.

Vernissageguiden for Bergen fortsetter og denne uken anbefaler vi tre utstillingsåpninger. Ukens kunstopplevelser byr på ulike former for eksperimentering rundt blanding av teknikk og medier.

I løpet av uka vil man kunne oppleve møte med fysiske og virtuelle katter på Knipsu, animasjonsfilmer som bygger på tekstil på Galleri Fisk, og skulpturer konstruert av fotografi på Galleri Christinegaard.

De tre ulike åpningene er spredt ut over tre kvelder, noe som skulle gjøre det overkommelig for enhver å ta seg tid til å oppleve dem alle.

På Knipsu finner man de fysiske representasjonene av de virtuelle kattene Kris, Caitlyn, Kim, Kylie and Stormi som ikke er en del av Jenner-Kardashian-klanen. (Foto: Knipsu).

«Dude, Where’s My Cat?» av Aurora Sander på Knipsu

(Strandgaten 224, åpning torsdag 25. oktober kl. 18.00)

Annonse

«Dude, Where’s My Cat» på Knipsu er en utstilling av den Berlin-baserte kunstnerduoen Aurora Sander som består av Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander Berg Størseth.

På Knipsu blir man møtt av kattene Kris, Caitlyn, Kim, Kylie and Stormi som har blitt unnfanget som «CryptoKitties». Dette vil si at de er fysiske representasjoner av virtuelle katter hvis eksistens er knyttet til blokkjeden Ethereum. Derimot er deres fysiske form skulpturer skapt i tre og tekstil. Som virtuelle skapninger bærer kattene på hver sin unike digitale kode som fungerer som et slags «DNA» som er med på å bestemme deres særegne karakteristikker. Gjennom en delvis fysisk og delvis virtuell installasjon setter kunstnerduoen spørsmålstegn rundt fysiske og virtuelle valutaer og deres verdi.

Les mer HER.

Kunststudenten Gjøen er helgens utstiller ved kunststudentgalleriet Fisk. (Foto: Galleri Fisk).

«Soft Invigoration» av Ragnhild Gjøen på Galleri Fisk

(Kong Oscars Gate 46, åpning fredag 26. oktober kl. 19.00)

I løpet av helgen har man muligheten til å se stop-motion-filmer i utstillingen «Soft Invigoration» på Galleri Fisk av kunststudenten Ragnhild Gjøen. Teknikken stop-motion går ut på at filmen består av en sekvens med bilder hvor elementene som fotograferes gradvis beveger på seg – mest kjent fra dukketeaterfilmer for barn.  Gjøen jobber primært med blandingsteknikker av tekstil og video, og viser i denne omgang abstrakte videoer med konkret narrativ som spiller på sanselighet og materialitet.

Galleri Fisk stiller jevnlig ut helgelange utstillinger av kunststudenter, og er frivillig drevet av studenter ved fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Her har man altså mulighet til å se hva som blomstrer ut av studentene ved den bergenske kunstinstitusjonen.

Les mer HER.

I Dyrdals prosjekt har fotoutskrifter og modeller blitt bearbeidet til kunstige blomsteroppsatser som møter ekte blomsteroppsatser. (Foto: Andreas Dyrdal).

Andre del av prosjektet «Models for Photography» vises på Galleri Christinegaard

(Formannsvei 3, åpning lørdag 27. oktober kl. 17.00)

«Models for Photography» er et todelt prosjekt der Andreas Dyrdal utforsker sine egne fotografier ved å se bort fra deres opprinnelige motiv og kontekst. På Galleri Christinegaard viser Dyrdal «Part 2: The garden» som er en videreføring av del 1 av prosjektet først vist på Galleri Felt i 2017.

I prosjektet har eksisterende fotoutskrifter og modeller fra del 1 blitt bearbeidet til kunstige blomsteroppsatser som møter ekte blomsteroppsatser. Resultatet er en installasjon der Dyrdals fotoarkiv møter hans personlige interesser, hvor den ene interessen er for den anerkjente japanske hagen Ryōan-Ji i Kyoto, og den andre interessen er aktiviteten å fotografere blomster i sitt eget hjem. Måten blomsteroppsatsene i installasjonen er arrangert på står i stil med objektene i Ryōan-Ji. Resultatet blir en multifunksjonell plattform som setter spørsmålstegn rundt konservering, opphav, tilfeldigheter og det konstante.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar