Larsiveli på John Dee

Larsivelis energiske familieselskap

(
(
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Larsiveli på John Dee føltes litt som å være hjemme i stua hos en familie i Horten – en sammenligning i beste mening.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Som forventet, dukket broren Makko Makeba opp på John Dee denne novemberkvelden. Det gjorde også moren, som attpåtil hadde bursdag. En av Larsivelis største styrker som artist er hans ærlige «hjertet utapå skjorta»-holdning, som å få publikum til å stemme i bursdagssangen for mamma sjøl som på et tidspunkt stod på scenen – noe som fremsto som den mest naturlige ting i verden for ham.

Underveis er det tydelig at Horten-rapperen overhodet ikke tar konserten som noen selvfølge. Han roser til stadighet publikum og er åpenbart lykkelig over å få være hovedattraksjon, etter oppvarmingen fra Isah og Dutty Dior. Bak ham står DJ Are Santiago. Veien hit har ikke vært uten komplikasjoner for Larsiveli, etter år med mye rus som i sin tur har bremset karrieren. Rapperen har vært på avrusning og jobber fortsatt for å holde stø kurs – forhåpentligvis vil det føre til hyppigere utgivelser fremover.

Larsiveli og bror Makko Makeba. (Foto: Christian Kolloen)

Energiball

Det ble mye lokalt fokus denne kvelden, og showet startet sågar med Horten-hyllesten «Møkkah» – den inspirerte freestylen over Baby Souljas «Dirty», som Larsiveli slapp i fjor. Har man fulgt med på rapperen i sosiale medier de siste par åra vet man at han er proppfull av energi, så mye at det kan bikke over i det parodiske. Den store personligheten hans er heldigvis til stede fra start denne kvelden, og han har ingen problemer med å holde på oppmerksomheten til sin dedikerte fanskare.

Annonse

Vi skal imidlertid ikke mange låter ut i Larsvelis beskjedne setliste før rapper og produsent Makko Makeba inviteres på scenen, der de to brødrene erfarent flankerer hverandre. Makeba entrer konserten like uironisk som sin bror, iført skinnjakke og do-rag. «Peng & punan» ljomer over anlegget, en godbit fra «Brødrene Gjeddehjerte»-EP-en.

Mens Makko kjører en kort soloopptreden, er Larsiveli ute et øyeblikk – når han vender tilbake har han gjennomført et aldri så lite klesskift! Fra en lilla t-skjorte har han nå gått over til oransje lue, rutete skjorte og briller (uten styrke?). Motivasjonen bak klesskiftet virker først og fremst å være klesskiftet i seg selv, og Larsivelis idé om at dette hører med for en stjerne. Det er et sjarmerende, nesten naivt valg, og han oser som vanlig positiv energi.

Larsiveli hyllet moren sin på bursdagen ved å dra henne opp på scenen og fikk samtlige fremmøtte til å synge bursdagssang. (Foto: Christian Kolloen)

Fleksemann

Det dukker opp et par andre gjester, og når Sebastian Zalo og Lars kjører i gang «Ingen Fred» er det duket for et av konsertens mest energiske innslag. Men det virkelig store høydepunktet kommer like etter. Blant dem jeg sto sammen med var det knyttet forventninger til live-fremføringen av flunkende nye «Mamma Mia» – ikke bare en av Larsivelis beste låter til nå, men også et spor der han virkelig får flekse teknikken. Gåsehuden er innen rekkevidde noen sekunder ut i første vers, når det viser seg at rapperen klarer å holde tunga rett i munnen og takler den krevende flowen.

Etter noen intense 30-40 minutter har vi nådd avslutningen og «Baby» – Larsivelis publikumsvennlige singel fra Vin&Rap-albumet i vår. Makeba og Zalo kommer ut igjen og rapper med på låta. Larsiveli er i baris nå og gir sitt siste. Etter at trioen er klappet av scenen vender han tilbake i noen sekunder; ikke for å gjøre ekstranumre, men for å filme seg selv med publikum. Han har grunn til å være fornøyd, for konserten beviste at Larsiveli funker bedre live enn de fleste andre, norske rap-artister – nå gjelder det bare å produsere mer låtmateriale. Fortsetter han i «Mamma Mia»-stil er det mye å glede seg til.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar