Vernissageguiden

Oslos beste kunståpninger denne uka

Tegning er sterkt representert i ukas utstillingsåpninger  både i tradisjonell forstand, men også i en mer utforskende og eksperimentell form.

Det er ingenting som å avslutte en ellers grå og regnfull novemberuke med spennende kunstopplevelser som varmer både kropp og sjel. Denne ukas utstillingsåpninger byr blant annet på romlig utforskning og ulike tegneuttrykk.

På torsdag åpner Tegnerforbundet dørene til dobbelutstilling med Heidi Kennedy Skjerve og Ingrid Jangaard Ousland. Skjerves tegninger preges av struktur og farge, mens Ousland viser hvordan tegningen har fulgt henne gjennom livets ulike faser.

Tegning blir det også når det åpnes to nye utstillinger på Akershus Kunstsenter på fredag, men i en noe annerledes form. I byggets første etasje viser Marit Roland fram sine store, stedsspesifikke papirinstallasjoner, som er en utforskning og utfordring av selve tegnebegrepet. Helle Siljeholm jobber også stedspesifikt, og viser fram utstillingen «The Richest Man in Gaza – landskapsforestillinger», som utforsker Gazastripens fysiske og mentale landskap.

Vi får også oppleve kunsteneren Atle Selnes Nielsen sin lydlige utforskning gjennom hans kinetiske innstallasjoner på Oslo Prosjektrom denne uka.

Gå heller ikke glipp av hyperaktuelle Vanessa Baird sin nye utstilling på OSL Contemporary og åpningen av «Primavera (Staff Party)» av poet og kunstner Matthew Rana på Destiny’s Aterlier.

(Foto: Tegnerforbundet).

Dobbelutstillingsåpning på Tegnerforbundet

(Rådhusgata 17, åpning torsdag 15. november kl. 18.00)

På torsdag åpner to separatutstillinger på Tegnerforbundet: «Fold» av Heidi Kennedy Skjerve og «Tegninger i bevegelse» av Ingrid Jangaard Ousland.

Heidi Kennedy Skjerve kunstneriske arbeid preges av gjentakelse og serialitet i form av horisontale og vertikale linjer. Tegningene i utstillingen «Fold» er utført med farget tusj på papir, hvor fargenes kontraster skaper geometriske mønstre. Til tross for tegningenes stramme ramme, arbeider Skjerve intuitivt, og improviserer underveis når det gjelder farger og hvordan hånden arbeider.

«Tegninger i bevegelse» virker som en passende tittel når Ingrid Jangaard Ousland åpner en retrospektiv utstilling i samarbeid med Ottar Karlsen, styreleder for Tengerforbundet. Ousland viser frem en lang kunstnerkarriere gjennom sitt mangfoldige tegneuttrykk som billedkunstner og illustratør. Til grunn ligger en barnlig tegnerglede, hvor fantasien flyter ut av hånden. Kunstneren ønsker å vise hvordan tegningen har fulgt henne i faser, og hvordan den har forandret seg ettersom den barnlige fantasien tøyles.

Les mer HER.

(Foto: Oslo Prosjektrom).

Atle Selnes Nielsen på Oslo Prosjektrom

(Platous gate 18, åpning torsdag 15. oktober kl. 18.00)

Atle Selnes Nielsen har en grunnleggende interesse for lyd som naturfenomen, som kommer til uttrykk i hans kunstneriske virksomhet. Han arbeider med kinetiske installasjoner, hvor lyd gjerne er utgangspunktet for idéen, da lyd og bevegelse er to sider av samme sak i følge ham selv. Samtidig som han er opptatt av lydene som eksisterer i naturen, utforsker han også den elektroakustiske musikktradisjonen og akusmatisk lyd, altså lyd som er skapt for å avspilles gjennom høyttalere og er helt løsrevet fra kontekst.

I utstillingen på Oslo Prosjektrom får vi oppleve installasjonen «Sustain» fra 2018, som består av oljefat, store tannhjul og betong og har et grovt og industrielt preg over seg. Verkets ulike deler både beveger på seg og fungerer som høytalere, og tilsammen skaper det et dystert og klangrikt lydbilde som fyller hele rommet.

Les mer HER.

(Foto: OSL Contemporary).

Vanessa Baird på OSL Contemporary

(Haxthausen gate 3, åpning torsdag 15. november kl. 19.00)

Vanessa Baird har gjort seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt, og har blitt en Norges mest berømte kunstnere. Billedkunstneren arbeider særlig med tegning, og er kjent for sine kompromissløse og drøye motiver som gjerne befinner seg et sted mellom satire og rent raseri. I fjor mottok hun strålende kritikk da hun stilte ut det monumelte verket «You Are Something Else» på Kunstnernes Hus, som har blitt omtalt som et av vår tids viktigste kunstverk. Nå vises det samme verket på KODE i Bergen, og denne uka er hun aktuell med ny utstilling på OSL Contemporary.  Utstillingen «I’ve got ants in my pants» åpner torsdag kl. 19, og kjenner vi Baird rett er dette noe du ikke vil gå glipp av!

Les mer HER.

(Foto: Destiny’s Atelier).

Matthew Rana på Destiny’s Atelier

(Riddervolds gate 9, åpning fredag 16. november kl. 18.00)

Matthew Rana er både kunstskribent, billedkunstner og poet. I tillegg jobber han på et pizzeria, og utgangspunktet for utstillingen er fotografier han tok på en personalfest for de ansatte. Sammen med forskjellige dikt er det disse fotografiene vi får se i utstillingen. Rana stiller spørsmål om hvilken rolle han får når han fotograferer festen. Er han en av de ansatte på teambuilding, eller er han kunstner? Er fotografiene private snapshots, eller er det kunstfotografi? Denne forhandlingen kunstneren har med seg selv er essensen i utstillingen «Primavera (Staff Party)», som åpner fredag på Destiny’s Atelier.

Les mer HER.

(Foto: Akershus Kunstsenter).

To nye utstillinger på Akershus Kunstsenter

(Storgata 4, Lillestrøm, åpning fredag 16. november kl. 19.00)

Marit Roland og Helle Siljeholm arbeider begge stedsspesifikt, og anvender visningsrommet som en medspiller.

I kunstsenterets første etasje viser Roland utstillingen «Paper Drawing #29», som består av store, stedsspesifikke papirinstallasjoner som «vokser» ut fra vegger, tak og gulv. I studietiden arbeidet hun med mer tradisjonell tegning, og «Paper Drawing #29» springer ut i fra en utforskning og utfordring av selve tegnebegrepet. Installasjonene kan minne om landskap og natur, men understreker også papriets formale kvaliteter med lys, skygge, form og stofflighet.

Den romlige utforskningen fortsetter i andre etasje, hvor Helle Siljehom viser fram et helt nytt prosjekt som tar utgangspunkt i Gazastripens landskap – både det fysiske og det mentale. Utstillingen «The Richest Man in Gaza – landskapsforestillinger» består av sand, luft, lys og marmor som skaper et ruralt og tomt landskap. Det hele forsterkes av videoverk uten bilder, hvor man kun hører en samtale. Her får man innblikk i verkets opprinnelse som startet i den palestinske byen Ramallah, hvor hun møtte en mann som introduserte seg selv som «the richest man in Gaza». Dette ble starten på en lengre dialog, men grunnet problemer med innreisetillatelse foregikk denne kun gjennom telefonsamtaler. Disse samtalene har vært utgangspunktet for Siljeholms videre utforskning av mannens fremstilling av Gaza gjennom egne imaginære bilder og refleksjoner.

Les mer HER.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.