Veldig rød søndag på Rockefeller

En av årets beste hip hop-konserter

YG har forstått én ting mange artister ser ut til å glemme: At det å vise at man selv koser seg på scenen fort smitter over på publikum.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Etter å ha avlyst sin opptreden under Havna 0150 tidligere i sommer, har YG endelig tatt turen til Norge. Nesten 90 minutter over tida, tråkker YG opp på scenen til «Suwoop».

Han er ikledd sort fra topp til tå, foruten om den røde bandanaen han har knytt rundt halsen. Publikum er selvsagt også fylt til randen med karer som har slengt på seg den røde bandanaen de egentlig kjøpte som del av cowboy-kostymet til halloween.

Irritasjonen over av å ha stått og ventet halve kvelden forsvinner fort når Compton-rapperen gjør det godt igjen, ved å levere en av årets beste hip hop-konserter på Rockefeller.

YG ser faktisk ut til å ha forstått en enkel ting mange artister ser ut til å glemme; den at hvis du selv koser deg på scenen vil det trolig også smitte over på publikum.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Trump-ranting

Vi var vel flere som fryktet at YG ville se på søndagskonserten i lille Norge som en enkel dag på jobben. I stedet gir han de som har møtt opp på Rockefeller sin fulle oppmerksomhet den snaue timen han står på scenen. Til tider virker det nesten som om han er like opptatt av å prate med publikum som å opptre for dem.

Det er ikke langt mellom de obligatoriske invitasjonene til å komme backstage rettet mot jentene, mens gutta blir latterliggjort, blant annet for fake merch – spesielt gjaldt dette én publikummer ikledd det som trolig var en MAGA-caps som var litt for dårlig humor for YGs smak, og som får gjennomgå store deler av konserten.

Hovedpersonen gjør det «godt igjen» ved å signere capsen til vedkommende, før han ranter en del om Trump, som en naturlig intro til «FDT».

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Oppløftende hit-parade

Hans seneste utgivelse «STAY DANGEROUS» anses av mange som hans svakeste. Det var derfor heller oppløftende å oppdage at han ikke lente seg på sitt ferskeste materiale til for stor grad.

I stedet får vi levert hit etter hit fra hele YGs karriere. Utgivelser som «My Krazy Life» og «Still Brazy», er uten tvil kveldens mest representerte i tracklisten.

Av de mange høydepunktene er det som trolig skiller seg mest ut når han etter en nidtale (igangsatt av rant mot han publikummeren med den tilsynelatende provoserende capsen), setter i gang «FDT» (Fuck Donald Trump)– Låta som gjorde at han fikk selveste secret service på nakken, for trusler mot USAs nåværende president.

YG viser mye tæl denne søndagen. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Høyt nivå

Ikke bare rappere, men artister generelt burde strebe etter det nivået av tilstedeværelse YG viste i går. Det løfter konserten til helt nye høyder. I stedet for å bare virke som nok en stopp i turneen, føles denne kvelden som noe mer unikt – noe som også reflekteres i publikum. Moshpittene som har blitt fast inventar på enhver hiphop-konsert ble nemlig byttet ut til fordel for den langt roligere dansesirkelen.

Det musikalske universet til YG er mørkt, voldelig og hypermaskulint. Noe som alltid innebærer faren for en skikkelig klinsj når man skal opptre i trygge Norge. Det er alltid like kleint når norske publikummere skriker med til tekster om driveby-skyting og gjengvold, før de tar T-banen hjem til mamma og pappa for noen skiver med makrell i tomat til kvelds. Dette er noe YG tydeligvis er fullstendig klar over. Han forstår at han ikke opptrer på en scene i Oakland, men for et europeisk publikum.

Gangsterpraten er tonet ned et par hakk, til fordel for mer tull og tøys. Noe som er litt rart med tanke på at hans musikalske identitet er forankret i akkurat det å være gangster, men det virker som en smart beslutning sett i konteksten av en konsert på Rockefeller.

YG har god kontaktled publikum og er ofte nede og hilser på publikum (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Nesten stereotypisk

På papiret er denne konserten en nesten stereotypisk rap-konsert. En gigantisk sikkerhetsvakt står med armene i kors på scenen, YG forsyner seg liberalt fra en flaske Patron på DJ-bordet, mens tre småstolte damer står og danser fra bak stenen.

Det som får konserten til å bli noe særegent, er innlevelsen og sjarmen alt dette presenteres med, av hovedpersonen selv. Og som en perfekt avslutning på det hele, hopper han ut blant publikum for å rappe det siste verset på «Who Do You Love», omringet av ekstatiske fans.

Jeg tar meg selv i å tenke at det eneste jeg savner å høre er «Big Bank». Sekunder etter løper han tilbake på scenen for å avslutte konserten med akkurat denne.

(Foto: Ida Madsen Hestman.)
(Foto: Ida Madsen Hestman.)

 

(Foto: Ida Madsen Hestman.)
(Foto: Ida Madsen Hestman.)
(Foto: Ida Madsen Hestman)

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.