EP-aktuelle Fejl & Daler:

– Jeg tror låtene jeg plukka ut var de som hadde minst kommersiell appell

Erik Sjømæling
Erik Sjømæling
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Fejl og Daler sliter ikke bare med å ikke ha nok refrenger på sin albumdebut. «Nok» handler om alt som ikke er nok. For eksempel spørsmålet om han selv er trøndersk nok, som jobber fra en blokk på Holmlia i Oslo.

– Jeg bestemte meg for temaet først, men det var bare en strøtanke, der jeg tenkte at jeg prøver å bare gjøre noe ut av det her. Så datt det nok låter ut av det.

Kjartan Trætteberg, snakker om sitt debutalbum under sitt alias Fejl og Daler. Målet røper hans bakgrunn fra Trondheim – eller nærmere bestemt et lite tettsted fem mil lengre sør for som heter Hovin. Det er her man blant annet finner Gaulfossen som han har henta sitt alias fra. Dialekta er likevel mest utvanna trondheimsk, mener han selv, og etter en lengre periode i København, der det «danske sprog» vanna ut dialekta ytterligere, er han i dag trygt plassert i Oslo øst – en by som ikke egentlig er noe som helst bedre for utvannede dialekter.

Fra før har han vært kjent på den trønderske rap-scenen, med ulike prosjekter. Har han gitt ut albumene «Treig ny verden», «Rein by», og EP-en «Tidagersvarselet», under aliaset Kjartan Gaulfossen, på Trondheims-baserte Stundom Records. Sistnevnte EP var et samarbeid med Ol’ Burger Beats, mens  produsent Erlend Smithee, som vr med på albumene fra 2015 og 2016, også er med på hengeren i dette prosjektet og konseptet; Fejl & Daler. «Nok» er tittelen på det ferske albumet, og «nok» er paraplytemaet.

(Foto: Erik Sjømæling)

Om forhold mellom folk

«Nok» inneholder ti spor, produsert av Mounir Emil, Jünger, Eirik Melum, Lüd og Ionious. Tittelen kan romme mye, mener Trætteberg. Derfor samlet han noen bulletpoints som oppsummerer litt av hva albumet har betydd for ham og medprodusentene:

Annonse

1. Roen etter å ha nådd et mål er bare nok for en stund,2.Det som var nok da er ikke nok nå, 3. Avhengighet oppstår i møtet mellom mer enn nok og aldri nok, 4. Ditt nok er for mye for verden, 5. De fleste som handler i NOK har det de trenger, men forskjellene øker, 6. Mine drømmer er ikke nok for deg, 6. Fejl og Daler har ikke nok refrenger, 7. Det er nok sannhet i en god historie, 8. Nok er relativt.

– Det handler også om forhold mellom folk, liksom. Jeg prøvde bare sette meg ned og tenke hva konseptet egentlig handler om. Vi har sjeldent jobba utifra veldig store planer. For min egen del, tar jeg det første jeg kommer på og jobber med det. Jeg er ikke perfeksjonist på noen som helst måte. Men så ble det «nok» som ble temaet, og hver låt handlet litt om det, forteller Trætteberg.

(Coverart: Mounir Emil Sassi)

Ikke nok refreng

Albumets tema kom samtidig til i en periode han var mye ut og inn av Norge. Den norske valutaen- NOK – og dens betydning fikk dermed også en naturlig plass på albumet, og han kjente litt på tilhørigheten til hvor han kom fra.

–  Av låtene jeg prøvde å skrive rundt temaet «nok», ble det over tjue der jeg kunne velge ut. Så oppdaget jeg at jeg hadde for mange låter uten refreng. Jeg tror låtene jeg plukka ut var de som hadde minst kommersiell appell.

– Jeg er ikke god på å skrive catchy refreng. Jeg liker best å skrive rap, og jeg liker best å bare rappe. Det er noe med den lekenheten der, som er igjen fra da jeg begynte med det. I dag er jo det meste rap man hører på kommersiell. Du er nødt til å være en god låtskriver for å slå igjennom i det pop-rap-landskapet som dominerer den urbane scenen i dag. Men jeg er ingen god låtskriver, jeg er en vers-skriver.

Hør Kjartan Gaulfossen spytte på trønder-remixen til Paths Nichols og Tuva Syvertsens «Veit» fra 2017, her:

Ikke gjennomtenkt

Men nå har han prøvd å få med meg noen produsenter til å lage litt mer catchy beats med store synther.

– Jeg er veldig klar over at jeg trenger det. Det gir det lille ekstra. Jeg er hverken melodiøs eller gjennomtenkt når det kommer til låter, innrømmer han.

Det er forresten flere ting han ikke klarer, enn å lage refreng.

– Jeg klarer ikke være i studio og bygge opp noe fra scratch. Jeg bruker heller mye mer tid på en låt, og jeg er nødt til å være for meg sjøl når jeg skriver. Jeg skriver mye når jeg går for meg selv, for eksempel. Jeg er jævlig glad i å utøve musikk og lage musikk, men ikke så glad i alt det andre som kommer med.

Lytt til «Nok» her:

Normal jobb

Hater å skrive presseskriv gjør han også. Da er det fint å bare trekke seg tilbake til denne bibliotekar-jobben han har. Bibliotekar, ja. Det er det han jobber på daglig basis.

– Jeg liker å lage musikk, men jeg er ikke glad i å gjøre noe annet som innebærer å være artist. Og da jeg begynte å holde på med rapping, var jeg 16 år. Da var det et annet mindset, enn at man tenkte på hva man skulle gjøre hvis musikk ikke ble noe man kunne tjene til livets opphold av å gjøre. Hvis artistkarrieren ikke var noe som tok av.

Samtidig mener trætteberg at det gir ham mer å ha en dagsjobb ved siden av.

– Den tryggheten som kommer med fast inntekt, i stedet for å jobbe frilans, den synes jeg  gir mer artistisk frihet også. Det er jo dumt å sitte her som en fyr på 32 år, uten å ha fått til noe særlig artistisk. Men jeg vil heller være bibliotekar, enn å manage min karriere.

Og nå er han i gang med et nytt prosjekt igjen, med Ol’ Burger Beats. En slags oppfølger til «Tidagersvarselet» fra 2016, under Kjartan Gaulfossen-navnet.

– Jeg vil bare fortsette å holde liv i Trøndelag som rap-by, også vil jeg bli bedre, og nå ut bredere, og gi kulturen noe jeg føler den trenger. Fylle de rommene som bare jeg passer i, sier han.

–  Også  ønsker jeg at Trøndelag skal føle at jeg er deres, sjøl om jeg jobber fra ei blokk på Holmlia.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar