Kamelen på Sentrum Scene

Fredsmegleren Kamelen inntok Oslo

På Sentrum Scene viste Kamelen at han fremdeles har evnen til å trekke store folkemengder utenfor sin egen by, og at hans voksende diskografi er blant landets hardeste innen hiphop.

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Med «Si Ingenting» begynte han å plutselig få oppmerksomhet i 2015. Historiene om at han hadde rømt fra varetekt og holdt konserter på rømmen avblåste jeg som en gimmick. Men jeg skulle ta feil.

Det har det gått mer enn tre år siden han kom på banen, og ting har forandret seg. For det første har han vist evnen til å gi ut konsistent musikk som treffer sitt publikum. Utover dette er det blitt tydelig at fokus på gaterim og fiendtlighet ovenfor politiet ikke kan reduseres til en gimmick, og fra hans side er hundre prosent autentisk. Marcus Mosele, bedre kjent som Kamelen, har plutselig blitt blant de viktigste musikalske stemmene for en ofte stille og underrepresentert gruppe i samfunnet.

(Foto. Ida Madsen Hestman)

Fremtvunget entusiasme

Etter å ha sett ham på Kadetten og Slottsfjell har jeg vært  noe spent på å se hvordan han håndterer et publikum som faktisk er hans eget på Sentrum Scene. Det er dessverre også her konsertens svakheter synliggjøres. Selv om hans tilstedeværelse på scenen er unektelig, er kontakten mellom Kamelen og publikum fraværende. Selv om folk synger med til hver bidige låt.

Kamelens entusiasme under interaksjonen med publikum kan virke noe fremtvunget. Ofte kommer den i form av forskjellige iterasjoner av «for et fantastisk publikum dere er». Jeg tror dog dette er uunngåelig, da Kamelen sannsynligvis heller ikke har en dritt til felles med store deler av de som lytter til musikken hans. Han skal fremdeles ha for forsøket.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Rett og slett fet

Dette satt til side, er det fremdeles veldig mye bra å fremheve i løpet av konserten. Komfortabel, selvsikker og leken er hovedpersonen som tråkker frem og tilbake på scenen. Mens Lysshowet er av topp kvalitet. Viktigst av alt er repertoaret såpass sterkt at han klarer å stelle i stand en helaften uten et eneste langtekkelig øyeblikk. I tillegg ser han også rett og slett fet ut der han står med mikrofonen.

Han har også med seg et imponerende følge. Jonas V stepper opp for å bistå på «D E Digg», mens King Skurk One bidrar på et av kveldens høydepunkter, «Lil Homie». De rekker nesten å komme til første refrenget, før Kamelen kutter beaten for å avbryte en slåsskamp blant publikum. «Gi faen i å sloss, for det går ut over meg», sier Kamelen etterfulgt av en aldri så liten monolog om positivitet og whatnot.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Blant landets hardeste

Snow Boyz dukker også opp for å ta et par låter, mens Kamelen går backstage og tar et pust i bakken. Dette gir ham også tid til å bytte fra sort til grå Stone Island-genser – bare sånn i tilfelle det var noen som enda ikke hadde fått meg seg at Kamelen bruker jævlig mye spenn på Stone Island.

Politiet i Kristiansand besluttet nylig bryte inn under Kamelens konsert og fengsle han basert på ytringer gjort under showet. Gårsdagens konsert er et bevis på at det er langt mye mer som skal til for å stikke kjepper i hjulene for Laksevåg-rapperen. Her viste  Kamelen at han fremdeles har evnen til å trekke store folkemengder utenfor sin egen by, og at hans voksende diskografi er blant landets hardeste innen hiphop.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2019 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.