Je suis Peder Ebbesen

Snow Boyz kan holde seg unna skribentene mine

Når rappere går til angrep på anmeldere forventer jeg ikke bare saklighet, men også en viss grad av musikalitet. Snow Boyz tyr til feige personangrep som ikke slår i takt med virkeligheten engang, skriver Subjekts redaktør.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Snow Boyz-rapper går ut med løgner om Subjekts anmelder.

«Det er sant, folkens. Jeg pulte dama hans. Det er sant.»

Det sier et av Snow Boyz-medlemmene, lillebror Paulo (24), i en utlangende Instagram-story mot en av Subjekts anmeldere. Peder Ebbesen (24) skrev nemlig en krass kritikk om Snow Boyz-konserten 1. februar, publisert hos våre kollegaer i Gaffa dagen etter.

Snow Boyz-rapperen Paulo Domingos gikk til personangrep på en av Subjekt og Gaffas anmeldere på Instagram. (Foto: Skjermdump/kollasje.)

Da Ebbesen først ga beskjed om at han var i en rap-beef nå, var det først med skuffelse jeg mottok beskjeden: Har Peder virkelig anmeldt en konsert, riktignok hos Gaffa, der han går inn i saken med en personlig konflikt overfor de han skal skrive om?

Redaktører har sitt ansvar, men å ikke melde ifra om inhabilitet er uproft. Skammen ble ikke mindre av å se episode to av Snow Boyz-storyen:

Annonse

«Jeg skjønner ingen ting, bruri. Ting som skjer på jobb, det blir på jobb, ikke sant? Ting som skjer utenfor jobb, det skjer utenfor jobb, ikke sant? Hva skjer med Gaffa? That’s a bitch. De blir følsomme fordi jeg tar på dama hans. The fuck, bro», fortsetter Snow Boyz-rapperen.

Selv var jeg overbevist av Paulos løgner i flere timer, slik han retorisk underbygger påstanden om at Peder Ebbesens kritikk går ut på en personlig konflikt av verste sort: At Snow Boyz-rapperen «har pult dama hans», og at dette er grunnen til den negative omtalen.

Det samme kan nok forventes av flere av Snow Boyz’ over 3.000 følgere på Instagram også. Snow Boyz-rapperen underbygger påstanden flere ganger og prøver så godt det lar seg gjøre å få det til å fremstå som en sannhet. Det var ikke før i utspørringen, flere timer senere, at Ebbesen nevnte: «Det er selvfølgelig ikke sant».

Je suis Peder

Så ikke er dette bare et personangrep, men et personangrep som baserer seg på en løgn som avsenderen selv har funnet opp.

Av rappere med en viss følgerskare forventes bedre enn som så. Det låter falskt, rimer ikke med virkeligheten, slår ikke i takt med spillereglene. Rett og slett umusikalsk.

En krass kritikk er selvfølgelig vond å høre. Derfor kan du si hva du vil om utgangspunktet. Selv var jeg ikke på konserten, og fra før av er jeg en Snow Boyz-tilhenger. Men la produkt være produkt, kritikk være kritikk og spill fair. Både Karpe-Chirag og Musikkmagasinet-Martin har kommet med det noen mener er betimelig kritikk av Ebbesens slakt. Andre etterlyser krassere musikkanmeldelser. For en redaktør som først og fremst legger vekt på demokratiske verdier som debatt, er det ikke så viktig hva du mener, men at du mener. Det er i debatten samfunnet utvikler seg.

Da må debatten foregå på sunne premisser og legges til rette for, og ikke lukkes, slik Snow Boyz oppfordrer til, i det som må være den verste linja i strofen:

«Hold dere unna Snow Boyz. Jeg puler damene deres».

Dette er ikke bare et personangrep mot Ebbesen som er basert på en løgn – og til og med en objektifisering av kvinner – men et angrep på anmelderiet. Det er min business. Vi bør alle ta til orde mot irrasjonell hets og sjikane som har som formål å innskrenke ytringsrommet.

Kritikerne har en viktig og vanskelig jobb som skal og bør gjøres for å sette musikk og kultur i kontekst. De har ikke alltid rett, selv om de bør etterstrebe dette, men starter udiskutabelt debatter der også andre og nye perspektiver kommer til. Kulturanmeldelsen er ofte det første oppsparket i en debatt, og starten på en sunn sirkel kalt offentligheten. Helt til noen kommer for å destruere den.

Kall det hip hop, kall det Snow Boyz-estetikk, kall det rap-kultur, men hold dere unna skribentene mine. Vi puler ikke damene deres – akkurat som Snow Boyz, egentlig – men vi er ærlige og saklige folk i tillegg.

Jeg forventer at innleggene slettes, og at rapperen unnskylder seg overfor Ebbesen i samme kanal.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar