Truls Qvale
Norges første grafikkmesse

26 år gamle Jesper Kristensen står bak Norges største kunstmesse

Det dukes opp for åpningen av Oslo Grafikkmesse i kveld. Liten i internasjonal sammenheng, men både først og størst hjemme i Norge i sitt slag.

– Målet er å tilrettelegge for nettverksbygging mellom gallerier og kunstforeninger.

Det sier Jesper Kristensen (26). Han er mannen bak det som til nå kan sies å være Norges største kunstmesse: Oslo Grafikkmesse, som går av stabelen klokken 18.00 i kveld.

– Men hvorfor bare grafikk og ikke en generell kunstmesse?

– Vi må starte et sted. Ambisjonen er å komme oss opp på samme høyde med internasjonale kunstmesser, men vi må bygge oss opp. I tillegg opplever jeg at majoriteten av den norske befolkningen kjøper grafikk fremfor større originale arbeider. Grafikkmessen er et pilot-prosjekt til noe større.

Les også: Grafikk og skulptur er i vinden

Grafikkmessen arrangeres samme år som Norske Grafikere feirer 100 år. Tidligere har vi også skrevet i Subjekt at grafikk er i medvind. Kristensen håper grafikktrenden kan benyttes som et springbrett for flere kunstmesser i Norge i fremtiden.

De representerte galleriene er fullt igang med å gjøre klart til åpning på torsdag. (Foto: Jesper Kristensen.)

– Etterlengtet

– Det er manko på visningsarenaer for kunst i Norge. Kunstmesser gir gode eksponeringsmuligheter både for gallerier og kunstnere, og betrakteren får disse under samme tak, sier Kristensen.

Han utdyper:

– Kunst, debatter, gallerier og nettverksbygging blir dermed lettere tilgjengelig, og fokuset rundt kunst får et større søkelys.

Grafikkmessen vil finne sted i de tradisjonsrike lokalene hos Blomqvist Kunsthandel torsdag til søndag, med til sammen sju gallerier representert. En av dem er QB Gallery, det mindre dattergalleriet rett ved siden av.

26-åringen jobber selv som formilder og koordinator for QB Gallery – datterselskapet til Blomqvist Kunsthandel.

– De har tillit til prosjektet, og har derfor lånt ut lokalene sine. Det er jeg veldig ydmyk og takknemlig for, sier han.

Det er imidlertid ikke første gang Kristensen arrangerer noe slikt.

– Dette ble gjort i mindre skala da jeg drev galleri i Stavanger, og til en stor suksess med gode salgstall. Her ble bedriftskunstforeninger fra sør-regionene invitert til en «shoppingrunde» på en kunstmesse samlet av et par gallerier, kunstnere og en rammemaker. Nå gjør vi noe tilsvarende, men større, her i Oslo.

Les også: Her leker norske gallerister med rike, internasjonale samlere

Mer enn bare salg

Subjekt dro til København i fjor for å oppleve kunstmesseformatet. Da skrev vi hjem fra Chart Art Fair og Code Art Fair at «hvis man vil ha en dårlig kunstopplevelse, kan man alltids dra på en kunstmesse».

– Hva gjør dere for å unngå at Oslo Grafikkmesse bare blir lekeplass for rike samlere?

– Grafikk er etter min mening den mest tilgjengelige kunstformen, og er i all hovedsak i en lavere prisklasse enn originalarbeider. Det er denne kunstformen som dominerer utvalget på Oslo Grafikkmesse 2019. Vårt ønske er uansett at Oslo Grafikkmesse skal trekke alle mulig typer besøkende, fra samlere til førstegangskjøpere, og alle imellom.

Det er heller ikke bare kjøp og salg som skal foregå over disse fire dagene. Kunstmessen inviterer til et sideprogram som vil inneholde kunstnersamtaler, grafikk- og kunstsamlings-kurs, og debatt rundt det mye omdiskuterte temaet «digitaltrykk (D.G.A) vs. andre former for grafikk».

– Man får også muligheten til å kjøpe kunst med rabatt på innramming på stedet, og The Queen Sonja Print Award vil også være til stede. Alle arrangementer i programmet er gratis. Det tror og håper jeg gir mersmak blant de besøkende.

Les også: Grafikkmarkedet er truet av forfalskninger, mener kunstnere

Grafikk som møtepunkt

Galleriene som stiller ut er Dropsfabrikken og Galleri Ismene fra Trondheim, og Kunstverket, MELK, Galleri Golsa, Blomqvist Nettauksjon og QB Gallery fra Oslo.

– Vi ønsket et høyt nivå på galleriene som deltar, i tillegg til en felles interesse for grafikk som kunstform. Unntaket er fotogalleriet MELK, men mangfoldet kompenserer.

– Det virker å være en ganske tydelig overvekt av mannlige kunstnere som stiller ut?

– Dette er uheldig og skyldes nok at hvert av galleriene som deltar på messen står fritt til å vise de kunstnerne de selv ønsker. Dette er da trolig kunstnere som allerede er representert av galleriet. Uansett er dette god og konstruktiv kritikk som vi vil ta med oss i gjennomgangen av hvilke kunstnere og gallerier som vises på Oslo Grafikkmesse neste gang.

Les også: Blomqvist Kunsthandel omsatte kunst for 7,3 millioner på under to timer