Bylarm-aktuelle Jez_Ebel:

– Med måten jeg lager musikk på, kan jeg få utløp for å være superseksuell

Helge Brekke
Helge Brekke
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ved å lage musikk fra soverommet, slipper Jez_Ebel å forholde seg til andre studiodudes. Nå er hun klar for å møte verden med soveromsmusikken sin.

– Jeg er en romantiker, noe jeg har akseptert for lengst.

Isabelle Aimee Johannesen, bedre kjent som Soundcloud-sangeren Jez_Ebel, snakker om forholdet til sine egne tekster, vel kjent for å være både utleverende og følelsesladde:

– Hvis folk synes det er ubehagelig eller kleint, så får bare det være.

Gjennomgående for Jez_Ebels låter, er nemlig nære skildringer om kjærlighet og drama:

Annonse

– Jeg elsker drama. Ikke drama som i å krangle med andre mennesker, men drama som i å kjenne på følelser. Jeg liker å kjenne skikkelig på dem, sier hun.

– Hvorfor det?

– Jeg har alltid lært å elske veldig åpent. Så kommer man ut i en verden hvor folk ikke alltid tør å elske. De tør ikke å si at de elsker noen. Så jeg skriver kanskje i overkant mye om kjærlighet, men det er for å kompensere for all apatien ellers.

Den Bylarm-aktuelle artisten går så langt som å si at hun synes at å si at ekte kjærlighet faktisk er tabu:

– Nesten mer enn det sex er. Så jeg spiller mye mellom de to i tekstene mine, sier hun.

Snart skal Jez_Ebel spille på by:Larm for første gang. Foto: Helge Brekke

Fra soverommet

Den unge bergenseren har sunget for seg selv i flere år. Men nå går musikken ut fra det digitale soverommet og inn i den virkelige verden. For musikken Jez_ebel lager, er døpt bedroom pop. En musikksjanger som låter, og kanskje er, hjemmesnekret.

Profesjonelle låtprodusenter vil kanskje si at soveromspop-en høres demoaktig ut, at den ikke er profesjonelt mastret og heller sjeldent mikset. Andre vil heller kalle det «uferdige» kvaliteter, et lydbilde som har vært savnet etter langt og lenge med profesjonell lyd, og ikke minst profesjonell væremåte:

– Det som er digg med måten jeg lager musikk på, er at jeg kan få et utløp for å være frekk, glad, lei meg eller superseksuell. Det er deilig å være kompromissløs, noe man ikke alltid tør å være i studio, sier hun.

Og fra soverommet har Jez_Ebel bygget opp en liten, men likevel solid følgerbase på litt over tusen Soundcloud-følgere, såkalte internettvenner som har blitt dratt mot hennes uhøytidelige og behagelige lydbilde.

– Å være inne i sitt eget univers gjør så du kan leve ditt eget uttrykk fullt ut, uten å sjekke inn hos andre menneskers meninger, sier hun.

Nå tar hun musikken ut av det digitale soverommet og ut på festivalene. Det har hun gjort siden i fjor, men i år spiller hun for første gang på den nordiske debutantfestivalen Bylarm.

Jez_Ebel sier til Subjekt at hun elsker drama. Ikke drama med andre mennesker, men å kjenne på følelser. (Foto: Helge Brekke.)

Har alltid hatt internettvenner

Selv beskriver hun seg som introvert, men ikke ufrivillig. Enn en som er sosialt ubekvem, mener Jez_Ebel at hun er en artist som setter pris på det å være alene.

– Jeg blir også inspirert av å jobbe med andre, men til nå har musikken min for det meste vært laget hjemme og levd sitt eget liv på internett, noe som har vært ensomt en lengre periode.

– Hvor henter du da inspirasjon?

– Jeg har shufflet timevis daglig på SoundCloud. Når jeg kommer over beats som jeg synes er kule, er det lett å sende en melding til noen for å spørre om jeg kan legge vokal oppå dem. Jeg har alltid hatt internettvenner, sier hun.

Slik knyttet hun de første bekjentskapene på tvers av jordkloden.

– Når det kommer til produksjonen, liker jeg å sitte på den kreative makten. Derfor er det litt skummelt å gå inn i studio, men jeg ser først og fremst på det som en utfordring. Det er litt som en Tinder-date tenker jeg. Du finner raskt ut av hvilke produsenter du passer sammen med og ikke.

Jez_Ebel tar kontakt med produsenter på Soundcloud, for så å spørre om hun kan legge vokal på dem. En vanlig prosedyre for såkalte Soundcloud-artister. (Foto: Helge Brekke.)

– Hva er det viktigste under en soveromsproduksjon?

– Å synge er en hobby, men skrivingen og det å være kunstneren bak selve fremføringen, er det som er viktigst for meg.

Hun har til og med en understrek i navnet sitt, som på nettets programmeringsspråk betyr mellomrom. Så hvordan har det vært å bringe Jez_Ebel ut i live?

– Musikken er litt som babyen min; Den er ikke perfekt og kanskje ikke den kuleste ungen i verden, men den er min, og jeg har stolthet i den. Når du formidler noe som er ett hundre prosent ditt foran andre, og særlig når det er en sjanger som ikke er så allment kjent, er veldig fint, sier hun.

– Under By:Larm spiller du på en scene hvor du blir synlig, også for bransjefolk. Er du nervøs?

– Det er veldig fint hvis folk ser meg og setter pris på hva jeg gjør selvsagt. Hva bransjen har å si er ikke så viktig for meg. Det skal bare være gøy.

Jez_Ebel spiller på Revolver den  torsdag 28. februar og på Verkstedet lørdag 02. mars.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar