Performance utforsket tid og rom

Skapte et vakkert og levende eksempel på tid som fenomen

Marielle Kalldal
Marielle Kalldal
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Danseren og performanceartisten Tale Dolven synliggjorde både den konkrete og den abstrakte formen for tid, skriver Subjekts anmelder.

På den siste dagen av utstillingen «Seng og Sekund» av A K Dolven på OSL Contemporary, ble samtidsdanseren Tale Dolven invitert til å fremføre en performance. Det hele viste seg å bli et vakkert samspill mellom flere elementer som utstillingen artikulerer: En abstraksjon av tid, en kroppslig tilstedeværelse og en relasjonell nærhet.

Tale Dolven er bosatt i Brussel og arbeider med dans, teater og koreografi på et internasjonalt nivå. Hun har tidligere samarbeidet med A. K. Dolven på flere prosjekter, noe som skinner tydelig gjennom i den nærheten vi opplever mellom henne og kunstverkene.

Les også: Å vise frem såpass få arbeider i det forholdsvis store gallerirommet er vågalt 

Tale Dolven har samarbeidet med A K Dolven med blant annet prosjekter som «The Work To You» (1994) og «A Other Teenager» (2016). (Foto: Marielle Kalldal.)

En seng og et sekund i øyeblikket

I utstillingslokalet skinner et svakt lys inn gjennom takvinduet. Det er lørdag formiddag, og en gruppe mennesker har samlet seg rundt marmorverket «seng». Det er ikke bare lov å ta på verket, publikum er også invitert til å sitte og legge seg på den sengeformede skulpturen, noe som virker være en glede for flere. En interaktiv start.

Annonse

På veggen tikker en klokkeviser. Jeg står klar med et fullformatkamera i hånden. Stillheten legger seg gradvis, og det skal bare gå noen få sekunder før Tale Dolven tar oss inn i universet A. K. Dolvens utstilling nettopp handler om tid.

Hun tar av seg skoene og legger seg ned for å hvile på marmorsengen. Tale Dolven er avslappet, og den behagelige stemningen sprer seg i lokalet. Men klokken tikker også. Er hun i ferd med å sovne?

Hun lar oss vente. Eller bare være. Før det plutselig kommer enda en person opp på sengen. Møtet mellom dem oppleves naturlig, og de forenes straks til en enhet.

Tale Dolven sin performance gjør det lettere å forså essensen i utstillingen «Seng og sekund». (Foto: Marielle Kalldal.)

Kroppslig tilstedeværelse

Tale Dolven og A. K. Dolven har mye til felles. Ved å fysisk omslutte tid og rom med den kroppslige tilstedeværelsen og den relasjonelle nærheten, skapes det et levende eksempel på hvordan det er å være med i opplevelsen av tid som fenomen.

Tale Dolvens performance skaper på den måten en viktig tolkning av utstillingen, hvor hun forlenger den fenomenologiske filosofien bak A. K. Dolvens verk. Hun inviterer til en sjelelig og forundrende opplevelse av utstillingen. Fremføringen legger til rette for å forstå essensen av utstillingen til A. K. Dolven, som også gir utstillingen sin sanne virkning.

I fremføringen blir vi som betraktere dratt med inn i en utforskende prosess, hvor tiden oppleves i en abstrakt, men likevel konkret form. På den måten blir utstillingens innhold mer betydningsfull.

Dessuten skaper hybriden mellom dans og visuell kunst en helt egen estetisk spenning og mellommenneskelighet, der man føler seg inkludert.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar