Forrige uke ble det kjent at Kunstkritikerprisen for 2018 tildeles Munchmuseet i bevegelse, et reisende utstillingsprogram der kuratoren Natalie Hope O’Donnell blant annet involverte kunstneren Trollkrem til å delta med et omfattende performanceprogram i fem deler.
I juryens begrunnelse heter det blant annet at «Gjennom våren introduserte Trollkrem Import flere skeive performancekunst-ikoner for et norsk publikum og inviterte til performancekvelder på et knippe av Grønlands brune barer og uteområder.»
Subjekt får opplyst at kunstneren bak Trollkrem, Tor Erik Bøe, er samboer med lederen for arbeidsutvalget for kunstseksjonen i Kritikerlaget, Andreas Breivik, som blant annet organiserer den tungtveiende Kritikerprisen.
– Hvordan er dette ikke problematisk?
– I tilfellet Munchmuseet i bevegelse, meldte jeg fra om min relasjon til Tor Erik Bøe, med tanke på habilitet, men de tre finalistene ble enstemmig vedtatt av resten av arbeidsutvalget. Videre er det medlemmene av Kritikerlagets kunstseksjon som har nominert og stemt frem vinneren av prisen, som går til Natalie Hope O’Donnell og Munchmuseet, sier Breivik.
– Hvorfor erklærte du deg da inhabil?
– Jeg var jo inhabil. Men dette meldte jeg ifra om, og vi gjorde en faglig vurdering, sier han.
Andreas Breivik har vært leder for arbeidsutvalget som organiserer Kunstkritikerprisen siden 9. mars. I fjor var han «bare» medlem i det samme arbeidsutvalget, men med hovedansvar for utvelgelsen av de tre finalistene, som Kritikerlagets medlemmer deretter kunne stemme på.
– Ble tatt en vurdering
Ifølge Breivik, skal nomineringsprosessen ha foregått slik: Først sender Kritikerlagets sekretariat, ved Anne Merethe Prinos, ut en oppfordring til Kritikerlagets medlemmer om å nominere kandidater til kunstprisen.
– Deretter er det opp til arbeidsutvalget å lese medlemmenes begrunnelser, og velge tre finalister basert på faglige vurderinger av disse, samt noen hensyn til geografi og mangfold, sier Breivik.
– Hvordan talte dere opp stemmene?
– Samme sekretariat tar i mot stemmer og håndterer opptellingen. Arbeidsutvalget tar ikke del i denne prosessen, sier han.
– Fikk din relasjon til Tor Erik Bøe noen konsekvenser?
– Konsekvenser?
– Gikk du ut av rommet under utvelgelsen av finalistene, for eksempel?
– Det ble tatt en vurdering, og vi fant at vi kunne gå videre med nominasjonen. Det var et langvarig arbeid, sier Breivik.
– Hvem nominerte Munchmuseet i bevegelse?
– Hvem som nominerte hvilke utstillinger, og hvem som stemte på hva, er konfidensielt, av hensyn til kritikernes uavhengighet, sier Breivik.
– Som medlem av Kritikerlaget skal du altså ha hatt stemmerett. Hvem stemte du på, blant finalistene?
– Hvem som nominerte hvilke utstillinger, og hvem som stemte på hva, er konfidensielt, av hensyn til kritikernes uavhengighet, repeterer han.
– Hvor jevnt var det mellom de tre endelig nominerte?
– Hvem som nominerte hvilke utstillinger, og hvem som stemte på hva, er konfidensielt, av hensyn til kritikernes uavhengighet, repeterer han.
– Juryerer ikke
Christer Dynna, som satt som leder for arbeidsutvalget Andreas Breivik deltok i, da Munchmuseet i bevegelse ble tildelt Kunstkritikerprisen, anser ikke Breiviks relasjon til Tor Erik Bøe som et problem.
– Det kan godt være at enkelte finner det relevant at de som er med å redigere dokumentene som medlemmene stemmer på bakgrunn av, har forskjellige koblinger til de prismottakeren samarbeider med. Men innsynsbehovet fra offentligheten virker i dette tilfellet begrenset, skriver Dynna i en e-post til Subjekt.
– Burde vi ikke få vite om habilitetsforholdene mellom jury og prismottaker?
– Den plassen Breiviks signatur opptar under nomineringen, indikerer at han var delansvarlig for å formatere de tre tekstene som beskriver de nominerte som medlemmene stemmer over, og listen bærer signaturene til hele arbeidsutvalget, da vi sammen har satt fram listen, svarer Dynna.
Til tross for at Christer Dynna satt som arbeidsutvalgsleder, var det Andreas Breivik som hadde hovedansvaret, sammen med Line Ulekleiv, for utvelgelsen av de tre finalistene, ifølge Breivik:
– Ulekleiv og jeg hadde hovedansvar for å velge de tre finalistene, basert på medlemmenes nominasjoner.
– Vurderte dere å lokalisere habilitetsforholdene for leserne, da vinneren ble lansert på deres nettsider?
– Dette har ikke vært diskutert, sier Dynna.
– Andreas Breivik skal ha meldt ifra om inhabilitet. Hvilke tiltak ble gjort for å sikre en habil juryering?
– Arbeidsutvalget «juryerer» ikke Kunstkritikerprisen. Og som man kan se av av årsrapporten til Kritikerlaget, er det totale antallet nominasjoner nokså begrenset, sier Dynna.
– Men Breivik sier jo at han, sammen med Line Ulekleiv, var hovedansvarlig for å velge ut de tre finalistene. Kaller du det å formatere tekstdokumenter?
– Hva man kaller Breivik og Ulekleivs redigering, er her mindre viktig. Deres jobb ble etter arbeidsutvalgets siste felles møte, som vi avholdt i januar, å sortere nominasjonene og foreslå tre kandidater til resten av arbeidsutvalget, sier Dynna, og fortsetter:
– Frem til slutten av februar, da arbeidsutvalgets beslutning var tatt, diskuterte arbeidsutvalget flere utgaver av en slik finaleliste. Da arbeidsutvalget var blitt omforent om finalistene, redigerte Ulekleiv og Breivik begrunnelsene, og disse ble forelagt hele arbeidsutvalget og godkjent for utsending til lagets medlemmer av kunstseksjonen, som foreslåtte mottakere av årets pris.
Oppdatert 12. april, klokken 11.04: Trollkrem bestod i 2018 av kunstnerduoen Tor Erik Bøe og Jennie Bringaker. Tor Erik Bøe omtales av Øyafestivalen, i sitt samarbeid med Munchmuseet i bevegelse, som kunstnerisk leder i Trollkrem Import, som var del av Munchmuseet i bevegelse.
Oppdatert 12. april, klokken 11.15: Munchmuseet i bevegelse inkluderte flere kunstprosjekter. I tillegg til Trollkrem Import, involverte den reisende utstillingsserien i 2018 Sara Eliassen, samt Marjolijn Dijkman og Toril Johannessen. Trollkrem Import-prosjektet var størst i omfang, over fem deler.
Oppdatert 12. april, klokken 11.19: Tor Erik Bøe vant Subjektprisen 2018 i kategorien årets kunstner. Han er også omtalt i Subjekt flere ganger, blant annet i forbindelse med Munchmuseet i bevegelse, og Øyafestivalen-samarbeidet med Munchmuseet i bevegelse.