Utilgjengelig lyd blir melodiske konserter

Viser seg nok en gang frem som en av landets mest interessante lydkunstnere

Jana Winderen gjør opptak med hydrofoner 15 meter under havisen ved Nordpolen. (Foto: Mamont Foundation.)
Jana Winderen gjør opptak med hydrofoner 15 meter under havisen ved Nordpolen. (Foto: Mamont Foundation.)
Den nye utstillingen på Kunstnernes Hus er en fascinerende oppdagelsesreise i lydlandskapene under vannoverflaten, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Jana Winderen er aktuell med ny utstilling på Kunstnernes Hus. Subjekts anmelder, Bjørg Marie Tønnessen, kommenterer utstillingen, som har åpent til 4. august.

Det kan vel trygt sies at den norske kunstneren Jana Winderen er vel etablert. Hun kan vise til et imponerende repertoar, og er kanskje mest kjent for sine opptak av undervannslivet fra ulike steder rundt omkring i verden. Med sine lydkunstverk belyser Winderen lydlandskapet vi ellers sjeldent får høre. I sin nye utstilling, «Rising Tide» på Kunstnernes Hus, viser Jana Winderen seg nok en gang som en av de mest interessante lydkunstnerne.

Jana Winderen gjør opptak med hydrofoner 15 meter under Havisen ved Nordpolen. (Foto: Mamont Foundation.)

Melodiske komposisjoner

«Rising Tide» består av en massiv, omsluttende 30-kanals lydinstallasjon som fyller den ene overlyssalen på Kunstnernes Hus. Installasjonen tar lytteren med inn i et mangefasettert dypdykk i lydlandskapene under vannoverflaten. Den former hele rommet i en altoppslukende konsert av melodiske komposisjoner, og det omfattende arbeidet omfavner lytteren og gir sansene ro, tid og rom for kontemplasjon.

Jana Winderen har i løpet av de siste tiårene fokusert sin utforskende praksis mot det å lytte til og gjøre opptak av miljøene under og i tilknytning til vann. Med dette nye arbeidet bringer Winderen nok et utilgjengelig lydlandskap til overflaten. Utstillingen formidler en vakker komposisjon sammensatt av en rekke ulike opptak, hentet fra blant annet Suan Gong Bay i Stillehavet, og ellers Atlanterhavet og Barentshavet.

Det må også nevnes at verkene er laget i samarbeid med Winderens kunstnerkollegaer Tony Myatt, Rungreung Ramanyah og Palin Ansusinha. Opptakene skal være gjort ved bruk av hydrofoner, som enkelt forklart er mikrofoner som kan fange opp lydbølger under vann. Ved hjelp av denne teknologien har Winderen fanget opp og forsterket lydbildene vi blir presentert for i «Rising Tide».

Annonse
Jana Winderen gjør opptak og lytter med hydrofoner i Suan Gong bay, Chana, mai 2019. (Foto: Palin Ansushina.)

Konsentrert lytting

Den delikate overlyssalen på Kunstnernes Hus bærer preg av et minimalistisk formspråk. De ulike høyttalerne er plassert utover hele rommet i ulik høyde og vinklinger. På gulvet er det plassert en rekke sorte saccosekker, og som lytter blir oppfordres man til å sette seg ned, helt uten å skulle frykte eller misforstå disse som moderne kunstverk. Saccosekkene er dermed god formidling og oppfordring til å sette seg ned, uten forstyrrelser. Ta deg tid og plass for en mer fokusert og konsentrert lytteopplevelse.

Den imponerende lydinstallasjonen omfavner en fra alle vinkler i Hi-Fi-kvalitet, og de unike lydinntrykkene kommer til fra ulike posisjoner rundt om i rommet. Beroende på hvor du befinner deg kommer inntrykkene mot deg med ulik intensitet. Som i virkeligheten. Vibrerende undertoner brytes opp, eller fylles av et mylder av knitrende mumlinger. Det er vakkert, rytmisk og melodisk. Til tider noe repeterende, men aldri kjedelig eller monotont.

I dagliglivet benytter vi oss hele tiden av det å lytte som en måte å navigere, oppfatte og fortolke verden omkring oss. Likevel anvender vi relativt lite av vår lyttekapasitet i hverdagen, og forholder oss ofte til lydene som omgir oss kun som signaler. Med sine arbeider viser Winderen til en mer konsentrert eller utvidet måte å møte lydlandskapene på. Gjennom mange av sine verk, inkludert «Rising Tide», fremhever hun lydlandskap som ellers er skjult for oss, og gjør dem tilgjengelige. Med dette kan det tenkes at hun fremmer en ny form for bevissthet omkring lydlandskapene, men også hvilken effekt menneskeskapt støyforurensning kan få for dem.

Jana Winderen lytter og gjør opptak med hydrofoner. (Photo: José Alejandro Alvarez, TBA21–Academy. Courtesy Jana Winderen.)

Utsatte lydlandskap

De fleste organismer som lever under vann er avhengige av å lytte til hverandre og sine omgivelser for å orientere seg, navigere og kommunisere. Når vi bryter inn i disse miljøene, med unødvendig støy, kan vi ødelegge mulighetene for denne kommunikasjonen. Med dette verket formidler kunstneren en tydelig bekymring for hvordan den menneskelige påvirkningen forurenser miljøene, også i form av støy.

Winderen belyser det mangfoldige lydlandskapet som finnes under vann, men også hvordan vår interaksjon med disse miljøene er i ferd med å ødelegge dem. Hun peker på den sårbare posisjonen naturen er i, og hvordan vår intervensjon, med for eksempel fiskevirke, shipping og industri er i ferd med å destruere den.

«Rising Tide» er imponerende omfattende og vellaget. Utstillingen bærer preg av solid gjennomføring og er sømløst komponert. Det er tydelig at dette er er en kunstner som har nærhet og utviklet sitt håndverk gjennom fordypning og konsentrert utforsking. Med andre ord en utstilling du bør høre før den stenger 4. august.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker