Aktiverer sansene

Ingri Haraldsen treffer publikum med sin tekniske og tematiske presisjon

(Foto: Tegnerforbundet.)
(Foto: Tegnerforbundet.)
Utstillingen «Caught up in Awareness» er virkelig en å fordype seg i. Ved å gi oss flere innganger til kunstverkene, føler man seg godt ivaretatt som publikum, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Utstillingen «Caught up in Awareness» ble vist på Tegnerforbundet til og med 27. oktober.

Tegnerforbundet-utstillingen «Caught up in Awareness», signert kunstner Ingri Haraldsen, oppfordret oss til å se hele utstillingen som én installasjon bestående av alle de ulike tegningene og skulpturene. Dessverre ble utstillingen tatt ned søndag, men Haraldsen, som forøvrig også var aktuell med et verk på Høstutstillingen, kommer vi til å se mer av.

Tematisk beveger Haraldsen seg innenfor arkeologi, identitet og historie, og hun går til tider «mikroskopisk» til verks. Hva kan cellene i håret vårt fortelle oss om hvor vi bor, eller har bodd, eller hvordan kan tennene våre si noe om hvilken barndom vi har hatt?

Haraldsen får oss til å tenke på alle sporene vi etterlater oss, men som vi kanskje ikke ser. I en tid hvor vi er mer opptatt av hvilke digitale spor vi etterlater oss, retter kunstneren fokus mot våre kroppslige spor, vårt DNA, og får oss til å reflektere rundt betydningen av dette i et historisk perspektiv. Hva kan man lese av håret og tennene til våre formødre, og hva vil man i fremtiden kunne lese av våres. Haraldsen problematiserer flere ulike interessante tematikker, uten at det blir for mange løse tråder. Noe av det som gjør utstillingen særs interessant, er det sanselige aspektet.

Vi etterlater oss ikke bare digitale spor, men også fysiske, for eksempel DNA. Ingri Haraldsens arbeider bidrar til refleksjon om tema. (Foto: Tegnerforbundet.)

Kjenn, se, lukt og hør

Mange av verkene viser ulike teksturer i hår, høy, tråd og tenner, både i form av blyant- eller kulltegninger, men også i form av tekstilbaserte arbeider. Dama i resepsjonen opplyser oss om at verkene kan tas på (med unntak av tegningene, naturligvis) og når man først kan kjenne, da bør man kjenne. Som publikum er vi «opplært» til at de fleste kunstverk ikke skal berøres, og det taktile – berøringssansen – er noe understimulert i møte med kunst. I Haraldsens utstilling er det nesten nødvendig å berøre, etter vår mening. Og faktisk kan man gjerne koble på noen flere sanser når man først er i gang. Teksturen i de mer skulpturelle verkene er som å kunne føle teksturene i tegningene.

Annonse

Vi vil også trekke frem verket «Panser», hvor visdomstenner, fortenner og en valpetann er støpt i håndlaget såpe; en svært tiltalende lukt, og et frastøtende motiv. Tenner henter Haraldsen opp igjen i verket «Muntlig fortelling», som er en kulltegning på papir, og verkene kommuniserer på denne måten med hverandre, og gir oss flere ulike veier å gå inn mot kjernen av tematikken. Det er også i de tegnede verkene at Haraldsen er helt eksemplarisk. Det sanselige og virkelighetsnære i de detaljerte tegningene er til å få bakoversveis av. Lokalet fylles svakt med lyden fra filmverket «Awareness», hvor lydsporet, komponert av Thomas Strønen, nydelig akkompagnerer følelsen og stemningen i resten av utstillingen.

Publikum tillates å ta på flere av Ingri Haraldsens arbeider. Berøringssansen er ofte understimulert i møte med kunst, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Tegnerforbundet.)

Det lille ekstra

På skranken finner vi et teksthefte med tittelen «for de som vil vite mer». Her har kunstneren samlet diverse notater, skisser og kildemateriale som er skrevet underveis i prosessen mot utstillingen og under utarbeidelsen av de ulike verkene. Notatene varierer i form av direkte sitater fra podkaster, til kunstnerens egne notater fra blant annet artikler, lydbøker eller observasjoner i en mer poetisk form. En setning, et ord eller en påminnelse til seg selv om å lese ferdig en tekst, minner oss om hvordan man selv skriver notater. Hva ser vi, hva legger vi merke til, hva fascinerer oss og hva vil vi huske til senere.

Tekstheftet fungerer som et supplement til de som måtte ønske å dykke dypere ned i verkene, noe vi med all iver vil anbefale å gjøre. Tekstene er ærlige, direkte og gir oss et inntrykk av hva kunstneren er opptatt av og hvordan hun jobber. 

I tillegg til tekstheftet med personlige notater, har Haraldsen også laget en Instagram-konto, som blant annet viser lyd, video og fotografier som har gjort inntrykk på, og inspirert kunstneren. Kontoen fungerer som et visuelt supplement til tekstheftet, men står også godt for seg selv, og lar oss se gjennom kunstnerens egne øyne. Haraldsen blottlegger sin egen kunstneriske prosess og inviterer oss inn i hennes eget hode. Og her liker vi å være. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof