Kjedelig kapitalismekritikk

Oslo arkitekturtriennales slagferdige ideologi faller på grus i møte med den løsningsorienterte arkitekturen

Oslo arkitekturtriennale, her representert ved sine fire kuratorer, har «degrowth» som overordnet tema. Det er et overambisiøst prosjekt som triennalens egne bokutgivelse, en science fiction-roman, er et mesterlig eksempel på: De kritiserer kapitalismen kraftig, ønsker et ideologisk paradigmeskifte og moraliserer sitt eget felt, helt uten å komme med et eneste løsningsforslag på programmet, skriver Danby Choi og Erle W. Austrheim.
Oslo arkitekturtriennale, her representert ved sine fire kuratorer, har «degrowth» som overordnet tema. Det er et overambisiøst prosjekt som triennalens egne bokutgivelse, en science fiction-roman, er et mesterlig eksempel på: De kritiserer kapitalismen kraftig, ønsker et ideologisk paradigmeskifte og moraliserer sitt eget felt, helt uten å komme med et eneste løsningsforslag på programmet, skriver Danby Choi og Erle W. Austrheim.
De vil avvikle kapitalismen og moralisere sitt eget felt, men noe løsningsforslag har de bare ikke. Triennalen reduserer dessverre arkitekturens naturlig briljante løsningsorientasjon med sin slagferdige ideologi og sine trange visjoner.
Du må være abonnent for å lese artikkelen. Riv betalingsmuren én gang for alle!
Månedlig
3 uker til 3,–!
Prøv oss!
Deretter kun kr. 185,–/mnd.
✓ Ingen bindingstid.
✓ 40% studentrabatt
✓ Betal med kort
× Betal med faktura
Årlig
1.250,–
Siste sjanse!
Deretter kun kr. 1.850,–/år.
✓ Ingen bindingstid.
✓ 40% studentrabatt
✓ Betal med kort
× Betal med faktura
Årlig
4.900,–
Støtt kritisk kulturjournalistikk!
✓ Ingen bindingstid.
× 40% studentrabatt
✓ Betal med kort
✓ Betal med faktura
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar