Viderefører norsk jazz

Den norske jazzbølgen slår fortsatt

Femkløveret Juno møttes på jazzlinja i Trondheim. Nå debuterer de med fullengderen «Young Star». (Foto: Markus Nymo Foss).
Femkløveret Juno møttes på jazzlinja i Trondheim. Nå debuterer de med fullengderen «Young Star». (Foto: Markus Nymo Foss).
Heldigvis for norsk jazzhistorie finnes unge, kompromissløse, ambisiøse og disiplinerte kvalitetsmusikere som insisterer på jazzens relevans, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Juno platedebuterer.

Nok en gang har den beryktede jazzlinja i Trondheim fostret et ungt stjernelag.

Juno har medlemmer fra rundt om i det ganske land, samt Sverige, og har siden oppstarten i 2016 etablert seg som et spennende liveband med flere internasjonale opptredener. Når de omsider slipper sitt debutalbum, er det med Kristoffer Lo, kjent fra Highasakite og Pelbo.

Det norske jazzbandet Juno består av Thea Ellingsen (vokal), Malin Dahl Ødegård (vokal), Mona Krogstad (tenorsaksofon) Georgia Wartel Collins (kontrabass) og Ingvald Vassbø (trommer). Nå debuterer de med fullengderen «Young Star», utgitt på Jazzland Records. Kunststudent Jenni Friis har tegnet plateomslaget.

Dystopisk inngang

Albumet åpner brått med en saksofonfanfare, etterfulgt av rapping over en akustisk drum and bass-rytme.

«They see everything, try to get away now, hide your feelings, they must now», synges det på hooket. Låta minner fint om det kaoset 2020 kan føles som: Fake news, nettovervåking og hatretorikk.

Annonse

Et sted mellom jazz, rap og pop har Juno funnet sin «sweet spot». Flere av låtene starter et sted og utvikler seg i uforutsigbare retninger. «Get Out» starter tørt og kult med rapping og kontrabass, men løser seg så opp i herlige harmonier med nydelig saksofonsolo og synthpad. Låta er som en godtepose, der man er nødt til å første spise de salte og sure bitene på toppen, for å nå ned til de søte bitene på bunnen. Det blir i høyeste grad en musikalsk reise å følge låtutviklingen og opplevelsen er av typen man kan savne ved mer strømlinjeformet popmusikk.

Innimellom låtene er små skits. «Mood 2» åpner spesielt fint, med to harmonerende vokaler. Frijazzen som etterhvert overtar fullstendig blir i  overkant, men kontrasteres fint på «Mood 3», som maler frem et deilig ambientlandskap. 

Lekent og sårt

Bandet formidler godt historier om identitet, kjærlighet og andre ting som angår oss alle. Men de gjør det med særpreg og inderlighet, og i mumleraptidene føles Junos krystallklare tekster på rapversene heller friskt og befriende.

«Persephone» og «Mike» er begge fine historiefortellende låter. «Need You to Know» er en sår og nydelig sang om det å vokse fra hverandre og ta farvel. «I have changed, how could I’ve known, I’m so sorry», synger Juno.

Flere ganger rykker det i dansefoten, som på «Baby I’m Shocked». Juno leverer fine rytmer, vokalharmonier og dynamikker, hvor styrken ligger i rendyrket dyktighet, men også en del mot til å variere og fornye.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar