I dag braker det løs

Forestillingene du må få med deg under Oslo internasjonale teaterfestival

Verk produksjoner har de siste årene vist seg å være et av landets mest interessante ensembler. Den imponerende oppsetningen fra i fjor, «The Big Dream», får et gledelig gjensyn under Oslo internasjonale teaterfestival. (Foto: Verk produksjoner)
Verk produksjoner har de siste årene vist seg å være et av landets mest interessante ensembler. Den imponerende oppsetningen fra i fjor, «The Big Dream», får et gledelig gjensyn under Oslo internasjonale teaterfestival. (Foto: Verk produksjoner)
Makeløs koreografi og gledelige gjensyn. I dag braker det løs for en av scenekunstens viktigste festivaler.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo internasjonale teaterfestival rommer 18 forestillinger gjennom festivalens ti dager.

Siden 2013 har Oslo internasjonale teaterfestival vært en viktig del av teatervåren, der Black Box teater, i samarbeid med andre scener, bidrar til å fremme smal, men god scenekunst fra alle verdens kanter.

Torsdag 5. mars sparkes det hele i gang, med et program som byr på hele 18 forestillinger fordelt på 9 scener. Disse rommer dans, video og mer konvensjonelt teater.

Festivalen fremmer en ofte glemt scene, som er vel så viktig for scenekunstens utvikling som det de større teaterhusene har å by på. Det er en gylden mulighet til å se internasjonale oppsetninger, så vel som lokale.

Subjekt har valgt ut fem stykker som er verdt å sjekke ut.

Annonse
Det er spådd store forvetninger til åpningsforestillingen «FLÖKT – a flickering flow», som lover både makeløs koreografi og intellektuell, så vel som sanselig utfordring. (Foto: Aëla Labbé.)

Makeløs koreografi

5. mars braker det løs med åpningsforestillingen «FLÖKT – a flickering flow». Koreograf Bára Sigfúsdóttir har sammen med kunstner Tinna Ottesen skapt en forestilling som låner fra naturelementene. Stykket skal utforske hvordan naturen påvirker individet, og hvordan kroppene våre er en del av et større maskineri.

Vi kan forvente oss en refleksjon rundt klimaproblematikken, men også tanker rundt vår plass i naturen og hvordan vi kan ta del i den, og selvfølgelig makeløs koreografi.

Den ti timer lange filmoperaen «Ø» vises i sin helhet på Vega Scene. Trolig et av festivalens mer obskure forestillinger. (Foto: Skjermbilde fra Ø.)

Ti timer lang opera

Den norske opra sin monstrøse oppsetning «Ø» er videokunst på sitt smaleste. Gjennom 17 episoder, som til sammen er ti timer lange, fortelles en ukonvensjonell opera visstnok gjennom et sammenhengende narrativ. Den filmede forestillingen vises for første gang i sin helhet på Vega Scene 7. mars.

De som lar seg begeistre kan også få med seg oppfølgeren «To arms! To arms! – a affirmative Oratory», som til gjengjeld bare er tre timer lang og vises i Kulturkirken Jakob 9. mars.

Det thailandske dramaet «This Song Father Used to Sing (Three Days in May)» kan vise seg å være et av festivalens høydepunkt. Med en blanding av humor og betent problematikk utforsker stykket en søskenrelasjon i tiden etter farens død. (Foto: Emily Coenegrachts.)

Thailandsk drama

Det finnes også noe for dem som ønsker en mer konvensjonell forestilling, uten at det skal gå utover stykkets kompleksitet. Den thailandske oppsetningen «This Song Father Used to Sing (Three Days in May)» tar for seg et søskenpar som samles hver mai måned for å minnes farens død. Det er sagt å være et ofte humoristisk, men sårt drama som ikke er redd for å gå inn i betent politisk tematikk. Dette er en ypperlig mulighet til å se teater fra en helt annen del av verden. Stykket vises på Black Box 10. til 12. mars.

«Arv og landskap» ser ut til å bli en tankevekkende forestilling som bygger broer til tidligere generasjoner. Forestillingen tar i bruk flere stiluttrykk, blant annet joik, video og poesi. (Foto: Aëla Labbé.)

Om migrasjon og identitet

«Arv og landskap» utforsker den samiske kulturen og hva som har forandret seg på hundre år. Flere stiluttrykk er tatt i bruk, blant annet joik, video og poesi. Gjennom flere stemninger får vi presentert en forståelse av hvorfor tidligere generasjoner tok nettopp de valgene de gjorde, kontra våre. Valg som omhandler migrasjon og identitet. «ARV OG LANDSKAP» vises 11. mars på Riksscenen.

Verk Produksjoner har de siste årene vist seg å være et av landets mest interessante ensembler. Fjorårets «The Big Dream» imponerte, og blir derfor et gledelig gjensyn på festivalen. (Foto: Verk produksjoner.)

Et gledelig gjensyn

Verk produksjoner har de siste årene vist seg å være blant det mest innovative og interessante teatergruppene landet har å by på. I 2013 vant de Hedda-pris for forestillingen «Stalker», basert på Andrei Tarkovskijs film ved samme navn, og i fjor imponerte de Oslo-publikummet nok en gang med forestillingen «The Big Dream». Stykket er en brevveksling mellom to av gruppens medlemer, fremført gjennom monolog holdt av Solveig Laland Mohn. Med en hul svart boks skapte de et av fjorårets fineste scenebilder og teksten byr på flere interessante passasjer. Gjensynet med «The Big Dream» 12. mars er noe av det vi gleder oss mest til under årets festival. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist