I dag braker det løs

Forestillingene du må få med deg under Oslo internasjonale teaterfestival

Verk produksjoner har de siste årene vist seg å være et av landets mest interessante ensembler. Den imponerende oppsetningen fra i fjor, «The Big Dream», får et gledelig gjensyn under Oslo internasjonale teaterfestival. (Foto: Verk produksjoner)
Verk produksjoner har de siste årene vist seg å være et av landets mest interessante ensembler. Den imponerende oppsetningen fra i fjor, «The Big Dream», får et gledelig gjensyn under Oslo internasjonale teaterfestival. (Foto: Verk produksjoner)
Makeløs koreografi og gledelige gjensyn. I dag braker det løs for en av scenekunstens viktigste festivaler.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo internasjonale teaterfestival rommer 18 forestillinger gjennom festivalens ti dager.

Siden 2013 har Oslo internasjonale teaterfestival vært en viktig del av teatervåren, der Black Box teater, i samarbeid med andre scener, bidrar til å fremme smal, men god scenekunst fra alle verdens kanter.

Torsdag 5. mars sparkes det hele i gang, med et program som byr på hele 18 forestillinger fordelt på 9 scener. Disse rommer dans, video og mer konvensjonelt teater.

Festivalen fremmer en ofte glemt scene, som er vel så viktig for scenekunstens utvikling som det de større teaterhusene har å by på. Det er en gylden mulighet til å se internasjonale oppsetninger, så vel som lokale.

Subjekt har valgt ut fem stykker som er verdt å sjekke ut.

Annonse
Det er spådd store forvetninger til åpningsforestillingen «FLÖKT – a flickering flow», som lover både makeløs koreografi og intellektuell, så vel som sanselig utfordring. (Foto: Aëla Labbé.)

Makeløs koreografi

5. mars braker det løs med åpningsforestillingen «FLÖKT – a flickering flow». Koreograf Bára Sigfúsdóttir har sammen med kunstner Tinna Ottesen skapt en forestilling som låner fra naturelementene. Stykket skal utforske hvordan naturen påvirker individet, og hvordan kroppene våre er en del av et større maskineri.

Vi kan forvente oss en refleksjon rundt klimaproblematikken, men også tanker rundt vår plass i naturen og hvordan vi kan ta del i den, og selvfølgelig makeløs koreografi.

Den ti timer lange filmoperaen «Ø» vises i sin helhet på Vega Scene. Trolig et av festivalens mer obskure forestillinger. (Foto: Skjermbilde fra Ø.)

Ti timer lang opera

Den norske opra sin monstrøse oppsetning «Ø» er videokunst på sitt smaleste. Gjennom 17 episoder, som til sammen er ti timer lange, fortelles en ukonvensjonell opera visstnok gjennom et sammenhengende narrativ. Den filmede forestillingen vises for første gang i sin helhet på Vega Scene 7. mars.

De som lar seg begeistre kan også få med seg oppfølgeren «To arms! To arms! – a affirmative Oratory», som til gjengjeld bare er tre timer lang og vises i Kulturkirken Jakob 9. mars.

Det thailandske dramaet «This Song Father Used to Sing (Three Days in May)» kan vise seg å være et av festivalens høydepunkt. Med en blanding av humor og betent problematikk utforsker stykket en søskenrelasjon i tiden etter farens død. (Foto: Emily Coenegrachts.)

Thailandsk drama

Det finnes også noe for dem som ønsker en mer konvensjonell forestilling, uten at det skal gå utover stykkets kompleksitet. Den thailandske oppsetningen «This Song Father Used to Sing (Three Days in May)» tar for seg et søskenpar som samles hver mai måned for å minnes farens død. Det er sagt å være et ofte humoristisk, men sårt drama som ikke er redd for å gå inn i betent politisk tematikk. Dette er en ypperlig mulighet til å se teater fra en helt annen del av verden. Stykket vises på Black Box 10. til 12. mars.

«Arv og landskap» ser ut til å bli en tankevekkende forestilling som bygger broer til tidligere generasjoner. Forestillingen tar i bruk flere stiluttrykk, blant annet joik, video og poesi. (Foto: Aëla Labbé.)

Om migrasjon og identitet

«Arv og landskap» utforsker den samiske kulturen og hva som har forandret seg på hundre år. Flere stiluttrykk er tatt i bruk, blant annet joik, video og poesi. Gjennom flere stemninger får vi presentert en forståelse av hvorfor tidligere generasjoner tok nettopp de valgene de gjorde, kontra våre. Valg som omhandler migrasjon og identitet. «ARV OG LANDSKAP» vises 11. mars på Riksscenen.

Verk Produksjoner har de siste årene vist seg å være et av landets mest interessante ensembler. Fjorårets «The Big Dream» imponerte, og blir derfor et gledelig gjensyn på festivalen. (Foto: Verk produksjoner.)

Et gledelig gjensyn

Verk produksjoner har de siste årene vist seg å være blant det mest innovative og interessante teatergruppene landet har å by på. I 2013 vant de Hedda-pris for forestillingen «Stalker», basert på Andrei Tarkovskijs film ved samme navn, og i fjor imponerte de Oslo-publikummet nok en gang med forestillingen «The Big Dream». Stykket er en brevveksling mellom to av gruppens medlemer, fremført gjennom monolog holdt av Solveig Laland Mohn. Med en hul svart boks skapte de et av fjorårets fineste scenebilder og teksten byr på flere interessante passasjer. Gjensynet med «The Big Dream» 12. mars er noe av det vi gleder oss mest til under årets festival. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar