Slik ser det ut innvendig

– Det er en skandale at mediene ikke har sluppet inn

I slutten av februar ga regjeringen, ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), den siste ordren om å rive Y-blokka. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
I slutten av februar ga regjeringen, ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), den siste ordren om å rive Y-blokka. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Siden Y-blokka ble erklært revet først i 2014, har mediene ikke fått tilgang til det omstridte bygget. I går skjedde det endelig at arkitektens barnebarn fikk gå rundt innvendig. Mari Viksjø tok disse bildene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Y-blokka skal rives. Tusenvis ønsker bygget fredet.

– Jeg gråt da jeg filmet i trappen, sier Mari Viksjø Grøstad til Subjekt.

Hun er en av 17 etterkommere av den norske arkitekten Erling Viksjø, som har tegnet den omstridte Y-blokka.

I slutten av februar ga regjeringen, ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), den siste ordren om å rive Y-blokka. Denne beslutningen har de stått ved siden 2014, men protester og aksjoner har bidratt til å forsinke prosessen.

– Vi har ikke gitt opp, sier Viksjø Grøstad.

Annonse
– Vi som familie klarer ikke helt å ta innover oss at dette kan skje. Y-blokka er hovedverket hans, sier arkitektens barnebarn, Mari Viksjø Grøstad. Avbildet er Erling Viksjøs datter og «nærmeste ledd», ifølge barnebarnet. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
– Jeg klarer ikke begripe at noen vil og kan klare å rive dette med viten og vilje, sier hun. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Holdt mediene utenfor

Mange norske medier har siden rivingsvedtaket bedt om tilgang til Y-blokka, uten hell.

– Jeg ønsket å gi fra meg plassen til en journalist for å sikre at bilder nådde ut til folket. Men NRK slapp ikke inn en gang. Jeg mener det er skandale. Folk har krav på å se bygget, sier Viksjø Grøstad, og fortsetter:

– Jeg følte fortvilelse og sinne over at ikke flere får komme inn, og har hatt dårlig samvittighet for at det bare var oss som omsider fikk gå rundt i bygget når så mange har prøvd.

Y-blokka skal ifølge planen rives i år: – Vi har ikke gitt opp kampen, sier Viksjø Grøstad. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
– Jeg gråt da filmet i trappen, sier Mari Viksjø Grøstad. Hun er barnebarn av arkitekt Erling Viksjø. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Presset på tid

Hun forteller at de fikk gå rundt i hele bygget, men at de var strengt bevoktet.

– Jeg fikk aldri gå alene, sier hun.

Viksjø Grøstad er også skuffet over hvor liten tid de ble tildelt for å gå rundt i bygget.

– Det gikk veldig fort!

Kulturminister Abid Q. Raja har tidligere uttalt til Subjekt at Y-blokkas skjebne står på et annet departements bord. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Y-blokka har vært «erklært revet» siden 2014. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Rakk ikke å se alt

Men mest av alt er hun skuffet over beslutningen om å rive Y-blokka.

– Så du noen tegn til skader etter angrepene 22. juli?

– De visste ikke om noen skader, bortsett fra noen ødelagte vinduer. Delen som stod mot «det hemmelige teltet», sa de at ble brukt som garderober til anleggsarbeiderne, og at det ikke var så mye å se der.

Men Viksjø Grøstad «ville se alt»:

– Særlig fordi det var hevdet skade der. Men akkurat da jeg meldte ønsket å komme inn ved de garderobene, var tiden ute, og vi ble geleidet ut, sier hun frustrert.

(Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Internasjonale medier har kritisert regjeringen for vedtaket om å rive Y-blokka. Da viser de gjerne til Picasso-verkene på fasaden og inne i bygget. (Foto: Mari Viksjø Røstad.)

Flere familiemedlemmer holdt utenfor

Mari Viksjø Grøstad kritiserer Statsbygg for å gi kort varsel for omvisningen inne i bygget.

– Jeg var bare én av de 17 personene som kom inn. Men mange i Viksjø-familien fikk ikke muligheten, sier hun, og fortsetter:

– Det var så kort varsel. Det er veldig leit for mange av de som ikke fikk være med.

(Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
(Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Den berømte spiraltrappen er uskadet inne i Y-blokka. Mari Viksjø Grøstad kan ikke begripe at bygget skal rives, og ikke bare sikres for fremtidig bruk. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
«Øyet», kaller Mari Viksjø Grøstad virveltrappen inne i Y-blokka. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
– Vi fikk gå rundt, men ble strengt bevoktet, sier Mari Viksjø Grøstad. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Y-blokka har blant annet huset kommunal- og moderniseringsdepartementet. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar