Slik ser det ut innvendig

– Det er en skandale at mediene ikke har sluppet inn

I slutten av februar ga regjeringen, ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), den siste ordren om å rive Y-blokka. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
I slutten av februar ga regjeringen, ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), den siste ordren om å rive Y-blokka. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Siden Y-blokka ble erklært revet først i 2014, har mediene ikke fått tilgang til det omstridte bygget. I går skjedde det endelig at arkitektens barnebarn fikk gå rundt innvendig. Mari Viksjø tok disse bildene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Y-blokka skal rives. Tusenvis ønsker bygget fredet.

– Jeg gråt da jeg filmet i trappen, sier Mari Viksjø Grøstad til Subjekt.

Hun er en av 17 etterkommere av den norske arkitekten Erling Viksjø, som har tegnet den omstridte Y-blokka.

I slutten av februar ga regjeringen, ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H), den siste ordren om å rive Y-blokka. Denne beslutningen har de stått ved siden 2014, men protester og aksjoner har bidratt til å forsinke prosessen.

– Vi har ikke gitt opp, sier Viksjø Grøstad.

Annonse
– Vi som familie klarer ikke helt å ta innover oss at dette kan skje. Y-blokka er hovedverket hans, sier arkitektens barnebarn, Mari Viksjø Grøstad. Avbildet er Erling Viksjøs datter og «nærmeste ledd», ifølge barnebarnet. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
– Jeg klarer ikke begripe at noen vil og kan klare å rive dette med viten og vilje, sier hun. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Holdt mediene utenfor

Mange norske medier har siden rivingsvedtaket bedt om tilgang til Y-blokka, uten hell.

– Jeg ønsket å gi fra meg plassen til en journalist for å sikre at bilder nådde ut til folket. Men NRK slapp ikke inn en gang. Jeg mener det er skandale. Folk har krav på å se bygget, sier Viksjø Grøstad, og fortsetter:

– Jeg følte fortvilelse og sinne over at ikke flere får komme inn, og har hatt dårlig samvittighet for at det bare var oss som omsider fikk gå rundt i bygget når så mange har prøvd.

Y-blokka skal ifølge planen rives i år: – Vi har ikke gitt opp kampen, sier Viksjø Grøstad. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
– Jeg gråt da filmet i trappen, sier Mari Viksjø Grøstad. Hun er barnebarn av arkitekt Erling Viksjø. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Presset på tid

Hun forteller at de fikk gå rundt i hele bygget, men at de var strengt bevoktet.

– Jeg fikk aldri gå alene, sier hun.

Viksjø Grøstad er også skuffet over hvor liten tid de ble tildelt for å gå rundt i bygget.

– Det gikk veldig fort!

Kulturminister Abid Q. Raja har tidligere uttalt til Subjekt at Y-blokkas skjebne står på et annet departements bord. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Y-blokka har vært «erklært revet» siden 2014. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Rakk ikke å se alt

Men mest av alt er hun skuffet over beslutningen om å rive Y-blokka.

– Så du noen tegn til skader etter angrepene 22. juli?

– De visste ikke om noen skader, bortsett fra noen ødelagte vinduer. Delen som stod mot «det hemmelige teltet», sa de at ble brukt som garderober til anleggsarbeiderne, og at det ikke var så mye å se der.

Men Viksjø Grøstad «ville se alt»:

– Særlig fordi det var hevdet skade der. Men akkurat da jeg meldte ønsket å komme inn ved de garderobene, var tiden ute, og vi ble geleidet ut, sier hun frustrert.

(Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Internasjonale medier har kritisert regjeringen for vedtaket om å rive Y-blokka. Da viser de gjerne til Picasso-verkene på fasaden og inne i bygget. (Foto: Mari Viksjø Røstad.)

Flere familiemedlemmer holdt utenfor

Mari Viksjø Grøstad kritiserer Statsbygg for å gi kort varsel for omvisningen inne i bygget.

– Jeg var bare én av de 17 personene som kom inn. Men mange i Viksjø-familien fikk ikke muligheten, sier hun, og fortsetter:

– Det var så kort varsel. Det er veldig leit for mange av de som ikke fikk være med.

(Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
(Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Den berømte spiraltrappen er uskadet inne i Y-blokka. Mari Viksjø Grøstad kan ikke begripe at bygget skal rives, og ikke bare sikres for fremtidig bruk. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
«Øyet», kaller Mari Viksjø Grøstad virveltrappen inne i Y-blokka. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
– Vi fikk gå rundt, men ble strengt bevoktet, sier Mari Viksjø Grøstad. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)
Y-blokka har blant annet huset kommunal- og moderniseringsdepartementet. (Foto: Mari Viksjø Grøstad.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog