Dropper dugnaden

Dårlig stil av NRK å stå over dugnaden for norsk musikkbransje

Hele Norge bidrar i dugnadsarbeidet. Unntatt NRKs musikkredaksjoner, skriver Aurora Henni Krogh. (Foto: Presse/NRK.)
Hele Norge bidrar i dugnadsarbeidet. Unntatt NRKs musikkredaksjoner, skriver Aurora Henni Krogh. (Foto: Presse/NRK.)
Som følge av korona står mange musikere på bar bakke. Samtidig velger NRK å støtte amerikanske superstjerner i stedet, skriver Subjekts kulturkommentator.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er NRK sier nei til å spille mer norsk musikk under koronakrisen.

Det er ikke akkurat fett å jobbe i kulturbransjen i disse pandemiske tider.

Selv om det finnes mange fine tiltak for noen, er de som sitter igjen med store økonomiske tap enda flere. Musikere står på denne frontlinjen, uten konkrete krisepakker fra myndighetene.

Ingen kan frata musikerne sin fantastiske kreativitet, og noen av dem tjener dermed penger på konsertstrømming. Men selvfølgelig holder ikke det.

De siste dagene har derfor flere ytret et ønske om at norske radiokanaler fremover kun spiller norsk musikk. Eller skal man kalle det en bønn? NRK kan nemlig støtte den norske musikkbransjen gjennom koronakrisen, helt enkelt ved å spille mer norsk musikk akkurat nå. Det er absolutt ingen dårlig idé.

Annonse

NRK burde rett og slett bidra i det nasjonale dugnadsarbeidet.

Ja, jeg vet at NRK med sin journalistikk bidrar med samfunnsnytte hver eneste dag. Men som statskanal er de blant institusjonene, organisasjonene og bedriftene det går aller best med om dagen. De har både kapasitet og mulighet til å hjelpe det sårt rammede kulturlivet de neste ukene.

Dropper dugnaden

Men nei.

Dagbladet konfronterte NRK med forslaget om å spille utelukkende norsk musikk, nå som musikere hadde fått kansellert de fleste, om ikke alle, sine fremtidige konserter. Svaret var nei.

NRK uttalte til Dagbladet at de ønsker at musikken skal være redaksjonsstyrt. Men forslaget er ikke akkurat noe annet. Det handler om å ta et redaksjonelt valg om å spille utelukkende norsk musikk, mens alle andre i samfunnet bidrar på sine måter.

I kunstverden går Nasjonalmuseet frem ved å doble sitt innkjøpsbudsjett i 2020. Direktøren vil kjøpe kunstnere ut av koronakrisens enorme økonomiske konsekvenser for mange som jobber kreativt. Fritt ord utlyser også 40 nye koronamillioner til norsk kultur og offentlighet.

NRK: Dodger dugnaden.

Musikkbransjen er tydelig

Det er bred enighet i norsk musikkindustri om at NRK burde prioritere norsk musikk i disse dager. Det er kanskje ikke så rart. Samtidig, så sier kultur- og mediekritiker Anki Gerhardsen det bra: Hvor mange ganger har ikke norske kunstnere og musikere stilt opp gratis for samfunnet?

Styreleder i Norsk forening for komponister og tekstforfattere (Nopa), Ingrid Kindem, sier til Subjekt at det ikke er noen tvil om at økt spilling av norsk musikk på NRK vil bety mye, rent økonomisk, for norske opphavere. NRK er Norges største og viktigste kringkaster.

Kommunikasjonsansvarlig i musikkrettighetsorganisasjonen Tono, Willy Martinsen, sier til Subjekt at det «definitivt» vil bidra til å styrke norske musikeres økonomi gjennom den uforskyldte krisen de er særdeles hardt rammet av.

Stjernene klarer seg

Hva med de utenlandske artistene, da?

Det er ikke et dumt spørsmål.

Men det er ikke nødvendigvis de samme vi snakker om. Norsk radio spiller uansett veldig lite av «små» utenlandske artister. Det er store og små norske, mens for det meste store utenlandske. Jeg tror ikke Billie Eilish, Lewis Capaldi, Dua Lipa og The Weeknd er like avhengige av NRKs spilletid akkurat nå, som det de norske musikerne er.

Vi skal selvfølgelig ikke glemme dem for alltid. Bare for en kort periode.

Å spille norsk musikk i denne krisen, er bare å forvalte makten sin godt. Det er sårt trengt smidighet fra en institusjon som ofte oppfattes som et tungt fjell.

Hvorfor kan de ikke prøve?

Igjen: Det handler om redaksjonell kreativitet og vilje. Og å være med på dugnaden.

Slipp de nye til

Og ikke minst så vil mer norsk spilletid føre til at unge og lovende nykommere kan gis litt mer tid.

Man kan altså benytte seg av pandemien til å gi flere en sjanse, og å skape grobunn for en blomstrende norsk musikkscene.

De trenger bare en sjanse. Hvis ikke vil NRK kanskje huskes som naboen som valgte å stå over den frivillige dugnaden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar