Spill norsk, NRK!

Med litt viljestyrke kunne NRK spilt mer norsk musikk

Flere reagerer på at NRK sier nei til å spille utelukkende norsk på radioen under koronakrisen.
Flere reagerer på at NRK sier nei til å spille utelukkende norsk på radioen under koronakrisen.
Men hvor er den, spør Mathias Nyegaard Mollestad.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er NRK sier nei til å spille utelukkende norsk på radio under koronakrisen.

Norsk musikk bør være NRKs hovedprioritet. Alltid.

Spørsmålet som følger er da hvorvidt NRK selv ønsker å ta på seg oppgaven som en seriøs formidler av norsk musikk. I virustid, som i fredstid.

Det har alltid vært en viss idealisme å spore i gangene på Marienlyst. En velvilje til å formidle og foredle norsk musikk. Men i løpet av den siste uken har vi sett tegn på at dette ikke lenger er tilfelle. All vilje ser ut til å være borte. For hva er det NRK egentlig sier, når de hevder de ikke ønsker å kun spille norsk musikk grunnet redaksjonelle forhold?

Norsk musikk bugner om dagen. Og den krisen vi er inne i nå ser ikke ut til å ødelegge for artistenes, bransjeorganisasjonene eller initiativtakernes vilje til å holde seg aktive og skapende. Det vi ser i norsk musikkliv nå, er resultatet av åpenhet og et stadig tettere samarbeid som har utviklet seg de siste ti pluss årene.

Annonse

Skillelinjene viskes ut, murene rives og alt er i farger. Nye band, artister, plateselskaper, scener og samarbeid popper opp som hestehov i vårjord, med en velvilje til å jobbe på tvers av utgangspunkt og sjangre.

Mutual Intentions, et kollektiv som jobber på tvers av kunstuttrykk, men tungt vektet mot hip hop og dansemusikk, jobber stadig for å finne nye artister til kollektivet deres. Dugnad Rec gjør et viktig arbeid innen improvisasjonsmusikk uavhengig av sjanger. Studio Paradiso (hvor blant annet ny-soul-håpet Fieh har spilt inn sin debutplate) gir muligheten til nye, så vel som etablerte artister. Og ikke minst Hærverk og Victoria nasjonal jazzscene, som jobber iherdig for livemusikken i Oslo.

Å aktivt jobbe for å bevare en kultur som støtter opp under disse ideene og stedene er ikke proteksjonisme, det er kulturarv. I verste fall kan vi miste den.

At NRK ikke ønsker eller klarer å skape redaksjonelt innhold ut av den norske musikkscenen går utover min fatteevne. Den store konkurransen fra strømmetjenestene, som kun ligger få tastetrykk unna, bør vel strengt tatt fungere korrigerende for NRK i retning av å lage unik, norsk musikkjournalistikk. Her kan NRK være tettest på et blomstrende musikkliv.

Det handler ikke lenger om å være en hjelpende hånd i denne krisen, som vi høyst sannsynlig fremdeles bare har sett begynnelsen på. Nå handler det om prinsipp. Er NRKs manglende vilje til å lage redaksjonelt innhold av norsk musikk en feig unnskyldning, eller bare et svakt argument?

Det er verdt å merke seg at når Daniel Kvammen, i regi av en strømmekonsert over internett søndag forrige uke, tjente inn et sekssifret beløp til inntekt for Stiftelsen Norsk luftambulanse, er det ikke veldedigheten i disse krisetider alene som samler denne summen. Noe må krediteres artistens navn, en artist med en karriere og et materiale det bør være mulig å lage god radio av.

Om viljen er der da, selvfølgelig.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar